Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 02:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Søvnbesvær
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neurotika
Dette emne har sikkert været oppe og vende før, men føler jeg vil dele mine egne oplevelser omkring det med at have svært ved at falde i søvn.

Efter en meget lang nat igår er jeg begyndt at spekulere i, hvad man kan gøre, hvis man ligesom mig lider af søvnbesvær. Jeg lå i min seng i nat, konstant vendende og drejende, og med tankerne flyvende som et lyntog inde i hovedet på mig. Jeg gik til ro ved en 12.00 tiden, og lå i 6 lange timer uden på noget tidspunkt at falde i søvn.

Jeg tror jeg har et problem med virkelig at slappe af når jeg skal sove! Ligemeget hvor træt jeg end er, når jeg går i seng resulterer det ofte i, at jeg ikke kan lade være med at tænke. Mange herinde kender det nok godt. Det værste for mig må siges at være, når jeg når til det punkt hvor min tålmodighed er brugt op og jeg næsten anstrenger mig for at falde i søvn. Det sker meget ofte, hvis jeg ligger timer i træk uden at kunne falde i søvn. Jeg begynder at svede fordi jeg i mit hoved er ved at gå i spåner.

Hvis jeg så har røget og er godt stenet, når jeg går i seng er det dog ofte nemmere at falde i søvn. Eller under påvirkning af alkohol går det også ofte ret nemt! Det er dog ikke nogen sund form for sovemedicin.

For at runde denne tråd af, må der være nogen der kan give nogen gode råd til, hvordan man får stresset af oppe i sit hovede når man skal sove. For jeg tror nemlig på, at den bedste sovemedicin er at være så afslappet i krop og sind som muligt, fremfor at æde piller.

Go' nattesøvn!
Hilsen Kogeren.

:wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg lider selv enormt meget under søvnbesvær, men har ikke fundet nogen stensikker løsning.

Jeg har taget Nimadorm i perioder, et relativt mildt sovemiddel, der virker fint for mig, dvs. jeg er ikke bombet dagen efter.

Hash virker også for mig, men jeg er meget sløv dagen efter.

Før i tiden drak jeg mig ofte i søvn, med samme resultat som ovenstående.

Det hjælper hvis jeg står op samme tid HVER dag, uanset hvor meget eller lidt jeg har sovet dagen før. Det er faktisk hårdere at gennemføre, end det lyder, men det virker ret godt for mig.

Det har også en god effekt hvis jeg løber en tur om morgenen, eller formiddagen, men ikke senere.

-og så tror jeg for mit vedkommende, at det er vigtigt at min dag er varieret. jeg kan sagtens finde på, kun at spille musik, se film eller læse en HEL dag, uden rigtigt at lave andet. Det er en næsten stensikker vej til søvnløshed for mig.

Held og lykke med at finde et middel der virker!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Når jeg tænker for meget, plejer jeg at digte en film i hovedet hvor jeg selv er hovedpersonen, glem alle dine tanker og lev dig ind i fantasien, det hjælper hos mig.

En wanker plejer også at hjælpe på det.

Titel:
Medlem

Jeg har også et problem med søvnbesvær.. Men jeg har fundet ud af at man bare skal prøve at slappe helt af i kroppen og ikke anstrenge nogensteder.. og bare prøve at lade vær med at tænke på noget.. det kan godt lyde svært.. men det har hjulpet en smule hos mig :)

Måske kan du også prøve bare at lytte til din vejrtrækning imens du slapper af med lukket øjne ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
ironisk nok, den bedste sovemedicin er at løbe en tur....

nu er det her kun et gæt, men det er jul nu, du har ikke lavet en disse men siddet på din flade røv hele dagen og spist den lækreste mad? :)

- dermed er du ikke naturligt træt når du går i seng.. - dyrk lidt motion i løbet af dagen.. eller arbejd.. whatever, der gør dig lidt træt.

en anden ting, hvis du ikke føler dig træt, så lad vær med at gå i seng, så vent 20 min, og gå i seng i stedet for at ligge de 20 minutter i sengen.

Titel:
Junior medlem

Drik en kop baldrian rods the en halv time før du skal i seng :). Og hold dig i ro i den halve time så det for lov at virke. Plejer hvertfald at hjælpe for mig. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som Bull Lee nævner kan du begynde at gå i seng og stå op på det samme tidspunkt hver dag - på den måde bør du automatisk være træt, når din krop ved at den skal sove fra kl. - til -.
Man kan også have et fast ritual inden man går i seng, f.eks. se en halv times TV, læse lidt, eller tage et varmt bad. Gøre noget hvor man kan slappe af og gemme sine bekymringer væk til næste morgen - simpelthen bare gøre sig klar til at sove.

Kost kan også betyde en del. Sukker er f.eks. en skidt idé, hvis man snart skal sove - men det siger jo sig selv.

Jeg kender selv rigtig godt til at ligge og tænke på alt muligt, når man egentlig bare gerne vil sove. Måske der er et eller andet du brænder inde med, er utilfreds med, i din hverdag?

At du hver dag laver noget, så du bliver fysisk træt, arbejder, motionerer, kunne også være en løsning. Men det gør du måske allerede? Eller er søvnløsheden uafhængig af hvad du fysisk har foretaget dig i løbet af dagen?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Te af baldrian, lindeblomst, humle, kamille, citronmelisse.
Gerne et par kopper de sidste 2 timer før du går i seng.

Evt. køb en afspændings-cd med en guidet godnat-meditation.
Ja, ja jeg ved godt at det lyder lidt new-age agtigt, men hvis du ikke selv mediterer kan en cd være en hjælp.

Spis ikke for sent om aftenen.
Drop alle stimulanser (kaffe, sort te, grøn te, guarana, cola og sukker).

Og sov godt.....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]