Hej Ionium og velkommen til

Undskyld det sene reply...
Det plejer ikke at være velanset, bare at slynge noget ud i luften, men jeg gør det nu alligevel, uden at være 100% sikker
"Naphta(råolie), hydroafsvovlet tung, (<0,1 benzen)", vil jeg mene indeholder diverse terpener og evt. pinener, som mineralsk terpentin nu gør, som gør opløsningen "tungere" mht. de større forbindelser, på molvægtsbasis.
"hydroafsvovlet let, afaromatiseret, (<0,1% benzen)", er den traditionelle rensebenzin med n-heptan som hovedbestanddel. Afaromatiseret, betyder at alle aromater, såsom terpener og evt. også pinener, er fjernet.
Det gør opløsningen lettere og øger fordampningen, da heptan er mere flygtigt end aromaterne plejer at være, og dermed efterlader en potentielt mindre inddampningsrest.
Som sagt, ved jeg det ikke 100%, men jeg synes selv mit bud er rigtig godt
Alm. rensebenzin har jeg set brugt til fjernelse af giftstofferne i bl.a. HBWR- og morning gloryfrø. Desuden kan heptanen godt bruges til udrystningsekstraktion - i hvert fald til fedtstoffer. Jeg ved ikke om det er optimalt til alkaloider...men prøv at søge på de rigtige sider, der primært omhandler syntese og oprensning af diverse substanser.