Klap lige hesten. Problemet er, at gennemsnitslevealderen for en særlig samfundsgruppe ligger langt under en anden gruppes. Det handler om, at der tydeligvis findes et samfundssegment, som ikke har samme forudsætninger for at vide og forstå, hvordan de kan tage deres sundhed i egne hænder. Det nævnes specifikt, at det er sundhedsuddannet personale, der skal give saglig vejledning i hvordan folk kan optimere deres livstil, set fra et sunhedsmæssigt perspektiv. Det formuleres også som om, det er et tilbud, og ikke et tvunget besøg. Altså er projektet en form for folkeuddannelse. Det ligger, imo, helt i den ånd, som bland andet hersker herinde. I Holland opsøges festende unge af sundhedspersonale, sådan at de kan vejledes i deres stofbrug. Der er en risiko ved sådanne projekter, men grundlæggende virker idéen da sund og fornuftig. Harm reduktion via sundhedsuddannelse er vel ikke nødvendigvis af det onde. I glemmer, at ikke alle sidder herinde og føler sig uddannede. Hvordan skal en gammel håndværker, der har lært alt han kan gennem et liv af praktiske erfaringer kunne sige, at han foretager et velovervejet valg, når han fylder sig med diverse kemikalier? Måske er han velovervejet. Men i virkeligheden er han det nok ikke. Viden er det, der lyfter en op fra offerpositionen til klovnepositionen. Det er sundt. Jeg vil føle, at jeg var en klovn, når jeg begik en dum fejl. Jeg vil ikke føle, at jeg trak et uheldigt lod i livet. Knowledge is... ehm... good.
I forhold til hvor klog du har du sku ikke meget greb om virkeligheden

For det første kan jeg ikke tage den grundlæggene præmisse at 7 ud at 10 rygere gerne vil holde op seriøs. For hvis du spørg folk om de mener at vi skulle forurene mindre, de ville tabe sig, være mere sammen med deres børn osv. vil du samme høje tal. Det viser bare at folk siger en ting, mener noget anden, gør noget tredje, føler noget 4 osv.
Jeg er skam også stor tilhænger af at udligne klasseforskelle, hæve levealderen og forhøje vidensniveauet. Men jeg tror ikke der er nogle danskere der ikke hvad hvordan de kan tabe sig eller ved hvor de kan henvende sig hvis de vil holde op med at ryge.
Nu vælger jeg at se bort fra dine snobbede udtalelser om at fattige folk og håndværkere er dumme, der enten viser din mangelen evne til at bevæge dig dig uden for din egen sociale gruppe eller du er et arrogant fjols (du ka' selv vælge

)
Og gå vider til de folk der ikke har socialt eller psykisk overskud til at holde op med at ryge (jeg tager fedme ud af denne diskussion, for hvis du vil se fuld fede kvindemennesker skal du bare gå ind på et offentligt kontor og se på de ansatte) Her hjælper det for det første nok ikke meget at der kommer en og ringer på døren og vil hjælpe dem med at holde op med at ryge da de sikkert har så meget andet de går at slås med at rygning er det mindste af deres umiddelbare problemer. Og at du mener at det er betrykkene at det er sundheds uddannet personale viser at du aldrig har haft noget med det sociale system at gøre, fra brugernes siden.
At projektet sikkert er startet med de bedste hensigter (hvilket det sikkert ikke er, det er bare billigere end at få dig på hospitalet med rygeskader) gør det ikke mindre forkert, dette er et af de tilfælde hvor vejen til helved er belagt med gode hensigter. Lige som de Hollandske festbesøg og forældre i nattelivet er i bedste mening, er det "for børnenes skyld" fascisme af værste skuffe. Det er arrogant og nedladende over for unge mennesker, i forhold til Holland burde de give de unge redskaberne til at gøre det selv og med forældre i natte livet, puuha.. der ved jeg slet ikke hvor jeg skal starte.
Og så er jeg slet ikke kommet ind på hvor farligt det er at give staten den ide at det er ok at komme og opsøge dig på din bopæl pga. dine personlige valg.
Vær nervøs når politiet kommer og ringer på eller din fulde underbo Brian står og banker på din dør, men du skal først være rigtig bange når der står en uden for din dør og siger "Goddag, vi kommer fra kommunen. Vi er her for at hjælpe dig"!