Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 03:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Hejsa, jeg er en dreng på 16 år

Jeg har røget hash 3 gange nu, og 1. og 3. gang var det rart, men anden gang oplevede jeg noget knapt så rart, og jeg kunne godt tænke mig at vide om det er helt normalt, om jeg bør stoppe osv.

Jeg røg af en helt almindelig pibe, og iflg. min ven skulle det være noget rigtig god tjald.

I starten blev jeg helt afslappet og havde det rart. Musikken blev intens, og jeg begyndte at blive lidt rundtosset, fordi jeg havde svært ved at fokusere (ting bevægede sig til højre, op, ned og til venstre, frem og tilbage osv. - hele tiden). Jeg blev ved med at suge til, fordi jeg ikke havde den store erfaring med det, og derfor ikke rigtig vidste hvornår jeg var ordentligt skæv. Pludselig kunne jeg slet ikke grine af noget som helst længere. Det var bare ikke sjovt, og det blev irriterende at høre på min ven som sad og grinede af de mest tåbelige ting. Jeg havde hørt og læst om de såkaldte "nedture" man kan få, og blev mere og mere bange for at det var tilfældet. At jeg var blevet ramt af sådan en nedtur. Jeg kørte mig selv mere og mere op, blev mere og mere bange og vidste ikke rigtig hvad jeg skulle gøre. Det var rigtig ubehageligt. Jeg blev helt og aldeles tør i munden (skulle være meeeget normalt), men jeg begyndte også at svede over hele kroppen. Og det var ikke kun noget jeg forestillede mig. Jeg kunne se og føle svedet på min arm, mit ben, og flere gange dryppede det ned ad min hals og mine ører. Det var ret ekstremt.
Jeg besluttede mig for bare at læne mig tilbage i sofaen og slappe helt af, prøve at glemme at jeg var bange. Så begyndte hele min krop at stikke, og på et tidspunkt kunne jeg slet ikke mærke mine ben, selvom der lå noget tungt oven på dem. Svedet gik væk, men kort efter fik jeg endnu en svedtur, og så brækkede jeg mig, ret meget. Til sidst, da der ikke var mere væske tilbage i maven, brækkede jeg klumper af pasta op, virkelig ubehageligt. Så faldt jeg i søvn.

Er det ganske normalt at få sådanne svedture og blive bange på den måde, jeg blev det? Havde jeg bare fået for meget?

Jeg skal nok ryge én gang til om nogle måneder eller sådan noget, og så aldrig mere i hele mit liv.

Svar med citat  
 Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Det lyder som at du har røget for meget. Sådan kan man godt reagere, hvis man får for meget af det gode. Jeg har selv oplevet det, og det går væk efter en time eller to. Tag det som en lærestreg og som et tegn fra din krop om at du gik for vidt med dosen.

Alt med måde, og det kan jeg høre du har forstået med din 1. og 3. oplevelse. Og vær glad for din 2. oplevelse, det er tit med folk der ikke har prøvet at få det dårligt på et stof, der ikke har respekt for stoffet (og det gælder alt fra alkohol og cigaretter til hash og andre stærkere psykedelika).

Svar med citat  
 Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Det lyder som om at du bare er blevet alt for skæv. I starten kan det godt være svært at vide hvornår man har fået nok, især når det er god ryger er det svært at styre, da man hurtigere bliver skæv. Med stærk hash eller skunk/pot kan man godt få noia på hvis man bliver alt for skæv. Så næste gang så bare tag den med ro, og sig fra når du ikke har lyst til at ryge mere.

Svar med citat  
 Titel:
Insane psychedelia user!

Det du har oplevet er et angstanfald, såkaldt panikangst. Man bliver bange, hjertet banker, man sveder, vejrtrækningen går hurtigere, tørhed i munden. Tørhed i munden skyldes formegentlig hash'en som normalt er en "bivirkning". Men man kan godt blive bange og blive angst, hvis man pludselig ikke føler, man har styr på det der sker. Ting der går op og ned og bevæger sig, lyde der forvrænges osv. kan virke overvældende og angstprovokerende, fordi man ikke er vant til det, og fordi det afviger for meget fra det man normalt kender. Man føler, at man miser kontrollen og reaktionen er så at kroppen sættes i alarmberedskab, adrenalin bliver frigivet, man begynder at svede, hjertet banker hurtigere osv. Højere puls er normalt også en "bivirkning" af hash, men sådan som du forklarer det, lyder det som et typisk angstanfald. Man føler, at noget er ubehageligt, og man bryder sig ikke om rusen og det der sker, men bliver grebet af angst, fordi man ved at man ikke kan flygte fra det. Angstanfald er en meget normal reaktion, når man føler, at man mister kontrollen.

Jeg kan kun råde dig til, hvis du beslutter dig for at prøve igen, at huske på, at det der skete, var en naturlig reaktion, fordi din krop og din psyke, ikke var vant til rusvirkningen og den virkning du så fik, var for kraftig, til hvad du endnu rent mentalt, var i stand til at håndtere. Derfor, næste gang du skal prøve, lad vær med at tænk på, at det går galt igen, for så går det helt sikkert galt - og ryg lidt ad gangen. Det tager jo faktisk 5-10 min. fra man ryger, til at den egentlige virkning sætter ind. Så man kan ret hurtigt blive snydt. Så ryg en smule og vent så, og når der er gået 5-10 min. og du føler du kan styre det, og stadig har lyst til at ryge mere, så gør det. Men husk at hold pauser og lad vær med at ryg for meget på en gang.

Svar med citat  
 Titel:
Tak for svarene.

Treasure, jeg kan bestemt nikke genkendende til hvad du skriver, det er netop dét med, at jeg ikke kunne flygte fra rusen, der rev mig frem i sædet - kan jeg godt se nu. Og også dét, at jeg i forvejen havde læst om bivirkningerne ved hash og derved vel hele tiden havde tankerne liggende i baghovedet. Når så tjalden begynder at blive lidt for streng mod en, kan man godt blive ekstra bange, da man har en fornemmelse eller et slags indtryk af hvad der er i vente.

Tak igen, jeg ville bare lige vide om det var 'normalt' :)

Svar med citat  
 Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
aliaarhus' indlæg siger det hele... du fik for meget.. .

kender sq godt selv følelsen , det er ikke altid lige rart!

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Jeg får personligt en dårlig rus når jeg ryger på en alm pipe.
Jeg ved ikke hvorfor.
Men jeg tror også du har røget for meget og at du ikke var klar over hvad der skulle til at ske, og der for belv bang.
Det skete også for mig første gang jeg åd kix, ved godt det ikke rigtig kan sammen lignes men hash rusen kommer meget hurtigt i forhold til alkohold og hvis du ikke er vand til den føelese så kan man godt blive lidt angst.

Mvh. Tom

Svar med citat  
 Titel:
Jeg er helt enig med hvad de andre har sagt her, det nok bare et tilfælde af at du har fået for meget og din krop siger fra.

Hvis det skulle ske igen, så prøv at slappe af og lad være med at stritte imod. Bare lyt til lidt musik og mind dig selv om at det snart går over.
Jeg har flere gange prøvet at få begyndende paranoia, og jeg mener det er vigtigt at skære igennem og netop undgå at man gejler sig selv mere og mere op. Tag en dyb indånding og læg dig ned.

Husk på, der er aldrig nogen der er døde af en hash overdosis. Ubehaget er midlertidigt. Og derudover skal du bare lære dine grænser. Det er ligesom når man begynder at drikke alkohol: når det er gået galt et par gange, lærer man hvornår man skal sige stop.

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem

Og det var så mig der skrev det ovenover.

Svar med citat  
 Titel:
Hej.. Det skete osse for mig igår. Idag er jeg fuldstændig ristet. Er det normalt??
Skulle gerne snart være frisk, for skal spille bold.

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Anonymous skrev:
Hej.. Det skete osse for mig igår. Idag er jeg fuldstændig ristet. Er det normalt??

Du har nok tømmermænd, efter din oplevelse.

Om du bliver klar til at spille bold skal jeg ikke kunne sige, men i forhold til alkoholiske tømmermænd så burde du have en god chance for at få det tilstrækkeligt godt.

Få noget frisk luft, drik masser af vand, og evt. et koldt bad.

Og ja, det er meget normalt.

Svar med citat  
 Titel:
R. Girk skrev:
Anonymous skrev:

Du har nok tømmermænd, efter din oplevelse.

Om du bliver klar til at spille bold skal jeg ikke kunne sige, men i forhold til alkoholiske tømmermænd så burde du have en god chance for at få det tilstrækkeligt godt.

Få noget frisk luft, drik masser af vand, og evt. et koldt bad.

Og ja, det er meget normalt.

Er det normalt den angst man får er for at dø? Var helt væk igår. Vi sad og røg lidt, men jeg kunne ikke mærke noget i starten, så jeg røg en hel del mere. I starten mærkede jeg ikke noget. Men da vi så gik ind fik jeg lige pludselig da vi gik ind i et rum, at jeg ikke kunne huske jeg havde set det rum før og vidste ikke hvad for en dør jeg skulle ind ad. Det gik hurtigt over, men da vi kom ind og satte os og så lidt tv, begyndte jeg at svede og jeg troede at jeg måske skulle dø. Jeg var meget bange fordi jeg ikke bare sådan kunne få det væk. Med alkohol kan man jo bare brække sig, men det her var i kroppen. Jeg begyndte at svede endnu mere og var bange for at ligge mig til at sove fordi jeg troede jeg skulle dø. Jeg følte jeg ikke kunne rejse mig. Jeg gik så ud på toiletet og fik et chok da jeg så mig i spejlet fordi jeg var krid hvid i hovedet. Havde aldrig set noget så blegt før. Jeg gik så ind og sagde til mine venner jeg havde det mega dårligt. Der gik så lidt tid før det kunne se den var gal med mig. Jeg havde det som om det der skete ligesom blev slettet fra hukommelsen igen. Som om jeg kun var i nuet. Jeg prøvede at spise noget, men det satte sig bare som en tør klump i munden. Jeg fik drukket en hel del. Og lagde mig i en seng. Når jeg sov følte jeg det var som om jeg gik i en lang gang. Jeg troede jeg skulle dø og var bange. Jeg hørte musik selvom der ikke var noget musik. Det gik nogenlunde over da jeg havde sovet og jeg skulle bare hjem i en fart.

Idag er jeg så fuldstændig ristet.

Det blev en lidt lang fortælling men vil bare lige bekræftes om det ikke nogenlunde er sådan.

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Angsten for at dø, er meget normal. Og dét er egentligt lidt paradoksalt eftersom at der faktisk aldrig er dokumenteret nogle dødsfald som følge af THC-overdosering. (THC er substansen der gør dig skæv).

Dét du har gennemgået, har de fleste cannabisrygere oplevet, så du kan være helt rolig.

Jeg vil anbefale dig at læse denne tråd.

Jeg kan som regel mærke hvornår jeg begynder at få for meget, og så stopper jeg naturligvis. Det kan du måske også bestræbe dig på fremover?

Fortsat god vind, og sig endeligt frem hvis du har flere spørgsmål!

Svar med citat  
 Titel:
Så jeg skal ikke være bange for at ryge igen?

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem

Nej, bare tag det roligt og pas på hvor meget du ryger på en gang. Du behøver jo ikke at ryge hele jointen i et hiv.

Svar med citat  
 Titel:
Medlem

Kunne det ikke være et slemt nikotin chok, som er gået i badtrip efter du fik det dårligt?

Vi har vist alle sammen ligget og kastet op og haft det voldsomt dårligt. Fordi vi har fået for meget nikotin i kroppen for hurtigt. Og så efter en halv time, så går det som regel godt igen.

Svar med citat  
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Lalle skrev:
Kunne det ikke være et slemt nikotin chok, som er gået i badtrip efter du fik det dårligt?

Vi har vist alle sammen ligget og kastet op og haft det voldsomt dårligt. Fordi vi har fået for meget nikotin i kroppen for hurtigt. Og så efter en halv time, så går det som regel godt igen.

Bestemt.. hvis du ikke ryger smøger til hverdag og ikke er vant til nikotin kan du ha fået nikotin forgiftning.. resultere i meget ubehag og kvalme og opkast ved ikke med svedeturer.. du kunne ikke mærke dine ben selvom der lå noget tungt derpå, kunne de sove?? hmm ;)

Svar med citat  
 Titel:
I sidste weekend røg jeg hash for første gang sammen med nogle venner, og jeg røg alt alt for meget, det er noget jeg ved med garanti, haha.
Men der var en ting der skræmte mig rigtig meget i løbet af aftenen. Efter vi havde røget satte vi os ind i en sofa, og der gik ikke lang tid før jeg befandt mig i min egen verden, og lukkede alle følelser og lyde osv ude. Det der skete var at jeg pludselig kunne mærke en MEGET kraftig brændende følelse in hjertet som blev ved i vildt lang tid, og det begyndte at sortne for mine øjne, og jeg kunne mærke at jeg var meget tæt på at få blackout. Heldigvis gik det over, og efter en del svede- og brækture faldt i søvn.. I flere dage efter har jeg følt smerte i hjertet når jeg fx tager en dyb indånding. Er det en normal bivirkning, eller hvad sker der? Det føltes seriøst som om der gik krampe i mit hjerte?? Har læst at man får hurtig hjertebanken som bivirkning af hash. Var det det der skete i ekstrem grad eller hvad?

Svar med citat  
 Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
treassure: der er en hel del forskel på at lide af angst eller panikangst og til at ryge for meget...

til newbie der startede tråden, ja du har sq nok røget for meget...
en god regel er at vente god tid mellem hvæs.. det kommer nogle gange snigende og pludselig er man mere end tilpas skæv... heller lidt af gangen og så bygge det stille op, bliver også en mere behagelig skævert en bare at suge til den og blive baske med det samme.
lyder godt at du ikke panikkede, men prøvede at læne dig tilbage og bevare roen. som tidligere sagt går det over igen.

held og lykke og pas på dig selv.

Svar med citat  
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Dranker skrev:
I sidste weekend røg jeg hash for første gang sammen med nogle venner, og jeg røg alt alt for meget, det er noget jeg ved med garanti, haha.
Men der var en ting der skræmte mig rigtig meget i løbet af aftenen. Efter vi havde røget satte vi os ind i en sofa, og der gik ikke lang tid før jeg befandt mig i min egen verden, og lukkede alle følelser og lyde osv ude. Det der skete var at jeg pludselig kunne mærke en MEGET kraftig brændende følelse in hjertet som blev ved i vildt lang tid, og det begyndte at sortne for mine øjne, og jeg kunne mærke at jeg var meget tæt på at få blackout. Heldigvis gik det over, og efter en del svede- og brækture faldt i søvn.. I flere dage efter har jeg følt smerte i hjertet når jeg fx tager en dyb indånding. Er det en normal bivirkning, eller hvad sker der? Det føltes seriøst som om der gik krampe i mit hjerte?? Har læst at man får hurtig hjertebanken som bivirkning af hash. Var det det der skete i ekstrem grad eller hvad?

Hey Dranker jeg tror næppe det kan have været dit hjerte !
Jeg syntes selv jeg havde ondt i hjertet engang og gik på skadestuen, men fik at vide at man ikke kan mærke sit hjerte !
Så det er nok noget med lungen! eller du har forstrukket en muskel ved brystet !?

Jeg føler stadig nogengange at det gir en slags stød i mit hjerte, men så tænker jeg bare på at man ikke kan mærke den muskel..

:P

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]