Indigo skrev:
Det er jo netop også det, at den her robot kan give de ældre et nærvær de desværre ikke kan få på andre måder.
Jeg kan egentlig ikke se et problem i det, så længe det gør dem glade. Man tager jo heller ikke bamsen fra barnet, fordi man er bange for, at det bliver for knyttet til det (og vi ser lige bort fra Steen og Stoffer). Jeg vil mene, at leg med bamser osv fremmer barnet i at forstå sig selv og øve sig i empati. Mon ikke pax kan gøre det samme for de ældre? I mødet med den her robot bliver de sig selv bevidst og træner nok nogle mekanismer i hjernen, som ellers slumrer hen.
Det vil bestemt være at foretrække, hvis man havde nok personale til beboerne, men da det i dette tilfælde er beboeren, der er den aktive, vil det ikke udfylde det samme behov for berøring og kontakt når de tilbringer tid med en plejer.
Jeg var på et plejehjem 5 dage på prøve (skulle være vikar), og jeg kunne ikke mere efter de få dage. Der var slet ikke nok tid til beboerne, hvilket jeg slet ikke kunne arbejde med. Der var overhovedet ikke nok menneskelig kontakt. Det var bare et hus til opbevaring af hjælpeløse kroppe.
En af beboerne, der var frisk nok i knolden, men manglede et ben og derfor ikke kunne klare sig selv, sagde en dag til mig, at hvis man ikke var sindssyg når man kom, så blev man det...
Så hvis en bamse kan give glæde, synes jeg det er skønt. Man skal heller ikke fornægte udviklingen, men som de siger skal man bare lære at bruge den korrekt. Ingen chips i hjernen, tak.
Ville det optimale ikke være at de pårørende til den ældre havde tid til dem, istedet for det intense karriere ræs? jeg kan ikke se at det er mere forkert at indsætte robotter til at give den nærvær, som familien vælger at lade være med at give.
Det kan aldrig være kommunen/staten eller personalets opgave at give omsorg, det er familien.