Du lyder moden nok og alt det der, men jeg kan kun sige, at jeg har fået meget mere ud af mig selv, ved at ryge så lidt som muligt, da jeg var i din alder, i forhold til når jeg snakkede med nogle af mine venner dengang, som røg oftere. Og det kan også ses idag, synes jeg selv.
Der er rigtig mange måder at udvikle sig selv på, og stoffer er en af dem. Men stoffer (cannabis er selvfølgelig medregnet heri) er blot et krydderi til livet, og det er efter min mening vigtigere, at udvikle sig vha. venner, kærester, familie, uddannelse, hobbyer, sport, viden etc. end narkotika.
Jeg synes også, at man kan få lige så meget ud af sig selv, hvis ikke mere, uden brug af cannabis som hvis man brugte cannabis til det formål - selvudvikling. Og synes helt klart man kan have det mindst lige så fedt ædru som skæv, hvorfor en opfordring til, at cannabis ikke skal blive noget der udfylder et tomrum, og at man også skal værdsætte at være ædru - det gør du nok også.
At fnise rundt og lave dørfis hos random folk er fx mega sjovt. Eller var, men det ville formentlig stadig være ret sjov.
Husker stadig min ungdom som indeholdende de klart sjoveste episoder i mit liv, netop fordi man var ung og ligeglad, så nyd det i fulde drag.
Det lyder dog til nu, at det har skabt nogle problemer for dig mht. din mama og kæreste, og så burde der være nogle tanker du kunne erkende/reflektere over: det kunne være at du til tider ryger for meget, eller du kan ikke nå ind til din mor på ærlig vis og forklare hende, at du faktisk har et fornuftigt forbrug, og at hun i hvert fald ikke pt. burde bekymre sig om dit forbrug (og dig).
Eller simpelt skære ned på dit forbrug og være ærlig med din mor/lave nogle flere ting med hende, så I fik et bedre forhold, så det senere hen ville blive lidt federe for dit vedkommende at forklare hende din situation.
Og jeg skriver det ikke for at være nedværdigende, tværtimod; jeg prøver at give dig lidt flere aspekter omkring din situation. Prøv at se det fra din mors side; hun synes selvfølgelig ikke det er fedt, at se sin 16-årige søn være kampskæv. Når du bliver ældre vil du formentlig have det på samme måde. Jeg har da selv oplevet stortset samme situationer, og det er ret hjerteskærende at se sin mor være helt knust, fordi man bare ville være skæv.
Og der er intet galt i at være skæv, men hvis ens mor ikke bryder sig om det, så synes jeg man skal vælge enten at tage en dialog op med hende (og far, no crimehate etc.), eller kun ryge når man ved, at man ikke kan blive opdaget (fx når man er alene hjemme eller lignende).
Og hun skal jo så også prøve at se det fra din side af, og på sin vis acceptere det, for
har du virkelig styr på dig selv og dit forbrug, så er der jo i bund og grund intet at bekymre sig om, udover at nu hvor du allerede ryger, så kunne dit forbrug tiltage. Men ellers umiddelbart intet.
For det virker til, at det er det hun gør - og helt klart, moderinstinkt og almindelig omsorg for en man elsker meget højt.
Jeg oplevede også, at cannabis spillede ind på mit velvære, mit forhold med x'en og med familien og blev nødt til at erkende, at så var det ikke lige tiden for mig at ryge, før jeg fik ryddet op i de situationer/problemer/dilemmaer der nu var.
Så derfor en opfordring til, at du vælger at ryge med omtanke, men at du endnu mere prøver at have styr på familie/kæresteforhold og dine venner. Man kan ende med at tilsidesætte så latterligt mange ting til fordel for narkotika (det tror jeg, at der er en mange ældre brugere på boardet der kan bekræfte mig i, i større eller mindre grad), og der burde man have nogle værdier og prioriteringer i ordentlig rækkefølge.
Jeg tilslutter mig også koret, at jo mere man ved, jo bedre kan man forklare sin situation og anskue diverse forbrug af hvad end narkotika man nu kunne finde på at tage. Jeg røg kun fra da jeg var 16-20, bortset fra enkelte ture med ketamin og to svampetrip (som startede med at gå galt, men så endte okay - ikke anbefalelsesværdigt), på trods af at have adgang til en helvedes masse forskellig narkotika.
Og det var fordi jeg gerne ville læse og vide en masse om stoffer og deres virkning, og jeg var dybt interesseret i andres oplevelser med stoffer, så jeg læste rigtig mange indlæg af de ældre brugere herinde, og chattede rigtig meget med mange af dem, og følte at jeg på sin vis blev udrustet til voksenlivet, hvor jeg mente, at jeg havde nok viden til at prøve stoffer af selv.
Viden omkring stoffer er utroligt vigtigt, og hop aldrig med på noget, du i bund og grund ikke har lyst til; tilbyder nogen dig narko du ikke kender til/har lyst til, så sig nej - der skal nok komme en anden dag, hvor du får lyst til det, og hvor du så selvfølgelig har læst op på det

.
Vær yderst ydmyg over for stoffer, også cannabis selvfølgelig, for de
kan fucke dig op, lige gyldigt hvor meget man mener, at man har styr på det.
Det blev en længere roman, og også en smule off-topic (det med stoffer, det er jo ikke det du spørger om. Synes nu det var vigtigt nok til at inkludere).
Og så håber jeg, at du finder lykken for dig selv, og er ærlig med dig selv.
Har du brug for nogle at snakke med, er psychedelia.dk altid for dig - også chatten <33333
<33333333333333
Btw undskyld hvis noget er kludret/uforståeligt, så må du gerne bede om en uddybelse/opklaring af det. Er mega træt og brugte mega lang tid på indlægget pga. alle mulige sidespring. Godnat og igen <333333333