Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 01:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen...jeg skriver angående nogle synsforstyrrelser som jeg har haft i en del år nu (cirka 3-4 år) og de synes at bliver værre og værre, ved ikke hvorfor...

De synforstyrrelser som jeg har, ligner meget blitzen på et kamera, og det er total nederen...:(....når det bliver aften og er mørkt, er synsforstyrrelserne meget synlige...det er ligesom at have 1 mio. bitte små stjerner, de er ekstrem små, men der er MASSER af dem...

Synsforstyrrelser er kommet efter jeg har indtaget noget LSD og hash...altså først tog jeg noget LSD, fik et badtrip men havde ingen synsforstyrrelser, ikke endnu...det var først efter ½ års tid hvor jeg røg noget hash og så kom de væltende, og de er ikke forsvundet siden...Jeg er mest bange for, at det skal blive så slemt, at jeg næsten ikke kan se en skid, pga. alle de synsforstyrrelser...

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre...tror ikke der findes medicin til sådan noget??...Men det som virkelig bekymre mig er, at det bliver værre og værre, og jeg kan intet gøre...

Håber der er nogle som kan give nogle gode råd... :cry:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er HPPD (Hallucinogenic Persisting Perception Disorder).

- Bare slå koldt vand i blodet, du er ikke ved at miste besindelsen.
Jeg er selv en af de heldige der er blevet ramt af det, men det måtte jo komme før eller siden.

Et dagligt hash-misbrug er især med til at hjælpe med at holde det i live.

Vi har haft et par topics omkring det, såeh... ;)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Her er et par af dem>
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... light=hppd

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem

ved ikke om det er mig der overtolker, men ser også oftes mange sjove ting når jeg skal til at sove (slukket lys), i mørket rundt om i værelset..

Men god bedring :?

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Der kan findes mere information på HPPDOnline - En slags online forening for folk der har døjet med HPPD.
http://www.hppdonline.com

Erowid har også information på området.
http://www.erowid.org/psychoactives/health/hppd/hppd_faq.shtml

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Skyd-Sven-> Meget interresant læsning. Tak skal du have.

Kan ikke forstå at jeg ikke har læst særligt meget om HPPD før nu :?

Har også selv oplevet en smule, mest bare med mønstre i vægge, gulve og har en lille nissemand der sidder på min skærm, den anden dag måtte jeg kæmpe for at blive liggende i sengen og ikke fjerne ham, men er overbevidst om at hans ben og arme vippede fra side til side :shock:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Idag ser jeg det heller ikke som noget negativt. Jeg ser specielt mønstre/ lys når jeg "dykker ned i mig selv", mediterer, -er spirituel. Så vender det hele tilbage og jeg oplever "kraften i verden". Man skal bare lade være med at få noia af det. For år tilbage var jeg temmelig bange for det ( http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6850 )
men fandt ud af, at jeg bare skulle lade mig flyde med, lige som på et trip.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
I skal nok lige være opmærksom på at det altså ikke er alle med synsforstyrrelser der har HPPD. Nogen har det lige fra de bliver født, jeg har fx altid haft det der kaldes "floaters" som nogen folk med HPPD ser, som er en slags net af flydende lys der dækker større lyse overflader... Jeg har dog haft det så længe at jeg aldrig rigtig lægger mærke til det længere, kun hvis jeg tænker over det.

Mvh. Fenriz

PS: Fanny, tjek din PM!

Titel:
Kaospilot

@Fenriz:
Du har nok ret i at de fleste har medfødte synsforstyrrelser, fx. glidende små lyse tråde der langsomt glider ned gennem synsfeltet mere eller mindre konstant, men her skriver folk direkte om synsforstyrrelser opstået efter brug af psykedelika, altså formodentligst HPPD. :wink:

Desuden synes jeg at der er meget god fornuft i det Fanny og Dex siger, med at undgå noia, lade sig flyde med (Men nu er det jo også ret nemt for mig at skrive, når jeg ikke selv har døjet med HPPD). I tilfældet at det skulle opstå (**** forbyde det), ville jeg selv gå efter at forlige mig med en lignende tænkemåde.

Titel:
Dedikeret medlem

måske har mange ikke skænket det en tanke, før de har prøvet psykedelikas. Og dermed giver dette skylden

Senest rettet af sorn 08 jun 2004 12:50, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Kaospilot

@sorn: Det er en væsentlig tanke, og jeg vil ikke afskrive det helt. Men der må være mere med i spillet end bare en realisering af nogle synsforstyrrelser, som man altid har haft. Især når folk begynder at se meget markante visuals. Det har jeg svært ved at tro at man kan have haft hele sit liv uden at have bemærket det, men det ved jeg - som forskerne der prøver at afdække fænomenet - ikke voldsomt meget om.

Endnu.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Gad vide hvor mange Psychedelia brugere der har HPPD, eller HPPD-lignende oplevelser?

MEST TIL ADMINs:

Kunne vi ikke lave en quick poll om man har det, har haft det, og/eller ofte har flash backs, osv. - og hvilket stof man mener at have fået det af !?

Dette stod bl.a. om HPPD i Eurowid:

6. How common is HPPD?
No large-scale studies have been done so there is no accurate answer to this. Also, even the little research which has been done has not been reproduced and verified by unrelated labs. It is likely that HPPD is under-reported because so few people in the medical community know what it is. Severe HPPD seems to be very rare although Dr. Abraham estimates the number may be as high as 1-5% of LSD users. This is his best guess based on his research experiences and the small studies which have been done, but the epedemiological studies to verify this have not been attempted.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jeg synes det er svært at bestemme om man har HPPD eller ej. For mig er det meget psykisk bestemt: Jeg kan fremprovokerer lystråde og pulserende lys hvis jeg ønsker det og engang da jeg havde noia af det kunne jeg hidse mig selv op til at have det næsten konstant. Men da jeg blev ligeglad med om jeg kunne se lysende mønstre i luften, forsvandt visionerne helt af sig selv. Kun hvis jeg mediterer eller er spirituel ser jeg mønstre. Men da er de altid behagelige at se på fordi de passer til situationen.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C.
Ja Fanny, og hvornår har man flashbacks, og hvornår er det HPPD...?!?

Jeg står nogen gange i bruseren om morgenen, og ser terassoen under mig begynde at flyde-gro ligesom på svampe og LSD. Jeg nyder det også. Jeg kalder det et momentert flashback.... men måske er det i virkeligheden HPPD !?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

he he! Jeg tror ikke man skal gå så meget op i hvilken "diagnose" man har. Jeg ser det mere som en evne de små svampe (og LSD) har givet mig. Når vores hjerne arbejder med noget nyt, dannes der nye neuronbaner, som forstærkes hver gang vi gentager det. I tilfælde af at tage psykedeliske stoffer, vil der første gang vi tager det, dannes nye neuronbaner, fordi vi gør noget nyt! Disse neuronbaner forsvinder jo ikke bare med trippet, men kan blive forstærket hver gang vi tripper igen. Omvendt kan de også forsvinde mere eller mindre, hvis vi ikke længere beskæftiger os med den side af os selv mere.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Jeg har også haft nogle synsforstyrelser. Men det er mest ægte hallucinationer..
Sommetider hvis jeg sidder meget koncentreret, ved mit skrivebord, kan jeg pludseligt se en person side for den anden ende af bordet (i øjenkrogen)
Når jeg så hurtigt vender mit ansigt for at se det ordentligt, er det forsvundet.
Jeg er ikke bange for det. Jeg føler mig tryk på en eller anden måde. Kan ikke forklare hvorfor.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
En meget relevant diskusision angående validiteten af HPPD:

http://inti.murple.net/forums/viewtopic.php?t=1226

Jeg ved godt tråden er lang etc. men den er ret relevant.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Nu vi er i det så har jeg et problem som jeg har gået og tumlet med længe!!
For omkring 5 år siden prøvede jeg lsd for første (og eneste) gang, da det ikke var nogen videre succes, men det er en helt anden historie...
Well.. ca 4 mdr efter trippet fik jeg pludselig en voldsom synsforstyrrelse, som startede med at omkring 5% af mit synsfeldt bliver så sløret at jeg intet kan se i området.. I løbet af ca 30 minutter bliver det værre og værre of til sidst er det omkring 75% af synsfeldtet der er ubrugeligt! men lige pludselig går det væk, og alt er normalt!
Den første gang det skete blev jeg naturligvis meget bange, og snakkede med min daværende lære om det..! Men vi blev enige om at hvis det skete igen skulle jeg søge læge..
Episoderne er så kommet og gået med jævne mellemrum siden.. Men jeg har selvfølgelig ikke været ved lægen med det endnu.. :?

Som man kan se er jeg ikke engang sikker på at det er LSD´ens skyld?!?
Jeg har efterhånden lært at leve med det, da det bare kræver en lille time så er det væk igen..
Men er der nogen der har prøvet noget lignende? Og måske endda ved om det kan behandles?
- kasper

Titel:
Dedikeret medlem

vel kan da være farligt hvis 75% af dit synsfelt bliver sløret.. ex. hvis du arbejder med større maskineri, eller kører bil!

Har du først snakket med en optiker eller læge for den sags skyld? Selvom man måske kan vende sig til at leve med det, vil det da være rart hvis blot et par øjn-dråber kunne forhindre denne slørring (lyder lidt i stil med hvad jeg oplever, med mine øjne om morgenen når jeg sover med linser i)

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
For mig lyder det som, i øjet er der salt vand med små bakterier og det er dem du kan se. de små lyn som du kan se er, fra øjet som sender til hjernen elektroninske signaler, hvor vi plejer at kun at kunne se billeder, hvor du også kan se de elektroniske signaler, lige som og få et slag i hovedet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]