Jeg var med en ven på svampejagt i en skov tæt på Kolding i lørdags.
(Skoven grænser (også) op til en golfbane, så ved de lokale, hvad jeg mener! Generelt er mit indtryk, at den Spidse Nøgenhat foretrækker kreaturområder og golfbaner.)
Vi havde allerede besluttet, at gå op i en lysning, hvor der går løsgående heste og græsser.
Det viste sig at være en god idé; vi fandt indenfor ca. 2 timer omkring 50 stk. spids nøgenhat.
-Vi så på marken 2 andre gutter, som også gik rundt med falkeblikket til jorden.....åbenbart et eftertragtet svampe-spot !!
Vi lavede selvfølgelig tricket med at spise et par stykker, mens vi var derude - det har vi fundet ud af er en god investering, da man lettere får øje på dem efterfølgende(!)

De ligesom 'giver sig selv til kende'.
Om aftenen åd vi nogle få stykker mere, og der var en helt klar visuel og stemningsmæssig effekt. Vi gemmer størstedelen, som vi nu har lagt resten til tørre (der skulle lige være nok til et lille to-mands trip).
Jeg kender én, som er erfaren plukker. (Det er jeg ikke selv).
Han mener, at det allerbedste er at vente til dagen efter den første nattefrost. Der sker nemlig det med svampen, at når den får den første frost, trækker den det virksomme stof op fra rødderne og jorden - - den nærmest får et 'chok', som gør, at den bliver meget mere potent end ellers.
Man skal så tage på svampejagt dagen efter. Og det SKAL være denne dag, da S.N. dør helt, hvis den udsættes for flere dages frost.
Så jeg regner med, at vi går en tur igen, så snart den første nattefrost kommer - hvilket normalt er indenfor den næste måneds tid.
Vi ses derude!