Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
[iframe]http://www.dr.dk/DR2/Univers/?play=default[/iframe]

Tjek det her, synes både det er morsomt og sødt hvordan de demente går helt i selvsving over den søde robot sæl. Og ovenikøbet en genial måde at bruge robotter i samfundet. Det var nok ikke lige så'en Fritz Lang havde forestillet sig fremtiden, da han i 1927 laver filmen Metropolis. Resten af udsendelsen er også ret interessant.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Pænt mærkeligt at se en seriøs diskussion på dansk TV om de etiske aspekter i at indføre robot- og cyborgteknologi i ældreplejen - det minder om et samfundssatirisk indslag fra Robocop. Bestemt en interessant problemstilling. Jeg ved ikke helt om jeg synes det er en lovende eller lidt foruroligende udvikling. De demente ser ud til at nyde "kontakten" med Pax i fulde drag, men kan man ikke på sigt forestille sig at den form for teknologi vil blive brugt til at substituere for menneskelig kontakt?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
utroligt spændende afsnit, det er nu lidt en løgn at der ikke er robotter som kan forudse handlinger. Så lige et program igår på discovery, om en Robot som hedder justin, der kan gribe bolde ved at måle kastehastighed og bane, rimelig præcist og hurtigt ovenikøbet. Det er dog snakken om hjerneforskning til sidst i programmet, som der er mest spændende imo. Jeg er enig med ham der er på besøg, selvom vi kortlægger hjernen og samtlige dens funktioner, vil der altid være noget magisk og mystisk ved den måde vi er indrettet på, samspillet med vores omgivelser og vores individuelle opfattelse af ting.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der vil gå ufatteligt lang tid tror jeg, før vi kan lave en menneskelig kopi der ikke ligner noget der har skidt i bukserne, eller én der har været ude for en alvorlig trafikulykke. Men en ting er hvertfald sikkert, der vil blive forsket i det her, mere og mere de kommende år. Pænt skræmmende.

Om det er okay at bruge de her teknologier i ældreplejen er jeg lidt splittet. På ene side virker det helt uskyldigt, på anden side er det endnu et skridt på vejen til at ældre bliver endnu mere ensomme pga. effektivesering. Men igen er skaden jo allerede sket, så kan Pax måske dulme lidt på det hele.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Det er jo netop også det, at den her robot kan give de ældre et nærvær de desværre ikke kan få på andre måder.
Jeg kan egentlig ikke se et problem i det, så længe det gør dem glade. Man tager jo heller ikke bamsen fra barnet, fordi man er bange for, at det bliver for knyttet til det (og vi ser lige bort fra Steen og Stoffer). Jeg vil mene, at leg med bamser osv fremmer barnet i at forstå sig selv og øve sig i empati. Mon ikke pax kan gøre det samme for de ældre? I mødet med den her robot bliver de sig selv bevidst og træner nok nogle mekanismer i hjernen, som ellers slumrer hen.

Det vil bestemt være at foretrække, hvis man havde nok personale til beboerne, men da det i dette tilfælde er beboeren, der er den aktive, vil det ikke udfylde det samme behov for berøring og kontakt når de tilbringer tid med en plejer.
Jeg var på et plejehjem 5 dage på prøve (skulle være vikar), og jeg kunne ikke mere efter de få dage. Der var slet ikke nok tid til beboerne, hvilket jeg slet ikke kunne arbejde med. Der var overhovedet ikke nok menneskelig kontakt. Det var bare et hus til opbevaring af hjælpeløse kroppe.
En af beboerne, der var frisk nok i knolden, men manglede et ben og derfor ikke kunne klare sig selv, sagde en dag til mig, at hvis man ikke var sindssyg når man kom, så blev man det...

Så hvis en bamse kan give glæde, synes jeg det er skønt. Man skal heller ikke fornægte udviklingen, men som de siger skal man bare lære at bruge den korrekt. Ingen chips i hjernen, tak.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Indigo skrev:
Det er jo netop også det, at den her robot kan give de ældre et nærvær de desværre ikke kan få på andre måder.
Jeg kan egentlig ikke se et problem i det, så længe det gør dem glade. Man tager jo heller ikke bamsen fra barnet, fordi man er bange for, at det bliver for knyttet til det (og vi ser lige bort fra Steen og Stoffer). Jeg vil mene, at leg med bamser osv fremmer barnet i at forstå sig selv og øve sig i empati. Mon ikke pax kan gøre det samme for de ældre? I mødet med den her robot bliver de sig selv bevidst og træner nok nogle mekanismer i hjernen, som ellers slumrer hen.

Det vil bestemt være at foretrække, hvis man havde nok personale til beboerne, men da det i dette tilfælde er beboeren, der er den aktive, vil det ikke udfylde det samme behov for berøring og kontakt når de tilbringer tid med en plejer.
Jeg var på et plejehjem 5 dage på prøve (skulle være vikar), og jeg kunne ikke mere efter de få dage. Der var slet ikke nok tid til beboerne, hvilket jeg slet ikke kunne arbejde med. Der var overhovedet ikke nok menneskelig kontakt. Det var bare et hus til opbevaring af hjælpeløse kroppe.
En af beboerne, der var frisk nok i knolden, men manglede et ben og derfor ikke kunne klare sig selv, sagde en dag til mig, at hvis man ikke var sindssyg når man kom, så blev man det...

Så hvis en bamse kan give glæde, synes jeg det er skønt. Man skal heller ikke fornægte udviklingen, men som de siger skal man bare lære at bruge den korrekt. Ingen chips i hjernen, tak.

Ville det optimale ikke være at de pårørende til den ældre havde tid til dem, istedet for det intense karriere ræs? jeg kan ikke se at det er mere forkert at indsætte robotter til at give den nærvær, som familien vælger at lade være med at give.
Det kan aldrig være kommunen/staten eller personalets opgave at give omsorg, det er familien.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Det kan aldrig være kommunen/staten eller personalets opgave at give omsorg, det er familien.

Men det er jo ikke altid være en mulighed. Shit nu at vedkommenes eneste søn var endt som junkie nede på banegården, eller at de slet ikke havde nogen børn eller andre familie medlemmer tilbage. Flere og flere ældre ender ensomme og jeg tvivler på at der er så meget at stille op over for det, da det er en af konsekvenser af den måde vores samfund sig. Men jo det ville var det optimale, hvis familien havder mere tid til dem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]