Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 07:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har tidligere på Psychedelia delt mine lidelser med jer, ligefra OCD til den formodede socialfobi.

Jeg er nu gået meget dybere i min psyke, og har læst op på alskens lidelser, og det jeg har opdaget på denne måde, har givet mig fornyet livsglæde.

Jeg opfylder top 10 kriterier for ADHD, har taget 5 diagnose-tests på nettet som giver udslag i en mellemsvær grad af ADHD, og kan herudfra nu forstå næsten alle problemer, jeg har oplevet gennem mit liv. Ligefra de tidlige skoleår med adfærdsvanskeligheder til min periode, der var præget af en sær form for OCD og helt til nu, hvor det kan forklare, hvorfor jeg altid har haft svært ved det med skolen tiltrods for, at jeg har fået fine karakterer og har fået ros fra ende til anden for de præstationer, jeg har formået at udføre.

Samtidig forklarer det, hvorfor jeg har problemer med at fuldføre alle de projekter, jeg har i hovedet samt hvorfor jeg sommetider føler mit hoved er ét stort kaos af tanker, og at jeg derfor har været så glad for cannabis, da det har kunne mildne symptomerne i høj grad og dermed gjort, at jeg heller ikke pludselig bryder ud i et raserianfald. Og sidst men ikke mindst hvorfor, jeg troede, jeg havde socialfobi, da jeg i forbindelse med denne ADHD har haft problemer i sociale sammenhænge med øjenkontakt, initiativ etc.

Jeg gik derfor op til lægen, som undersøgte min journal fra min tidligere psykolog, og han mente, som jeg selv, at der var et klart sammenhæng mellem den OCD, jeg havde udviklet og ADHD. Min egen teori er, at jeg har udviklet OCD, fordi det var en måde, hvorpå jeg kunne kontrollere mit tankerod til en hvis grad. Men nu er OCD'en ude af billedet, og jeg står tilbage med ADHD.

Jeg fik udskrevet recept på Moriton (methylpenidat - som ritalin). At jeg skulle ende med en recept på netop dette medicin havde jeg aldrig forestillet mig. Men her på anden dagen må jeg sige, at det er et fremragende stof til at mildne symptomerne i høj grad, og jeg har allerede oplevet, at jeg har meget nemmere ved sociale sammenhænge.

Min læge har sendt mig i behandling igen hos en ny psykolog, som skal tjekke op på det og stille en endelig diagnose, selvom min læge som jeg selv ikke tvivler meget. Men her kommer mit lille problem så.

Medikamentet giver mig nu fred og ro i sindet samt en svag eufori (i den anbefalede dose), og jeg er generelt ikke meget for tanken om at skulle indtage dette stof dagligt, da jeg jo har læst en del på det før, jeg selv fik det stukket i hånden.

Så folk med ADHD (eller folk der kender til ADHD-behandling), her kommer mine spørgsmål:

Så vidt, jeg har forstået, er det en kronisk lidelse, som ikke kan behandles.

Så hvad skal der egentlig ske nu, jeg skal i behandling?

Det betyder vel ikke, man er tvunget til at indtage medicin resten af sit liv?

Er der ikke en mulighed for, at man kan få snakket med en psykolog om, hvordan jeg kan fungere uden at ADHD'en er til alt for stor gene, hvilket den tidligere har været i skolesammenhæng?

Kan man blive i stand til at tage en uddannelse uden medicin og uden at gå helt ned, hvilket jeg har gjort tidligere?

Nu ved jeg godt, at det er individuelt, hvad man kan klare med ADHD, men jeg er skam tilfreds med de svar, jeg kan få, da jeg selv er meget usikker på, hvad der skal ske med mig fremover.

På forhånd tak for hjælpen!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg ved lidt fra sygdommen fra et skoleprojekt for noget tid siden, og jeg skal se om jeg ikke kan svare på et par af dine spørgsmål.

Kjær skrev:
Så vidt, jeg har forstået, er det en kronisk lidelse, som ikke kan behandles.

Du kan blive behandlet for de lidelser som følger med sygdommen, f.eks. koncentrationsbesvær - men ikke som sådan blive helbredt af medicinen.

Kjær skrev:
Så hvad skal der egentlig ske nu, jeg skal i behandling?

Jeg vil tro de vil finde det terapeutiske index hvori medicinen virker optimalt. Så vidt jeg lige husker betyder det at de sætter dosis op løbende, indtil du oplever bivirkninger, hvorefter de sætter den lidt ned og det bliver så din dosis.

Kjær skrev:
Det betyder vel ikke, man er tvunget til at indtage medicin resten af sit liv?

Ja. Og nej (måske). Det er sådan at sygdommen til tider forsvinder når folk bliver voksne, hvorved medicineringen bliver overflødig. Du vil sandsynligvis skulle holde pauser ind imellem - oftest lagt i ferier og lignende da virkningen af ADHD så ikke roder for meget rundt i hverdagen.

De to sidste spørgsmål ved jeg desværre ikke noget om, og har derfor udeladt dem herfra.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Men hvordan virker ritalinen på dig? Bliver du rolig og kan koncentrere dig?

Senest rettet af hehēlios 13 jun 2007 02:06, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Madblindboy skrev:
Ikke så meget et svar som en side bemærkning.
"jeg troede, jeg havde socialfobi, da jeg i forbindelse med denne ADHD har haft problemer i sociale sammenhænge med øjenkontakt, initiativ etc. "
skrev Kjær

Har oplevet de samme ting under stof psykose primært pga af hash rygning, som blev boostet af amfetamin, som gjorde mig istand til at ryge for hårdt, hvilket gav et ordentlig gok i nøden.

Men hvordan virker ritalinen på dig? Bliver du rolig og kan koncentrere dig?

Jeg har meget lettere ved at koncentrere mig om én ting ad gangen og ikke bare springe fra det ene til det andet. Udover det er mine tanker ikke et stort kaos længere. Jeg er mere rolig, og disse dage er nok nogle af de eneste dage i hele mit liv, hvor jeg ikke har haft en lettere aggressiv adfærd. Og jeg kan bedre håndtere besøg fra kammerater, samtidig med, jeg skriver dette indlæg.

Jeg har haft alle disse symptomer før og nu efter mit overforbrug af cannabis, som varede omkring 1,5 måneder med et forbrug af et par enkelte joints om aftnen. Men det sluttede jeg for halvanden uge siden. Jeg er ret sikker på, at det var en form for selvmedicinering. For jeg røg netop kun fordi, jeg havde brug for fred og ro i sindet efter en lang dag fyldt med kaos. Tidligere så jeg også kun frem til weekenderne, fordi jeg vidste, at her kunne jeg slappe af efter en uge på gymnasiet, som tog utrolig hårdt på mig.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har faktisk lidt af mange af de samme symptomer, men aldrig troet at jeg led af AHDD tror jeg stadig ikke men det er sjovt du siger ritalin virker sådan på dig, for det virker på præcis samme måde på mig :) har enkelte gange taget det hvis ikke jeg har kunnet kommet op om morgenen til en prøve eller den slags, og så har jeg følt at jeg har været mere frisk end jeg plejer og koncentrationen er også blevet bedre :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Winta skrev:
Jeg har faktisk lidt af mange af de samme symptomer, men aldrig troet at jeg led af AHDD tror jeg stadig ikke men det er sjovt du siger ritalin virker sådan på dig, for det virker på præcis samme måde på mig :) har enkelte gange taget det hvis ikke jeg har kunnet kommet op om morgenen til en prøve eller den slags, og så har jeg følt at jeg har været mere frisk end jeg plejer og koncentrationen er også blevet bedre :)

I de rigtige mængder virker det vel sådan på alle?

Men det forklarer vel egentlig også, hvorfor jeg både på MDMA og amfetamin tidligere bare nød at sidde stille og roligt og snakke og hygge med kammeraterne i stedet for at storme ind til byen og danse.

Jeg har aldrig haft stor lyst til at danse og bevæge mig på MDMA og amfetamin. Men normalt har jeg brug for konstant at bevæge mig, tromme med fingrene, løbe eller mosle med min bror, når jeg besøger min familie. Foruden min tendens til at få uforklarlige raserianfald.

Titel:
Junior medlem

En af mine venner sidder i præcis samme situation som dig. Han lader være med at tage medicinen i weekenden og han prøver også at trappe ned, da han er ved at udvikle tolerance for stoffet. Han har også haft det svært da han blev set på som et problembarn da han var mindre pga. hans energiske opførsel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
Winta skrev:

Men det forklarer vel egentlig også, hvorfor jeg både på MDMA og amfetamin tidligere bare nød at sidde stille og roligt og snakke og hygge med kammeraterne i stedet for at storme ind til byen og danse.

Det tror jeg du har ret i, sådan har jeg ihvertfald også oplevet det. Kender dog godt det med at sidde og snakke istedet for at vælte rundt på både MDMA og amf, og jeg vil ikke mene at jeg har ADHD. :) Godt at høre at du får hjælp.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Lilleso skrev:
Kjær skrev:
Winta skrev:

Det tror jeg du har ret i, sådan har jeg ihvertfald også oplevet det. Kender dog godt det med at sidde og snakke istedet for at vælte rundt på både MDMA og amf, og jeg vil ikke mene at jeg har ADHD. :) Godt at høre at du får hjælp.

Jeg har det på helt samme måde ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
jeg har taget sådan en test..

Det viser sig at jeg har ADD.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

FlÆmMinG skrev:

Er det en test på nettet? I så fald, smid et link!

Det skulle undre mig meget om jeg lider af ADHD eller lign men det kunne nu være meget sjovt at tage testen alligevel;)

Mvh Farmand

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Farmand skrev:
FlÆmMinG skrev:

Er det en test på nettet? I så fald, smid et link!

Det skulle undre mig meget om jeg lider af ADHD eller lign men det kunne nu være meget sjovt at tage testen alligevel;)

Mvh Farmand

http://www.adhd.dk/index.php?option=com ... Itemid=183

tror det er der. Jeg kan ikke gå ind på sitet da min browser "opera" driller lidt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Her kan I finde en test. En test hvori undertegnede scorede 48.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg R. Girk! skrev:

26 her. Men der står den er for voksne only så de 26 passer nok ikke helt. Mange af de ting jeg svarede på der kunne pege mod ADHD er iværtfald nogen ting jeg tror de fleste teenagere går og roder med.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Offtopic: Jeg tog testen og fik 45, uhh

og kom os til at tag http://psychcentral.com/therapy/ (Do i need therapy, quiz)

Og tænkte på mine spisevaner.. og fik 21, så skal nok til psykolog med det haha!

Sorry for offtopic :D

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
arg

Senest rettet af hehēlios 13 jun 2007 02:07, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Farmand skrev:
Jeg R. Girk! skrev:

26 her. Men der står den er for voksne only så de 26 passer nok ikke helt. Mange af de ting jeg svarede på der kunne pege mod ADHD er iværtfald nogen ting jeg tror de fleste teenagere går og roder med.

26 er ikke særlig højt, borderline ADD og denne test er ret grovkornet i sin bedømmelse så det er ikke så vigtigt :)

Fik selv 23.

Titel:
Medlem

Jeg fik 46, nogle af tingene kunne jeg slet ikke genkende. Men der var også nogle der ramte lige plet, blandt andet det med at have noget i hænderne og pille ved ting, det er en ting jeg er berømt og berygtet for i min vennekreds. Jeg har også altid hadet skolen, men klaret mig okay. Men ved nu ikke, hvor meget jeg sætter min lid til sådan en test på nettet der.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Fik 23, men har ikke meget tiltro til en net-test.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Nu bliver jeg nysgerrig. Har altid haft koncentrationsbesvær, aldrig gidet skolen, været nemt at distrahere, utålmodig, dårlig til at arbejde i grupper, smidt mig ind på værelset som det første efter skole. Tømme opvasker virkede som en uoverkommelig opgave, svært at holde på vennerne og flere ting..

Hvordan finder jeg helt præcist udaf om jeg har ADHD?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]