Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 16:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej
Jeg går på en højskole med et tilvalgt hovedfag som er Film og Tv. Vi skal hver især lave en mini-dokumentar på ca. 10 min. Jeg har flere venner der har oplevet ubehagelige/uprofessionelle/absurde ting i forhold til psykiatrien. Jeg vil gerne have denne lille dokumentar til at handle om hvorvidt mange af dem som indlægges under tvang bare bliver endnu mere syge end de er i forvejen, pga. en meget apatisk og uforstående behandlingsform fra psykiatre og andre behandlere. Jeg har fået en af mine venner til at stille op til interview. Jeg har også tænkt mig at ringe rundt og høre og der evt. ville være en psykiater / anden ansat inden for det område, der vil stille op til et interview, for at få et talerør fra den kritiserede side.
Jeg vil gerne høre om i har nogle forslag til hvordan denne korte film bliver bedst muligt, i forhold til læsestof jeg hurtigt kan sætte mig ind i, i forhold til det her emne. Artikler som denne her for eksempel: http://www.information.dk/507216
Et andet spørgsmål er, om i tror det er muligt at komme på besøg på en afdeling hvor folk er blevet/bliver holdt, og filme området når patienterne ikke er der?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg tænker umiddelbart, at folk der bliver tvangsindlagt, typisk ryger på den lukkede, og der får du næppe adgang uden kontakter.

Ellers et spændende projekt. Det er vel ikke Odder Højskole du går på?

Junior medlem

hej tak for svaret, nope det er ikke odder, men askov højskole.. Jeg vil prøve at spørge alligevel, men du har nok ret i at det ikke er en mulighed. Det kan være at jeg skal lade mig indlægge ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
hej jeg har været indlagt en 10-15 gange både på åbne lukkede og retspsyk. Jeg vil gerne fortælle om behandlingen.
Venlig hilsen
Martin

Junior medlem

Fråder skrev:
hej jeg har været indlagt en 10-15 gange både på åbne lukkede og retspsyk. Jeg vil gerne fortælle om behandlingen.
Venlig hilsen
Martin

Hej igen, jeg ved ikke om dit postnr. på din profil er rigtig, men hvis den er så er det jo lang vej imellem os. Askov ligger tæt på kolding, altså sydjylland. Men jeg tænker over det :) Mange tak for at stille op...det er venligt af dig! :D
Jeg ved ikke om det bliver relevant at inddrage en til i dokumentaren, den skal være omkring 10-15 min. Jeg har min ven, som også har haft mange ubehagelige/kritiske oplevelser som bliver hovedpersonen i filmen. Og så skal jeg interviewe en overlæge på en psykiatrisk afdeling, som min ven også har været på. Så det bliver rigtig spændende! synes jeg :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Det er også langt væk, men det lyder som om det godt kan blive en ok dokumentar, selv om jeg ikke stiller op.
Venlig hilsen
Martin

Junior medlem

Hej igen. I kan se dokumentaren her hvis i er interesserede:

https://vimeo.com/109727814 - det er traileren hvis i ikke sikre på om i kommer til at spilde jeres tid

https://vimeo.com/110994421 - selve dokumentaren

Der kommer nok til at foregå nogle små ændringer i den, men formen er der nogenlunde. Hvem er syg? :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
nice doc -på tide der bliver kigget på psykiatrien. Osse min overbevidsning at de ikke fatter hvad de egentligt laver. Det er en lidt overfladisk kommentar, men det er et dybt emne.

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Overraskende god !
hvis der bliver en næste gang så overvej at tage med hvor glade de er generelt for at tilbyde folk medicin (tvangs indlagte eller ej) som de egentlig ikke har brug for, jeg taler i alt almindelighed sådan generelt :) jeg er selv blevet tilbudt et hav af piller igennem tiden (hvilket jeg er rigtig glad for at jeg takkede nej til 9 ud af 10 af gangende)' den ene gang havde jeg et problem med min kost hvilket resulterede i reflux (mavesyre der løber op i halsen på en/ voldsom halsbrænd) da jeg fortalte min læge det stillede han en diagnose der hed noget ala globulus hysterica, og sagde at det var min angst (som jeg er klar over at jeg lider af). som skabte den fornemmelse jeg gik rundt med i min hals.
følte at nogen var ved at kvæle mig nogle gange, og at jeg havde en "prik" i halsen. blev så angst af den følelse at jeg en aften tog på psykriatisk skadestue i ballerup, snakkede med en psykiater i 10 minutter som mente jeg skulle på SSRI. jeg sagde nej tak.

snakkede med min læge igen senere som også mente jeg skulle have SSRI, jeg takkede igen nej tak.

3-4 gang jeg var oppe hos min læge var jeg denne gang ret sur. jeg forlangte en kikkert undersøgelse i min hals da jeg var sikker på at de ville se et sår i min hals, eller bare NOGET. først der sagde min læge følgende : hvordan er din kost ? spiser du usundt og drikker meget sodavand ? det kunne være tilbageløbende mavesyre (forklarede ham nemlig at fornemmelsen ofte blev forværret hvis jeg havde drukket kaffe) - men det var ikke en ny ting at jeg fortalte ham det ofte blev værre når jeg havde indtaget visse madvare.

han gav mig nogle piller der reducerede produktionen af mavesyre, efter 3 dage var alle symptomer væk, jeg ændrede min kost og har ikke haft problemet siden. De der pillepushere er skide farlige.

Junior medlem

Fedt at der bliver givet nogle nuancerede billeder af det som sker inde på afdelingerne. De har travlt ja, desværre men der laves meget som ikke er ok. Udsagn som manglende sygdomserkendelse bruges om patienter selvom de bekendte forklarer at det er personens almindelige adfærd. Udtryk som uhelbredelig optimisme bruges til at beskrive folk som formår at vende deres situation til noget positivt og derfor ikke er lette at diagnsticere og få offer-gjort. Det er desværre langt fra alle som har kræfterne eller de mentale ressourcer til at kunne se hvad der sker i den kontekst, og de bliver sygeliggjort og hjælpeløse.

Junior medlem

Hej
igen

Fedt at høre at i godt kan lide den. Jeg var lidt usikker på om den var lidt for lang og lidt for tør. Men det kommer vel også an på hvor ens interesser ligger. Jeg tror jeg har fundet det rette folk. :)

Det er spøjst du skriver at du har døjet med acid reflux, hvilket jeg også har haft mange problemer med. Men det er gået over af sig selv. stort set. Men ja de er meget glade for at kaste stoffer i nakken på folk, men kun dem de selv anser som værende gavnlige. Men psykiatrien i dk, det er jo ikke sort hvidt, der er nogen der får hjælp af det, men mange der kommer i klemme. Mikael er nemlig et særtilfælde, tror jeg ;), han er god til at formulere sig og har nok balls til at sige fra...

Jeg er selv på en SSRI, sertralin 25 mg. rimelig lav dosis. Men det er noget jeg selv har spurgt om, og synes er det er et ok stof til nogle mennesker.

Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at lave flere film omkring mennesker der både har haft det svært, taget stoffer/tager stoffer/stofmiljøet og så også om psykiatrien igen... som sagt så kunne man jo dykke udelukkende ned i det med tvangsmedicinering/medicinering igen....
Hvis der er nogen der interesserer sig for det at lave filmprojekter/billede/kamera/historie med alt hvad det indebærer, kunne det jo også være fedt at samarbejde....

Vh David

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]