Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 14:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1607499.ece

Citat:
Hele verden er i finanskrise, og det gælder også Danmark. Formanden for Hampepartiet Klaus Trier Tuxen kommer med et forslag til at løse den den danske krise.
- Løsningen hedder eksport af dansk dyrket cannabis. Det vil give indtægter til den danske stat i milliardklassen. Det kræver dog først at regeringen frigiver cannabis herhjemme, og så skal det selvfølgelig også være frit i de lande som vi skal eksportere til, konstaterer en optimistisk formand for Hampepartiet.
Og markedet er stort. Også herhjemme.

2 milliarder om året
På Christiania alene sælges der hash for anslået 1 milliarder kroner om året, et beløb, der af gode grunde ikke beskattes eller betales moms af. Samlet regner man med, at danskerne ryger hash for 2 milliarder om året.
Forbruget er på ingen måde faldet efter at regering og Politi har sat hårdt ind mod Pusher-street. Tilgengæld er der opstået nye salgspladser og handlen foregår mere skjult.

Spildt politiindsats
- Vi har ingen præcise tal for, hvor meget hashhandlen er værd i dag, men på baggrund af alle politiets dokumenter fra videoovervågning af Pusher Street, oplysninger fra politiagenter, som har købt hash og vores viden om forbrugets omfang, så kan man forsigtigt gætte på, at omsætningen i København alene løber op i omkring en milliard kroner på et år. Nogen har tjent - og tjener - vanvittigt mange penge på det her, har Kim Møller, ph.d. fra Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet udtalt til Videnskab.dk

20 ton om året
Der ryges 20 ton hash om året i Danmark alene. Kim Møller vurderer ud fra politiets oplysninger, at en hashsælger på Christiania tjente helt op til 2.500 kroner i timen;
- Det er et uhørt højt indtjeningsniveau sammenlignet med cannabissalg andre steder i verden, siger han.
Udenom det 'kommercielle' marked på Christiania har Danmark så tusinder af hjemmedyrkere, der gror deres egne hampeplanter.

Lurmærket Pot-land
Klaus Trier Tuxen siger at danskerne har dyrket cannabis i mange år, og at de er enormt gode til det efterhånden.
- Danmark er et potland. Vores pot er så godt, at at det kunne blive lurmærket, siger altså Klaus Trier Tuxen.

2 milliarder om året! Tænk hvis man bare beskattede det, så halvdelen af de penge gik direkte i skatte kassen.. Det er jo ikke dyrt at gro. Vi taler om salg af ukrudt til 2 milliarder kroner om året, hvorfor vil regeringen ikke have de penge ? If you cant beat it - Be it! :P

Tramper :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

øøh men hash fører til jo andre stoffer og misbrug?? pft..

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Der er spyttet så mange penge i signalpolitik, at jeg ikke ser noget der ligner, bare tilnærmelsesvis, i min krystalkugle

Medlem
Brugeravatar

Jeg er enig med dig, Frugthat. Men der bør da komme et punkt hvor man ikke længere kan modargumentere det åbentlyse. Man kaster så mange penge efter bekæmpelsen af det, og det har endnu ikke ændret markedet det mindste. Vi er nu i en krise hvor vi virkelig mangler pengene, men denne redning ser politikerne ikke.
Nu har fri cannabis så mange gange været på tale, og selv Rindom har kaldt det en god idé.
Jeg tror ikke vi ser det indenfor de næste par måneder, men jeg tror heller ikke der går årtier før vi når der til :)

-Tramper :)

Medlem
Brugeravatar

Legalisér alle stoffer i stedet. Det er klart, der aldrig sker noget, når det er disse retoriske uroligheder, der kæmper for sagen.

I øvrigt er salget næppe det største "indtjening". Nej, det er som sagt de mange penge, vi sparer på politiet spildte ressourcer. Og skat og moms? Tja, folk skal have retten til at dyrke deres egen cannabis lovligt.

Medlem
Brugeravatar

Metavinduet skrev:
Legalisér alle stoffer i stedet. Det er klart, der aldrig sker noget, når det er disse retoriske uroligheder, der kæmper for sagen.

I øvrigt er salget næppe det største "indtjening". Nej, det er som sagt de mange penge, vi sparer på politiet spildte ressourcer. Og skat og moms? Tja, folk skal have retten til at dyrke deres egen cannabis lovligt.

Retoriske uroligheder ? Jeg synes da ellers at både argumentationsmetode og argumentation i denne artikel er meget gode. Det måske ikke de hårdt slående retoriske virkemiddler der præger denne, men det behøver da heller ikke være en nødvendighed for at få et soleklart budskab igennem. Og jo, jeg er enig i at man burde dyrke selv, men det tror jeg ikke de fleste ville gøre hvis det var tilgængeligt lovligt. Ligesom med øl og ølbrygning.

Medlem
Brugeravatar

Nu snakker jeg generelt om Hampepartiet og "den grønne revolution". Videoerne er ofte akkompagneret af stener-musik og psykedelisk grafik - det er ligefrem ikke det mest troværdige. Deres argumenter er i orden, ja, men udførelsen af disse (retorikken) er simpelthen ikke troværdig. Derimod er den omtåget, hvorfor jeg kalder dem retoriske uroligheder.

Igen er det også sørgeligt, at det kun er cannabis, de omtaler. Det er ikke bedre end den præference-politik og -moral, staten og store dele af resten af verden fører.

techno-tramperen skrev:
Ligesom med øl og ølbrygning.

Nu er det væsentligt nemmere at dyrke cannabis. Jeg vil næsten vove at påstå, at alle kan dyrke (god) cannabis, uden den store botaniske viden. Men ja, du har ret, størstedelen vil sikkert ikke gide at dyrke den, hvorfor et statsligt salg er relevant. Dog ikke hvis priserne bliver urealistiske...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Jeg ville ønske at Tuxen havde mere karisma, fordi han har aldrig været en god fortaler for fri cannabis.

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
HrKnudsen skrev:
Jeg ville ønske at Tuxen havde mere karisma, fordi han har aldrig været en god fortaler for fri cannabis.

enig med dig. det hele går op i joints og skævhed. sikkert en flink fyr men debatten bliver aldrig seriøs hvis folk ser på rygere som nogle skæve hippier der planter hash og andet djævelskab

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
"det kræver jo så at det også er lovligt i de lande vi eksporterer til"

det er nemlig rigtig Tuxen, og hvor står vi så henne pt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Halugenlampe skrev:
"det kræver jo så at det også er lovligt i de lande vi eksporterer til"

det er nemlig rigtig Tuxen, og hvor står vi så henne pt...

så står vi i lort til halsen

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke se hvorfor man skulle eksportere til andre lande. Hvis indtjeningen ligger på 2 mia. årligt? Vi skulle bare starte væksthuse, som man gør med så meget andet grønt, og på den måde blive selvforsynende.
Og ja, Metavinduet, det har du fuldstændig ret i. Jeg havde slet ikke tænkt på hvordan videoernes opbygningen
påvirker rent retorisk :P Det er rent politisk meget useriøst.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Troede ikke at "politiagenter" måtte købe hash???
Det troede jeg var forbeholdt USA?!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det ville vel være oplagt at begynde et samarbejde med Holland og sælge til deres coffee shops. Ved godt, at som reglerne er nu i Holland, så vil det ikke være tilladt. Men de kan vel overtales.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

.:: The Danish Joint ::.

Tror helt sikkert at danske strains kunne blive populært i udlandet.

Ikke nok med at vi kan tjene 2mia. årligt. Vi spare også en masse penge da vi ikke behøver at bruge resourcer på bekæmpelse af cannabis!

Vi ville skabe mange nye jobs og arbejdspladser.

Det er faktisk ren idioti ikke at legalisere. Vi ryger alligevel, hvor skal pengene hen? HALLO VÅGN OP!!

Medlem
Brugeravatar

visias skrev:
Vi spare også en masse penge da vi ikke behøver at bruge resourcer på bekæmpelse af stoffer!

Plus de sædvanlig nævnte fordele:

- Dekriminalisering af borgerne.
- Eliminere det primære grundlag for organiseret kriminalitet.
- Frihed til det enkelte menneske, således vedkommende selv kan vurdere, hvordan han ønsker at leve sit liv (burde som sagt være et godt nok argument i sig selv).
- Information fremfor skræmmepolitik.
- Mulighed for øget forskning, hvilket specielt er MEGET relevant indenfor psykiatri.
- Rene stoffer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]