Hermed en rundspørge til kemikerne på siden. Kan man finde stoffer som hjælper studenter på universitetet(og andre) til at bryde grænserne for deres egne mentale evner, eller blot forbedre dem? Og hvilke(t) er i givet fald de(t) optimale? Kan man desuden kombinere disse så de forstærker hinanden?
Jeg er kommet på tanken efter at være faldet over en artikel på wikipedia, som omhandler nootropics. Disse stoffer skulle efter sigende have en vis effekt på en persons kognitive evner. F.eks. er det jo ikke ukendt at amfetamin har en effekt på koncentrationsevnen. Men en hypotetisk daglig dosis amfetamin vil på trods af den positive effekt på koncentrationsevnen tynges godt ned af en kedelig nedtur senere på dagen, medmindre man har noget andet som kan tage nedturen -> hvorfor amfetamin åbenbart ikke er noget optimalt "studenter-drug". Jeg vil gerne høre om der er nogle på sitet, som har erfaringer eller kan udtale sig om følgende stoffer:
Modafinil - skulle efter sigende være en "kognitiv forstærker", som styrker korttidshukommelse og mønstergenkendelse,
Atomoxetine - kognitive forbedringer,
L-Phenylalanine - samme,
L-Tyrosine - samme,
IDRA-21 - "believed to improve memory by significantly enhancing long-term potentiation but used only in animals - incredibly potent" (cit. wikipedia),
LY-503,430 - "Being developed for Parkinson's but showing increase in BDNF, specifically in areas of memory and higher cognitive skills" (cit. wikipedia),
Rolipram - "shows alertness enhancement, long term memory improvement and neuroprotection" (wikipedia),
Piracetam - øget blodcirkulation, langsom ældelse af hjernen, forbedrer hukommelsen.
Jeg er godt klar over at alle stofferne ikke nødvendigvis er i samme "familie", og at det ej heller er alle som er eftervist har den påståede gavnlige effekt. Dog kunne det være interessant at få en sagkyndigs ord om ét eller flere af ovennævnte stoffer med på vejen (med henblik på deres kognitive egenskaber). Hvis der er nogle, som har erfaringer med andre stoffer, urter el. lign. som har hjulpet dem, er det også velkomment i denne tråd.
Med venlig hilsen
studenten