Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 15:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I S-toget så jeg i dag en videokampagne. I filmen skulle en ung mand til at insufflere store mængder pulver nasalt. Han blev dog stoppet af sin ven der startede med at spørge:"Hvad fanden er det at du laver?" Her overraskede kampagnen så ved at lade vennen smide pulveret i et glas og i stedet opfordre til oral indtagelse. Kampagnen slutter med teksten: STOFFER - Vær sikker på at du ved hvad du laver.

Deres hjemmeside ( http://www.styrpaastoffer.dk ) er desværre en smule skuffende. Informationen er ofte både vag, mangelfuld og lider desuden (omend i mindre grad end tidligere) af fortidens rusmiddelpropaganda. Artiklerne om de enkelte stoffer er en smule bedre, omend stadig enormt mangelfulde.

Alligevel er alt dette meget interessant. En kampagne i mainstream medier med et HR fokus? Sammen med netstof.dk's "leksikon" varsler disse eksempler - trods kvalitetsmangler - måske en begyndende ny tilgang til rusmidler i offentligheden. Med forbilleder som erowid.org og psychedelia.dk er det også kun på tide med en lidt mere ansvarsstyrkende og lidt mindre moraliserende tilgang til rusmiddelbrug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Bemærkede også denne kampagne og måtte konkludere det samme. Man kan dog håbe på at dette er begyndelsen på en ny tilgang rusmidler i offentligheden, som du selv sagde. En lille skridt i den rigtige retning er bedre end ingenting :)

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Hjemmesiden er skabt for at skræmme unge væk fra stoffer. Ikke for at komme med saglig information. Og så er den godt nok mangelfuld.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lidt speciel reklame må jeg sige. Den opfordrer næsten til at indtage det.
Synes siden er ok. Som sagt før; mangelfuld, men den pejer nu i den rigtige retning.
Mangler dog lidt info om, hvordan stoffer indtages sikkert, og hvordan de kan bruges (rekreativt, spirituelt etc.)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Men det er da meget godt at blive bekræftet i at jeg bestemt ikke er misbruge;

Kopieret fra hjemmesiden:

"Forbrug eller misbrug
Tager du mange stoffer, og er du ved at miste kontrollen over dit forbrug? Det er svært at sige præcis, hvornår et forbrug bliver til et misbrug. Men det kan være tegn på, at dit forbrug er problematisk, når du

har stor trang til stoffer
Nej
kommer til at tage mere, end du havde tænkt dig
Nej
kommer til at tage stoffet oftere, end du havde tænkt dig
Nej
har flere konflikter med dine forældre, venner eller kæresten
Nej
er nødt til at tage mere og mere stof for at få samme virkning som tidligere
Nej

Det kan også være tegn på, at dit forbrug er problematisk, når du

får det fysisk eller psykisk dårligt, når du ikke tager stoffer
Nej
kun har lyst til at være sammen med andre, der tager stoffer
Nej
oplever nedsat energi og mister handlekraft
Nej
har svært ved at få din hverdag til at hænge sammen
Nej
får økonomiske problemer pga. dit forbrug
Nej"

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Til de brugere som pjattede rundt her tidligere (før jeg slettede det...) Lad være med at komme med kommentarer der ikke har noget på sig... Diskutér jeres holdepunkter i stedet for det der barnlige fis - op med standarden tak! ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Snufkin: Ja, det er godt nok en fjollet overforsimpling af misbrugets psykologiske mekanismer! Det er jo næsten farligt at bilde folk ind at det er så ligetil, selvom en hvis forsimpling velsagtens er nødvendig. Efter nærmere eftertanke synes jeg at hjemmesiden informerer på et niveau der lidt ødelægger pointen med kampagnen. Måske de burde linke til psychedelia.dk?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Hvorfor inkludere de ikke alkohol i denne kampagne? eller smøger for den sags skyld? Det er da dumt at skelne imellem lovlige og ikke lovlige stoffer, man prøver jo også målrettet at få unge til at drikke mindre og generelt at folk skal stoppe med at ryge?
Det synes jeg godt de måtte have tænkt over, men så langt rækker deres kreativitet vist ikke :o .

(fjollet: Gad godt se det klip, hvor der er en ung dreng der sidder med en flaske 80% oppe i røven, og der så er en der retter på ham og viser ham hvordan man drikker? haha :D )

Junior medlem
Brugeravatar

"Vidste du at…

Ecstasy og alkohol virker modsat hinanden og giver en rus, som er stærkt uforudsigelig?
Ecstasy er vanedannende – både psykisk og fysisk?"

Jeg lader den bare ligge der, og så må jeg jo tage en snak med hvem end der har fundet på de myter; såfremt jeg får muligheden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Det er den mest positive kampagne jeg nogensinde har set. Jeg synes i skal prøve at skrive ind til dem, hvis i mener der er fejl/mangler på deres side.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er faktisk rigtigt spiffeh.. Jeg var også skuffet over hjemmesiden i starten, men i stedet for at være skuffede, bør vi så i det mindst ikke glæde os over at "just say no" lader til at være ved at lide en langtrukken død? Desværre tvivler jeg lidt på at de tager imod rettelser, men på den anden side ved man aldrig - det er jo (svjv.) ikke det offentlige der finansierer kampagnen..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvom hjemmesiden ikke er helt efter vores standarder endnu, er det stadigt et enormt fremskridt, og jeg mener bestemt at vi bør støtte op om det når nogen tager et skridt i den rigtige retning og smider noget på bordet som ikke udelukkende er baseret på skræmmekampagne-logik. Jeg synes vi bør støtte op om det og bidrage med saglige velargumenterede rettelser til deres hjemmeside!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]