Jeg er helt enig, eedeolla.
Og billedet ændrer sig jo kun, hvis folk begynder at kræve mere kvalitet og bedre fester for de enorme mængder penge, som de pumper ind i arrangørernes (og musikernes) coke/steroide-forbrug.
Hvis folk begyndte at boykotte "fester" med opskruede priser, skruppelløs vand-politik, aggressive og uprofessionelle dørmænd og dårlig stemning, så kunne det jo være, at scenen ændrede sig til det bedre. Der er sådan en følelse af, at "Vi kan jo ikke gøre noget, og det ændrer sig ikke", og folk der normalt har god smag og er kritiske mht. hvad de indtager af kultur, bliver lige pludselig lykkelige for lort, når det handler om trance-fester i Danmark.
Jeg blev selv rystet, da jeg begyndte at gå til tekno/house-fester i København istedet for til trance-fester, og oplevede, hvor store og dygtige navne der kunne skaffes til 50-80 kr., hvor god stemningen var, hvor venlige og rolige dørmændene var, hvor professionelt det hele var, og hvor idealistiske og positive arrangørerne var. Så det KAN altså lade sig gøre at arrangere fester med elektronisk musik til relativt billige priser, med store navne, hvor alt fungerer upåklageligt. Det er ikke nogen undskyldning for trance-arrangørerne, at "det er jo teknisk/fysisk umuligt at gøre".
Jeg har ikke gidet gå til en kommerciel trance-fest i København, siden A-huset lukkede (og før A-Huset var det eneste ordentlige sted Bastionen, som allerede blev inficeret med Brian'er omkring 2004). De eneste måder man kan opleve (psy)trance og prog-house/tribal i ordentlige omgivelser, er til skovfester eller til udenlandske festivaller.
|