Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 16:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kunne ikke dy mig for at poste den her - dog mest fordi jeg vil have lov at brække mig over Sophie Løhde's citat til sidst i artiklen:
Citat:
SF vil sætte hårdt ind over for de unges cigaretrygning. Det skal ske med forbud mod branding højere pris og mindre synlighed.

Med henvisning til, at stortset alle rygere begynder på deres afhængighedsskabende vane før de fylder 18 år, vil partiet indføre en række skrappe restriktioner.

Indførsel af ens cigaretpakker for alle mærker.
Håndhævelse af aldersgrænsen på 18 år for køb af tobak.
Slut med synlig opstilling af tobakspakker i alle butikker.
Øget afgift på tobak så en cigaretpakke koster 43 kr.

- Når vi foreslår det, er det fordi vi holder af børn og unge, og vi vil sikre os at de får en længere levetid og en bedre livskvalitet, siger Karl Bornhøft, SF's sundhedsordfører til DR Nyheder.

Bliver billigere
Samtidig vil færre rygere give langt færre sundhedsudgifter, da mange af de meget behandlingskrævende sygdomme som kræftsygdomme kan relateres til rygning.

- Det drejer sig ikke om at fjerne muligheden for at købe tobak. Det drejer sig om at fjerne den voldsomme eksponering, som i sær rammer børn og unge siger Karl Bornhøft.

Kun delvist med
Hos medaspiranterne til en kommende regering, Socialdemokraterne, er man med på de øgede afgifter, men kun delvist med på SFs idé om at sætte hårdt ind over for cigaretpakkernes synlighed.

- Usynlig tobak er noget vi støtter, men vi er ikke parate til at gøre pakkerne helt ensartede. Det er ikke vores politik, siger Sophie Hæstorp Andersen, der er Socialdemokraternes sundhedsordfører.

Hun savner dokumentation for, at helt ens cigaretpakker i ens farver uden det individuelle særpræg vil give en negativ effekt på salget.

Venstre er imod
Derudover vil hun også have, at lovgivning om rygning skal foregå i brede forlig, og der er der ikke meget opbakning at hente fra Venstre

- Ja, det er lettere at forbyde end at bede rygeren om at tage en kold tyrker og stoppe. Men jeg tror på et Danmark, hvor vi gennem frihed og åbenhed skal træffe vore egne valg, med de konsekvenser det nu har. Vi skal informere, ikke regulere ned til mindste detalje, siger Sophie Løhde, der er forebyggelsespolitisk ordfører for Venstre.

Ikke meget frihed, åbenhed, egne valg (med konsekvenser) eller information i resten af deres rusmiddelpolitik :hm:

Der var godt nok et par punkter, der slog mig...
1.
Citat:
- Når vi foreslår det, er det fordi vi holder af børn og unge, og vi vil sikre os at de får en længere levetid og en bedre livskvalitet, siger Karl Bornhøft, SF's sundhedsordfører til DR Nyheder.

Selvom der går lidt Nihilistisk folkeparti i den, så forstår jeg ikke hvordan de kan finde sammenhængen mellem lang levetid og god livskvalitet? Wtf

2.
Citat:
- Ja, det er lettere at forbyde end at bede rygeren om at tage en kold tyrker og stoppe. Men jeg tror på et Danmark, hvor vi gennem frihed og åbenhed skal træffe vore egne valg, med de konsekvenser det nu har. Vi skal informere, ikke regulere ned til mindste detalje, siger Sophie Løhde, der er forebyggelsespolitisk ordfører for Venstre.

Og ja, jeg giver dig ret LSDrejø - det hænger jo overhovedet ikke sammen med resten af den nuværende narkotikalovgivning...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg tror ikke, de siger, at der er en nødvendig sammenhæng mellem lang levetid, og bedre livskvalitet. Den skærpede kontrol skal sikre begge dele. Men et kort liv er ofte forbundet med sygdom, som igen er forbundet med lavere livskvalitet. Grunden til, tobak er "hadet", er dels dets afhænighedspotentiale, men i højere grad, at det er cancerfremkaldende. Så skærer man i antallet rygere, så er der flere, der lever længere, og færre der lider under en særlig type kræft (frit fra leveren, da der sikkert er komplekse årsagssammenhænge i spil).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Hvad fanden er det du vil brække dig over? Du lader dine politiske holdninger overstige fornuften, føj
Det kunne ikke være sagt bedre, end det Sophie Løhde beskriver.

Citat:
Ja, det er lettere at forbyde end at bede rygeren om at tage en kold tyrker og stoppe. Men jeg tror på et Danmark, hvor vi gennem frihed og åbenhed skal træffe vore egne valg, med de konsekvenser det nu har. Vi skal informere, ikke regulere ned til mindste detalje, siger Sophie Løhde, der er forebyggelsespolitisk ordfører for Venstre.

SF derimod er lige til lukke op og skide i..

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Men jeg tror på et Danmark, hvor vi gennem frihed og åbenhed skal træffe vore egne valg, med de konsekvenser det nu har. Vi skal informere, ikke regulere ned til mindste detalje, siger Sophie Løhde, der er forebyggelsespolitisk ordfører for Venstre.

... bare ikke med stoffer, vi ikke kan lide. Nå ja, og du skal også have bøder for at besidde små knive og andre ligegyldigheder, da politisystemet blandt andet mangler penge til at bekæmpe de forfærdelige mennesker, der tager stoffer. Folk skal have frihed, så længe de kun foretager sig ting, vi finder respektable.

Derfor får LSDrejø lyst til at brække sig!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi er en flok sure, unge narkomaner. Derfor brækker vi os.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lorten skrev:
Hvad fanden er det du vil brække dig over? Du lader dine politiske holdninger overstige fornuften, føj
Det kunne ikke være sagt bedre, end det Sophie Løhde beskriver.

Bevares... Der er nu ikke nogen politisk dagsorden skjult i min væmmelse...
Min pointe er blot at det hun siger med frihed, åbenhed og egne valg, og information i stedet for regulering jo ikke har hold i virkeligheden... I hvert fald fald ikke for de øvrige rusmidler (end tobak og alkohol) - og dermed kan vi stryge frihed, åbenhed, egen valg osv igen efter min mening... Kort sagt det er pis og papir hun lukker ud - om hun komme fra Venstre eller EL er mig underordnet i den sammenhæng :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LSDrejø, hun kommer jo med en holdning. Der ligger et lille "bør", og ikke et "er" i det hun siger. At der forekommer en intern konflikt mellem hendes holdninger, det er intet, hun kan klandres for. Hun er jo bare en hund.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo bare cigaretter forhelvede. De burde sgu beskæftige sig med vigtigere ting, der er massere at tage fat på!!

Jeg gidder ikke manipuleres til at holde op med at ryge., og jeg gidder bestemt ikke at ryge usynlige cigaretter!!

Sæt afgiften ned og lad folk ryge sig ihjel. Så vil der til sidst ikke være flere rygere tilbage og så får sundhedsentusiasterne alligevel deres nikotinfri vilje i sidste ende.

Ens cigaretpakker? Hva fanden skulle det nytte?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]