for en måned siden faldt jeg over denne vægt:
http://cgi.ebay.co.uk/10-X-0-001-GRAM-DIGITAL-SCALE-GEM-DIAMOND-POCKET-SCALES_W0QQitemZ150101490783QQcategoryZ12520QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemAt en vægt som med forsendelse ville koste 200 kr virkede alt for godt til at være for sandt. Vægten ligner utroligt meget den billigeste vægt jeg har set som kan måle mg, den kostede 79$
Efter noget betænkningstid valgte jeg at bestille vægten, da om den så kun var præcis til 5 mg ville det stadig være en fair pris.
Nu har jeg så modtaget og leget lidt med den idag, om hvorvidt min metode til bestemmelse af vægtens pæcision er korrekt kan jeg ikke vide med sikkerhed.
Jeg har vejet en masse forskellige objekter som vejede mellem et par mg og 1g, alle tingene blev vejet hver for sig først, derefter kombinerede jeg dem og undersøgte om den viste vægt svarede til summen af hvad vægten tidligere havde vejet dem til.
i næsten alle tilfældene passede det, der kom dog 1 mg forskel i ny og næ, og et enkelt tilfælde af 2 mg forskel.
Til sidst bagefter vejede jeg objekterne igen og noteret om samme vægt blev opnået som tidligere, hvilket skete for alle objekterne.
Tror i at min metode er god nok til at bestemme om vægten vejer det den siger, jeg kan godt forestille mig at der er en konsistent fejlkilde, hvilket jo ikke vil være så fedt hvis man en dag står og skal afveje DOB.
Har i nogen ideer til hvordan jeg kan anskaffe noget som jeg kan bruge til kallibrering i mg skala?
Ellers, fin vægt, den virker lidt plastik, men den skal jo heller ikke med på overlevelsestur i andes bjergene.