Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 12:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Det bliver spændende at se, hvad Morten & Co. har fundet på den her gang. Anyway, programmet er sikkert optaget for flere måneder siden, og man har da ikke hørt, at der er sket ham noget. Tja, når man ikker ejer journalistiske evner er en god portion held i sprøjten jo ikke at kimse af...

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
ManFromAnotherPlace skrev:
Det bliver spændende at se, hvad Morten & Co. har fundet på den her gang. Anyway, programmet er sikkert optaget for flere måneder siden, og man har da ikke hørt, at der er sket ham noget.

Formentlig er de fleste af optagelserne er lavet med skjult kamera, så det er nok først efter programmet er sendt at der kommer nogle slemme fyre og banker på hans dør en tidlig morgen...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Hvis Spiegelhauer nu fik besøg af nogen skumle og sure mennesker, og giver ham en ordenligt røvfuld.. det vil bare blæses op i medierne, og få hash markedet sat i et dårligere lys det er i, i forvejen.
Næ nej.. lad manden blive kvalt i hans morgenmad. oh yeh.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
ManFromAnotherPlace skrev:
Det bliver spændende at se, hvad Morten & Co. har fundet på den her gang. Anyway, programmet er sikkert optaget for flere måneder siden, og man har da ikke hørt, at der er sket ham noget.

Formentlig er de fleste af optagelserne er lavet med skjult kamera, så det er nok først efter programmet er sendt at der kommer nogle slemme fyre og banker på hans dør en tidlig morgen...

Det er rigtigt, men jeg tænkte også på faren for, at han kunne blive genkendt under optagelserne. Skjult kamera eller ej.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Morten Spiegelhaurs program er ikke sendt endnu. Folk herinde er allerede efter ham med had, slet skjulte trusler om vold, forhåbninger om at kriminelle møder op på hans bopæl, osv.

Hmm....

Måske ER I den cliche, som han fremstiller i morgen? :P :P :P :P :P

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
næbbe :P ..dog gør det ik noget at ha en virklighed sans og ik være dirkete dum..men det vel os hviken verden man lever i :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I lærkens land
for en gang skyld blev christiania ikke sat i dårligt lys, hende misbrugskonsulenten sagde jo direkte at lukningen af pusherstreet har medført endnu større udbredelse af hash og andet narko, hvor især brugen af coke var accelereret.
mht til resten af programmet er der ikke meget at sige ud over det der blev skrevet i træden inden programmet blev vist :D

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes i bund og grund at det var en meget interessant og informerende program. Man skal da godt nok være en spade hvis man ikke, efter at have set dette program, kan se at den nuværende forbudssituation er meget, meget uheldig, og at tiden må være inde til at legalisere hash under kontrollerede former.

Programmet er et håndfast bevis på at alle de problemer som forbudsentutiasterne bagetelliserer eksisterer i stort omfang.

Kan ikke se hvorfor i synes det var et dårligt program?
Modsat operation-x programmet om lovlige research drugs, blev der hverken fremsagt ukorrekte påstande eller fordrejede facts. Hvad der blev vist var tværtimod et meget interessant indblik i den del af den kriminelle underverden, som i høj grad bliver drevet for hashpenge.

Jeg synes det er rigtig godt at hr og fru Danmark kan sidde hjemme i stuerne, og se hvilken skide fint situation det er lykkedes politikerne at skabe: Salg til mindreårige, kunder får tilbudt kokain og hælervarer, voldelige opgør mellem grupperinger. Og al indtjeningen går ned i lommerne på fordækte typer. Uden penge til staten. Sikke godt det går! :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja, det kan du have ret i. Det er mere den popsmarte, detektiv-agtige form for journalistik, der i den grad bringer mit pis i kog!! Og hvilken slutning... Flot! Så fik du da fjernet noget af den farlige narko fra gaden, Spiegelhauer!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Bassemand skrev:
Citat:
for en gang skyld blev christiania ikke sat i dårligt lys, hende misbrugskonsulenten sagde jo direkte at lukningen af pusherstreet har medført endnu større udbredelse af hash og andet narko, hvor især brugen af coke var accelereret.

Den del af programmet var jeg også positiv overrasket over. Bare ærgeligt at han ikke konfronterede Lene Espersen med de facts. Det virkede som om at han ikke turde gå hele vejen og fortælle rent ud, at det var politikkerne som var ansvarlige for udviklingen af hashklubberne med hård narko, osv.

Så.. måske kan programmet alligevel få folk til at tænke lidt videre...

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Fanny skrev:

Hilsen Fanny

Det er så dejligt når folk tror på noget smukt :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny skrev:
Den del af programmet var jeg også positiv overrasket over. Bare ærgeligt at han ikke konfronterede Lene Espersen med de facts. Det virkede som om at han ikke turde gå hele vejen og fortælle rent ud, at det var politikkerne som var ansvarlige for udviklingen af hashklubberne med hård narko, osv.

Hilsen Fanny

Desværre tvivler jeg stærkt på det(men jeg er naturligvis mere end villig til at lade mig overraske positivt). Programmet var ganske informativt hvad angår hashmarkedet m.m. i København, og bestemt ikke udokumenteret som Ali skriver. Desværre var det samtidig fyldt med leflen for politiet og lovgivningen, og der blev ikke udtrykt blot en antydning af indsigt i hvor tåbelig lovgivningen er. En lidt mere begavet journalist havde sablet Lene Espersen ned med kritiske spørgsmål om årsagerne til at skrupelløse bander sad på markedet, effekten af en evt. frigivelse på bandekriminaliteten, ville en frigivelse betyde større tilgængelighed, og meget andet som ville kunne udstille den åbenlyse mangel på hjernekapacitet i justitsministeriet og hos politikerne som helhed. Men som man kunne forvente går den ikke ind på lystavlen, tværtimod synes jeg mere det virkede som om programmet havde til formål at optrappe kampen mod befolkningen(de kalder det selv kampen mod narko) yderligere.
Overordnet set en noget blandet fornøjelse, der var både en hel del gode elementer, men også en del tåbeligheder.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det betyder sikkert ikke en skid i den store sammenhæng, men jeg skrev til x@tv2.dk:

Citat:
Hej Morten Spiegelhaur,

Tusind tak for en masse interessante programmer, som går tæt på svindel, humbug og nu med din hash-udsendelse: dyb, dyb, kriminalitet. Udsendelsen om hash var rimelig sober, men alligevel efterlader den en række spørgsmål, som jeg håber du vil finde tid til at besvare og kigge nærmere på i fremtiden. Jeg har al respekt for, at vinklen i dag drejede sig om hashklubber, hashpushere og hashbagmænd, og alt det lort der følger med - og at du og dit crew naturligvis ikke kan nå at pille i alle spørgsmål.

1. Din misbrugsekspert fra U-Turn fik nærmest ukritisk lov til at fremføre en række påstande, som man godt journalistisk kunne have stillet spørgsmålstegn ved. Er det virkelig så simpelt, at hvis der er hash, så bliver folk overordnet set mere afhængige i vores samfund? Hvordan harmonerer det med vores erfaringer fra Holland, Schweiz og Canada? De har øget den lovlige adgang til hash uden eksplosion i brug, misbrug, afhængighed og øget indtagelse af hårde stoffer. Gør stoffer i sig selv folk uhjælpeligt afhængige, eller er det bestemte personer, der bliver afhængige ud fra en række variabler som psyke og demografiske forhold? Hvad i alverden er det for en sammenhæng, som man forsøger at skabe mellem hash og kokain?

2. Hvis folks lyst til hash skubber dem over i favnen på kokain, heroin, amf, E, kex, våben og guderne ved hvad af kriminelle elementer, kunne man så ikke overveje at legalisere hash for derved at slippe for disse skrupelløse kriminelle? Legalisering ville rive tæppet væk under enhver kriminalitet, som i dag kaster et dårligt lys over rusmidlet hash. Havde øl og spiritus været ulovligt, havde der altså også været ulovligheder forbundet med dette rusmiddel (ligesom i USA under Prohibition)?

3. Lene Jespersen fik også ukritisk lov til at fremsætte sine synspunkter uden noget journalistisk modspil. Hvorfor spørger man ikke om, hvordan det kan være at linien aldrig har været mere brutal og nultolerant, samtidig med at virkningerne af den førte politik aldrig har været så nytteløse? Lene og hendes venner opretholder hver dag en kriminalisering af cannabis, som skaber milliardmarkedet og de kriminelle bagmænd. Er skaderne af forbudet ikke større end de skader som stoffet i sig selv giver?

4. Bare fordi nogen mennesker i samfundet vil ryge en joint, legitimerer det så virkelig de ufattelige overgreb, som staten udsætter almindelige mennesker for? (Vi tænker på arrestation, chikanering, retsforfølgelse, bøder, pletter på straffeattesterne og deres karriere for besiddelser på 0,2 gram hash, og det der er værre...prøv du at være mistænkt i en sag og ryg i isolation...) Hvad er farligst: hashen eller statsmagtens straf af brugerne?

4. Har man overvejet, at det fortsatte forbud mod et ufarligt rusmiddel (ift. smøger og alkohol) også mindsker medicinsk research i cannabissens aktive stof THC? Legalisering af hash kunne med øjeblikkelig virkning give AIDS og kræftpatienter et billigt, virksomt middel, som kunne støtte deres kamp mod deres livstruende og nedværdigende sygdom. Mange oplever f.eks. kvalme og opkast i forbindelse med kemoterapi, og der er folk der helt opgiver deres kemoterapi fordi de ikke kan leve med bivirkningerne. Intet stof på planeten er til dato bedre end cannabis mod disse bivirkninger. Se evt. Lester Grinspoons beretning om hans egen leukæmiske søn: http://www.motherjones.com/news/qa/2005 ... spoon.html.

5. Morten, du kan sgu knalde hustlerne derude. Derfor: har nogen overvejet at kigge lidt nærmere på de økonomiske og karrieremæssige incitamenter, som behandlere, politi, domstole og ikke mindst politikere har for at opretholde et grotesk forbud, der kriminaliserer hundredtusinder af helt almindelige, ansvarlige danskere?

Morten, vi kender ikke hinanden, og jeg hader personligt såvel pusherne som ordensmagten for hver deres overgreb mod civilbefolkningen. Jeg har for meget at tabe, fordi jeg rent faktisk lever et normalt og relativt vellønnet og succesfuldt liv. Derfor mit pseudonym "Malkavian". Hvis det kunne have interesse, har jeg forfattet en gratis bog om emnet legalisering her: http://malkavian.topskud.dk/cannabismyter/ .

Med al respekt og held med fremtidens TV.

Stay sharp!

.oO( Malkavian )Oo.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Malkavian: Det der er rigtig god stil! Thumbs up herfra for den gode konstruktive måde du giver dem feedback på.

Titel:
Dedikeret medlem

Ja, samme skal lyde herfra!

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg vil godt trække min kommentar tilbage og sige min egentlig mening om udsendelsen.

Jeg mener at den er mere positiv end den udsendelse med 5-MeO-DMTs legale status. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Programmet er måske heller ikke så udokumenterende igen, men der er stadig nogle ting jeg har ondt i røven over.

For det første afhænger ens forståelse af programmet af hvad ens indstilling er i forvejen. Jeg mener helt klart at programmet er blevet fremlagt med en negativ tone, da der blev sat lighedstegn med hash på den ene side, og andre stoffer + våben på den anden side.

Som Drupe selv siger, så gik han ikke hele vejen, da han sad sammen med Lene Espersen. Det er ikke min mening at han ikke turde sige af det er pga. lukningen af pusherstreet, måske nærmere noget han ikke ville have med, for at få sat hash i et dårligere lys.

Argumentation? Her vil jeg henvise til interviewet med "misbrugskonsulenten".

For os herinde vil programmet nok se ret positivt ud... men forestil jer Hr og Fru Danmark, der får at vide at der på hashmarkedet er indblandet masser af penge, våben og andre stoffer med et endnu dårligere ry end hash.

Jeg nægter at tro på, at det program har bidraget med noget positivt til samfundet, lige bortset fra en måske positiv stemning blandt folk der allerede omgåes stoffer.

Det var lige et hurtigt indlæg, er villig til at uddybe senere, hvor jeg har mere tid, hvis der skulle være brug for dette.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Ali,

Jeg er sådan set enig med dig - Hr. og Fru. Danmark kan godt få det indtryk. Bare ordet hash vækker jo dårlige følelser i dem i forvejen. Programmets vinkel var snævert og kan bruges politisk til både den ene og anden side.

Missionen er at påføre folk noget perspektiv i deres holdninger. Vores eneste håb er at deltage i diverse fora og skrive til programmerne med vores meninger. Vi må pege på de svagheder der er i deres argumentation, vi må drille deres journalistiske faglige stolthed (yeah I know ... fat chance :roll: ). Så længe den herskende side kun ser deres egne rygklappere føler de med garanti ikke nogen grund til at ændre deres opfattelser.

Min holdning er, at der findes meget skidt skandalejournalistik - men hvorfor pokker skulle disse journalister ikke også rapportere de skandaler, som statsmagten er ansvarlige for?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: aarhus. (fra djurs)
kan programmet streemes el. downloades (undskyld min dårlige stavning af fremmedod i min begrænsede computer verden) mv. dan doeneg

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I lærkens land
jeg tror du kan streame det fra tv2-sputnik

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Jeg har svært ved at se hvad det program bidragede med af nye oplysninger. De brugte en fandens masse ressourcer og hvad fandt de egentlig frem til? Rockerne og indvandrerbander sidder på hashhandlen i Kbh. - ja det var der jo ingen der anede i forvejen...

Som det allerede er nævnt: der blev ikke stillet et eneste kritisk spørgsmål til nogen af de medvirkende, der var ingen vinkling overhovedet og intet oplæg til debat.

Cirka ligeså meget værd som Amin Jensen på slap line.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]