Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 20:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg ved godt det er et ret offtopic emne i forhold til narkodebatten, og admins er velkommen til at skrotte tråden hvis den overskrider nogle grænser el. ikke lever op til kravene. Jeg prøver alligevel:

Jeg har længe været i tvivl om hvorvidt lightprodukter feder. Tager vi light-sodavand som eksempel, så indeholder det jo ingen kalorier, og derfor ingen energi (???). Ergo kan det vel ikke fede....-eller hvad? Jeg har også hørt at sødestofferne bliver omdannet til sukker i kroppen, og derfor feder næsten lige så meget som sukker.
Syntes sgu det er tricky, nogen der kan hjælpe her?

M.v.h.
Neglen

Flueknepper kongen

Neglen skrev:
Jeg ved godt det er et ret offtopic emne i forhold til narkodebatten, og admins er velkommen til at skrotte tråden hvis den overskrider nogle grænser el. ikke lever op til kravene. Jeg prøver alligevel:

Jeg har længe været i tvivl om hvorvidt lightprodukter feder. Tager vi light-sodavand som eksempel, så indeholder det jo ingen kalorier, og derfor ingen energi (???). Ergo kan det vel ikke fede....-eller hvad? Jeg har også hørt at sødestofferne bliver omdannet til sukker i kroppen, og derfor feder næsten lige så meget som sukker.
Syntes sgu det er tricky, nogen der kan hjælpe her?

M.v.h.
Neglen

Sødestofferne omdannes ikke til sukker, og selvom hvis de gjorde ville det intet betyde. De fleste syntetiske sødestoffer som anvendes i ex. lightsodavand er så søde, at de kan bruges i mængder, der er 100-200x mindre end alm. sukker (sucrose).

Grunden til det er vel, at man får følelsen af noget sødt, uden at niveauet af serumglucose stiger. Derfor er man vel prædisponeret til at spise et eller andet. Men det er langt ude. IMO er lightprodukter ikke fedende.

Titel:
Medlem

Nu er der jo stor forskel på hvorvidt om man ser light produkter i sodavand, som der nævnes, eller light produkter i fx andre fødevarer. Der er jo stadig kalorier og i en nok mængde vil det resultere i vægttab.

Man har et ligevægtsindtag. Forbrænder man fx 2800kcal om dagen, så hvis man spiser over, så tager man på, spiser man under så taber man sig. Ganske logisk. Light produkter kan så indeholde færre kalorier, så det betyder bare man kalorie-mæssigt kan tillade sig at spise mere af det end hvis det ikke var light, dermed ikke sagt man skal gøre det :D

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
man får et produkt som smagsløgne genkender som sød(sukker)? muligt at når det registreres, at insulinproduktionen øges, og når der ikke når noget sukker til maven, at man får for lavt blodsukker, og man derfor pr. refleks finder noget mad/slik, der er masser af sukker i ... ? f.eks. en god kage med masser af fedt i også... lightsoda + kage = flere kcal. end alm soda.?
min mave førler sig i hvertfald totalt røvrendt når jeg får et light produkt

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
TATP skrev:
man får et produkt som smagsløgne genkender som sød(sukker)? muligt at når det registreres, at insulinproduktionen øges, og når der ikke når noget sukker til maven, at man får for lavt blodsukker, og man derfor pr. refleks finder noget mad/slik, der er masser af sukker i ... ?

Jeg vil ikke sige, at dit indlæg var 100% bullshit, for det ved jeg ærlig talt ikke -- det lyder bare en kende underligt.

Selv drikker jeg meget sodavand. Jeg har nok drukket omkring 1-2 liter dagligt de sidste tre år. Light. Jeg ved, at mit forbrug er kæmpestort, men jeg har aldrig haft nogen mén fra mit forbrug, hverken fysisk eller psykisk. Jeg er ikke tilbøjelig til at indtage søde(re) ting efter at have drukket min sodavand. Faktisk tvært imod; somme tider kan jeg godt have sådan en -- undskyld udtrykket -- pige-agtig trang til noget sødt "NUUU", og den kan sagtens dækkes godt af en dåse pepsi max.

Der har aldrig været klippefast videnskabelig undersøgning, der har påvist aspartams påståede skadelige virkninger. Faktisk tvært imod. Aspartam indeholder en "fenylalaninkilde", som er farlig for folk med den genetiske lidelse Fenylketonuri

(Det havde i øvrigt også endt helt galt, vægtmæssigt, hvis jeg drak 1-2 liter sukkerholdigt sodavand dagligt. :oops: )

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Dit behov for at skulle have noget sødt NU er ikke fysisk men psyklisk. Vi i danmark har det jo ret godt og mangler generelt ikke noget og kan sagtens leve i flere dage uden mad hvis det skulle være.

Så du har bare accepteret at et light produkt godt kan gøre dig glad og tilfreds. Andre har det sådan med ikke light produkter.

Jo mindre sodavand jo bedre ligegyldigt hvad det er. Så vil jeg hellere drikke mindre sukkerindholdigt sodavand end f.eks dobbelt op af ikke. Tror ikke helt på det de store firmaet siger om hvor sund light sodavand er. Afhænighed er jo noget de godt kender til, lidt ala cigeretter.

Mvh Mikkel

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Bare for at gå mere off topic:
Det kan godt være vi kan overleve i flere dage uden mad, men når du skriver "leve" så opfatter jeg det som tæt på normalt, og det kan jeg i hvert fald ikke uden føde i flere dage..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
http://da.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Aspartam bare et sødestof!??

Folk med sukkersyge må f.eks. ikke drikke light-sodavand uhæmmet!!

Eller spise for meget frugt, selvom det ikk rigtigt har noget med sagen at gøre.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@chopstick: Har du prøvet at holde pause fra light-colaen? Jeg mindes at have hørt et sted, at store mængder aspartam er vanedannende, og at der burde komme nogle ret nasty abstinenser, hvis man har et dagligt indtag over 1½ liter i en længere periode...

:D

Titel:
Insane psychedelia user!

Citat:
Thirty-three (5.6 percent) of 540 aspartame reactors in the author's
recent series found it difficult or impossible to discontinue them
because of severe withdrawal effects. They or their reporting relatives
(especially parents of afflicted children) specifically used the terms
"addict" and "addiction." Others who used comparable terms were
excluded even though they experienced similar withdrawal symptoms.

Citat:
it is my increasing
conviction that aspartame products can cause, aggravate or accelerate
migraine (5), seizures (6), multiple sclerosis (3), diabetes and its
complications (7), Alzheimer's disease (8,9), and even brain tumors
(10). The clinical and scientific basis for these assertions have been
detailed previously.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure: hvor er det der fra?

Titel:
Insane psychedelia user!

http://www.dorway.com/tldaddic.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
noname skrev:
@chopstick: Har du prøvet at holde pause fra light-colaen? Jeg mindes at have hørt et sted, at store mængder aspartam er vanedannende, og at der burde komme nogle ret nasty abstinenser, hvis man har et dagligt indtag over 1½ liter i en længere periode...

Jeg tror ikke jeg er afhængig af aspartamen. Jeg er snarere enten afhængig af den søde smag eller af brusen (sidstnævnte kan selvfølgelig kun være psykisk :))

Ja, jeg har overvejet at prøve at holde en pause, mest af hensyn til min tegnebog :). Tag det ikke ilde op, men jeg tror altså ikke på noget "du har hørt" om aspartam. Lige præcis dét stof er omgærdet af så mange misforståelser og rygter, så jeg tror på statistik og undersøgelser, altså kolde fakta.

Titel:
Flueknepper kongen

Treasure skrev:
http://www.dorway.com/tldaddic.html

Det er en rapport, der er oppe mod en masse andre.

Og det er meget sjovt, at methanol af mange andre kilder bliver angivet som "toxicitetsmediator", idet der dannes methanol ved aspartams nedbrydelse, men deri ser vi, at samtidig ethanolindtagen for i hvert fald en "patient" havde kritisk udgang...

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg ved ikke... jeg synes det virker meget troværdigt, at et stof der er flere hundrede gange sødere end sukker, på et eller andet plan kan være afhængighedsskabende. Vi kender jo til historier om amerikanere der bliver afhængig af sukker. For mig at se virker det ret naturligt at når hjernen får noget sødt giver det en form for belønning, der ved overdrevet indtag kan være vanedannende.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Levose skrev:
...Og det er meget sjovt, at methanol af mange andre kilder bliver angivet som "toxicitetsmediator", idet der dannes methanol ved aspartams nedbrydelse, men deri ser vi, at samtidig ethanolindtagen for i hvert fald en "patient" havde kritisk udgang...

Har du sniffet formaldehyd?...eller hvad er det, du vil frem til? :D

Vh

PS. Kunstige sødemidler er den rene narrefisse for hexokinasen og glycogendepotet - NO GO !

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror koffeinen er en hel del mere vanedannende end aspartam.
Og selvom jeg forerækker plain-sodavand, må man jo nok indrømme at det er sukker nok også.
Men hvis man rent ernærringsmæssigt konstant har så højt et kalorieindtag, at det betyder en forskel om man drikker den ene eller anden sodavand, burde man så ikke overveje om man ikke også har et madmisbrug... som så har skubbet en ind i et sodavandsmisbrug...osv. puha, det er jo værre end stoffer :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]