Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 15:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Hvem fanden gider også at køre til ribe???

Det er pænt sygt at de vil frakende folks kørekort pga. stoffer i lommen, men aligvel er det næppe et ekkectivt midel mod narko kirminelle og påvirket kørsel. Problemet kan langt fra være særligt stort, jeg syndes sjælet man høre om folk der er blevet knallet for at køre skæve eller i medierne om folk der er kørt galt pga hash.

De tager i gennemsnit noget med 45 spritbillister om dagen i hele DK, så den der med at det skulde være forbudt at køre med øl i baggage rummet rammer bedre plet. Desuden er det ikke noget problem hvis man har alle kopperne hjemme at klare sig uden om de danske misbrugs centre, ellers må du ud og låne en kop rent pis og gemme den godt dypt i lommen.

MVH
Piercer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Okay jeg fatter altså ikke helt hvad der sker her. Altså, jeg kan godt gå med på at vi lever i et samfund der har dårlige tendenser til at bestemme over befolkningen på en hel mængde områder den burde være ligeglad. Lidt ligesom det er ligeglad på en mængde områder hvor samfundet ellers virkeligt burde være oppe på mærkerne(nej ikke frimærkerne). Men når den binære Jensus begynder på sit konspirationspis med at regeringen gerne vil havde folk over i offentlige transportmidler, nej der går den sku for langt. For det første har regeringen skåret i støtten til offentligt transport, for det andet er det ikke et regerings støttet forslag så vidt jeg kan se! Og som flere også er inde på her, så er der vidst en bred enighed (også i narkokredse) at det er en skidt ting at køre i påvirket tilstand.
At politiet så går ud og vudere at fordi der kan måles stoffer i blodet er de også påvirket af dem, er en forkert konklusion, men måske ikke helt. Altså hvis vi skal lytte til de åh så kloge læger og eksperter (som JEG ikke gider at tro på) så er man jo f.eks. påvirket af hash i mere end et døgn efter indtagelsen, jeg ved da også fra mig selv at syre, meskalin og pigæbler f.eks. har påvirket mig mere end bare lige et par timer efter jeg vågner dagen derpå. Men kan man så konkludere at påvirkelse forhindre en i at køre bil på en forsvarlig måde ? Det mener jeg ikke. Jeg har da også adskillige personer i min venne/omgangskreds som ryger fede og køre bil, har såmænd også prøvet at havde venner der kørte på en syre, E eller psilosybin lammert, altså ikke absolut midt i men ihvertfald klart mens der stadig var en påvirkning.

Titel:
Medlem

Citat:
Unge, der bliver taget i besiddelse af euforiserende stoffer, kan blive frakendt deres kørekort.

Jeg sad lige og tænkte over denne sætning, gælder det kun for illegale euforiserende stoffer, eller for alle euforiserende stoffer ? Hvis det også gælder for legale, vil det jo sige at man kan miste sit kørekort uden at overtræde loven.
Desuden er alkohol også et euforiserende stof.

Medlem

Geografisk sted: Als
Justitsministeriet har modtaget Deres e-mail af 14. september 2004 om politiets undersøgelser i forbindelse med vurderingen af, om en persons førerret skal inddrages på grund af afhængighed af euforiserende stoffer.

I den anledning kan det oplyses, at Justitsministeriet til brug for besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 348 af 26. august 2004 (alm. Del – bilag 1080) om en artikel fra Nyhederne Online om samme emne indhentede udtalelser fra Rigspolitichefen og Politimesteren i Ribe.

Rigspolitichefen oplyste i den forbindelse følgende:

”Det følger af § 73, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 801 af 22. september 2003 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen), at såfremt politiet bliver opmærksom på forhold, der giver begrundet tvivl om, hvorvidt kørekortindehaveren fortsat er i besiddelse af et tilfredsstillende helbred eller fortsat er ædruelig eller uafhængig af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer, har den pågældende pligt til at medvirke til de lægeundersøgelser, der er nødvendige til afgørelse heraf, herunder tilvejebringelse af lægeerklæring, eventuelt fra speciallæge.

Det følger af bekendtgørelsens § 73 stk. 2, at det på grundlag af undersøgelserne afgøres, om kørekortindehaveren kan bevare førerretten, eventuelt med særlige indskrænkninger, eller om førerretten skal inddrages enten af lægelige grunde eller på grund af kørekortindehaverens afhængighed af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller på grund af manglende ædruelighed.

Før politiet træffer afgørelse om eventuel inddragelse af førerretten, forelægges sagen for embedslægen med henblik på en lægelig vurdering af, om ansøgeren fortsat opfylder de fysiske og psykiske krav til at føre køretøj, hvortil der kræves kørekort, jf. pkt. H, bilag 1, i cirkulære nr. 107 af 22. september 2003 om kørekort, som i praksis tillige finder anvendelse i forbindelse med sager om inddragelse af førerretten på grund af misbrug eller regelmæssig indtagelse af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer.

En afgørelse om inddragelse af førerretten på grund af afhængighed af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer skal på begæring indbringes for retten efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3 jf. § 69, stk. 4, i kørekortbekendtgørelsen.

Politiets afgørelser kan påklages til Rigspolitichefen, jf. § 98, stk. 3 i kørekortbekendtgørelsen.”

Politimesteren i Ribe oplyste, at man – foranlediget af, at politiet i en række tilfælde er blevet opmærksom på, at kørekortindehaver er kendt som hyppige brugere af euforiserende stoffer – har indført følgende praksis i politikredsen:

”Hvis der opstår mistanke om, at en kørekortindehaver har et så hyppigt forbrug af euforiserende stoffer, at han må betegnes som afhængig af euforiserende stoffer, pålægges han over en periode af 6 måneder at aflægge månedlige urinprøver til konstatering af, om der forefindes euforiserende stoffer i urinen, samt ved periodens udløb at indsende prøveattesterne samlet til politiet, som på dette grundlag vurderer, om førerretten skal inddrages i medfør af kørekortbekendtgørelsens § 73, stk. 2.

En sådan mistanke kan f.eks. opstå, hvis kørekortindehaveren findes påvirket af euforiserende stoffer eller i besiddelse af euforiserende stoffer, som efter hans egen forklaring er til eget forbrug, eller hvis det i forbindelse med efterforskningen af en narkosag bliver oplyst, at han er bruger af euforiserende stoffer. I alle tilfælde foretages der en særskilt afhøring af den pågældende, hvorunder han bliver spurgt om sine forbrugsvaner og sin afhængighed af euforiserende stoffer. På dette grundlag vurderes det konkret, om der er berettiget tvivl om hans uafhængighed af euforiserende stoffer, hvorefter han i bekræftende fald pålægges at afgive de nævnte prøver. Politikredsen har indgået en aftale med Ribe Amts Center for Misbrug om, at centeret en gang om måneden i 6-månedersperioden med få dages varsel indkalder de pågældende til aflæggelse af urinprøverne. Attesterne sendes til de pågældende, som skal aflevere dem samlet til politiet ved periodens udløb. De pågældende må selv rette henvendelse til centeret for at få iværksat ordningen.

Ingen af de aktuelle prøvetider er endnu udløbet, hvorfor politiet endnu ikke har skullet tage stilling til, om førerretten skal inddrages. Det er således endnu ikke blevet vurderet, om enkelte urene prøver bør medføre inddragelse af førerretten (eller eventuelt forlængelse af prøveperioden), men det skal understreges, at såvel afgørelsen af, om en kørekortindehaver skal pålægges at afgive prøver, som afgørelsen af, om prøveresultaterne skal medføre inddragelse af førerretten, træffes efter en konkret vurdering.

Hvis førerretten inddrages på grund af kørekortindehaverens afhængighed af euforiserende stoffer, orienteres han naturligvis om muligheden for at forlange spørgsmålet om afhængighed indbragt for retten, jf. færdselslovens § 60, stk. 1.

Hvis kørekortindehaveren nægter at aflægge prøverne, inddrages førerretten i medfør af færdselslovens § 60, stk. 1, 2. pkt. Den pågældende orienteres i den forbindelse om adgangen til at klage til Rigspolitichefen. Sådanne situationer er heller ikke opstået endnu.”

Justitsministeriet har i øvrigt noteret sig Deres synspunkter.

Med venlig hilsen

Frank Mathiesen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]