Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 15:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hermed en rundspørge til kemikerne på siden. Kan man finde stoffer som hjælper studenter på universitetet(og andre) til at bryde grænserne for deres egne mentale evner, eller blot forbedre dem? Og hvilke(t) er i givet fald de(t) optimale? Kan man desuden kombinere disse så de forstærker hinanden?

Jeg er kommet på tanken efter at være faldet over en artikel på wikipedia, som omhandler nootropics. Disse stoffer skulle efter sigende have en vis effekt på en persons kognitive evner. F.eks. er det jo ikke ukendt at amfetamin har en effekt på koncentrationsevnen. Men en hypotetisk daglig dosis amfetamin vil på trods af den positive effekt på koncentrationsevnen tynges godt ned af en kedelig nedtur senere på dagen, medmindre man har noget andet som kan tage nedturen -> hvorfor amfetamin åbenbart ikke er noget optimalt "studenter-drug". Jeg vil gerne høre om der er nogle på sitet, som har erfaringer eller kan udtale sig om følgende stoffer:

Modafinil - skulle efter sigende være en "kognitiv forstærker", som styrker korttidshukommelse og mønstergenkendelse,
Atomoxetine - kognitive forbedringer,
L-Phenylalanine - samme,
L-Tyrosine - samme,
IDRA-21 - "believed to improve memory by significantly enhancing long-term potentiation but used only in animals - incredibly potent" (cit. wikipedia),
LY-503,430 - "Being developed for Parkinson's but showing increase in BDNF, specifically in areas of memory and higher cognitive skills" (cit. wikipedia),
Rolipram - "shows alertness enhancement, long term memory improvement and neuroprotection" (wikipedia),
Piracetam - øget blodcirkulation, langsom ældelse af hjernen, forbedrer hukommelsen.

Jeg er godt klar over at alle stofferne ikke nødvendigvis er i samme "familie", og at det ej heller er alle som er eftervist har den påståede gavnlige effekt. Dog kunne det være interessant at få en sagkyndigs ord om ét eller flere af ovennævnte stoffer med på vejen (med henblik på deres kognitive egenskaber). Hvis der er nogle, som har erfaringer med andre stoffer, urter el. lign. som har hjulpet dem, er det også velkomment i denne tråd.

Med venlig hilsen

studenten :cheers:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Modafinil: Jeg har brugt det da det sjældent bruges i ADHD-behandling, og jeg må indrømme at i starten var det også bomben - ligeså effektivt som Ritalin.

L-Tyrosin: Jeg tager for tiden tilskud af dette (ca. 2g dagligt) da den øgede mængde Dopamin og Noradrenalin sku' lindre ADHD. Jeg bruger det også efter jeg har taget amf, coke og MDMA.

Piracetam: Røg desværre for forbandet meget tjald da jeg forsøgte mig med en kur, til at jeg kan udtale mig om det. Jeg tog det sammen med Acetyl L-Carnitin (ALCAR).
Jeg har stadig en del liggende af det, så jeg burde vist snart tage en pause med tjalden og forsøge igen.

Har du læst om Hydergine og Bromocriptine ? To lovende Ergoline (hint: LSD-lignende struktur :P) nootropics.

Junior medlem

Jeg har lige skimmet wikipedias sider om hydergine og bromocriptine og de lyder - som du siger - lovende. Vil lige sikre mig jeg har forstået det rigtigt. På trods af LSD lignende struktur, så kommer man vel ikke ud i et udpræget trip hvis man anvender disse?

Kan det for resten lade sig gøre (læs: være fordelagtigt) at kombinere en kur med enten modafinil, piracetam el. amfetamin/ritalin med L-tyrosine for at undgå ubehagelig crash midt på dagen? Hvis man er interesseret i at anvende disse stoffer i "nootropisk" øjemed, hvordan estimerer man så desuden den daglige dosis?

Når Modafinil er lige så effektivt som Ritalin i starten, betyder det så at de har samme effekt og er lige potente? Og hvorfor kun i starten?

MEGATRON

RealFruit skrev:
Og hvorfor kun i starten?

Tolerance?

Junior medlem

Så der udvikles altså hurtigere tolerans over for Modafinil end over for Ritalin?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hafnia
2C-D er af og til blevet beskrevet som et potentielt nootropic

Medlem
Brugeravatar

modafinil er greeeaat!
+ meget bedre end kaffe til at være vågen og i fokus en nat igennem!
skærpet koncentration!
huske små vigtige ting fra undervisningen!

- det er et helvede ikke at få regelmæssig søvn i længden - det bliver for mærkeligt.

peace

In our memories
Brugeravatar

Jeg har eksperimenteret med små doser 2C-D (5-10 mg) i forbindelse med skolegang, men jeg skal ikke kunne sige om lavede mit arbejde bedre.
Men jeg prøvede også med 2C-B, og der blev jeg sgu bare direkte irriteret, hvis der var en opgave der drillede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Modafinil - Virker som koffein, blot langt mere effektivt og behageligt, med færre bivirkninger. "Nulstiller" kroppens træthed - nærmest som søvn på pilleform. Forbedrer også hukommelse let.
L-Phenylalanine - Ingen erfaringer selv, men er en aminosyre og precursor til dopamin AFAIK.
L-Tyrosine - Samme som overstående.
Piracetam - Ingen erfaringer selv, men skulle eftersigende hjælpe neuronerne med at affyre elektroimpulser hurtigere, som vil forbedre hukommelse.

In our memories
Brugeravatar

Jeg glemte lige at skrive, at ALCAR også er en aminosyre + precursor til Acetylcholin - da Piracetam har effekt på de cholinergiske centre, læste jeg det blev anbefalet at indtage sammen med det.

Junior medlem

Har lige 3 spørgsmål mere..

1 Vil et forbrug af modafinil opbygge tolerance over for andre CNS nootropics f.eks. ritalin?

2 I følge erowids experience vault hersker der tvivl om hvorvidt effekten fra piracetam kan tilskrives placebo eller ej. I nogle tilfælde, kunne forsøgspersonerne ikke tilskrive piracetam en virkning, da man ikke kan "mærke at det virker". Kan man alligevel anbefale piracetam og hvorfor?

3 Hvilke overvejelser bør man gøre sig før man vælger modafinil frem for piratam eller omvendt? (helbred, bivirkninger,...,effekt, etc.)

Fx tænker jeg umiddelbart at modafinil hjælper mod døsigheden og medfører effektivt arbejde, men gør dig ikke klogere. Piracetam derimod gør din hukommelse bedre og din generelle tankevirksomhed bedre, men hjælper ikke mod træthed eller ineffektivitet, men om det er korrekt forstået er jeg i tvivl om...

mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

RealFruit skrev:
Har lige 3 spørgsmål mere..

1)
Fisk? Jeg ville ikke kalde Methylfenidat (Ritalin) for et nootropic, og jeg tvivler umiddelbart på at de to stoffer har signifikant krydstolerance.

2) Erowids experience vault er baseret på erfaringer, og ikke videnskab. Der er stor mangel på troværdige og præcise undersøgelser om netop piracetams virkningsmetoder og effektivitet - kort sagt - vi ved det ikke, ikke når vi taler om dets effekt på raske mennesker.

Winblad, B (2005). "Piracetam: a review of pharmacological properties and clinical uses". CNS drug reviews 11 (2): 169–82. PMID 16007238.

3) Modafinil og piracetam er vidt forskellige slags medicin, der gives på recept af vidt forskellige årsager. Modafinil gives oftest som narkolepsi behandling, hvor Piracetam oftest bruges i Alzheimers behandlinger.

Du bør sætte dig grundigt ind i alle virkninger, doser, bivirkninger m.v., som med alle andre medikamenter.
Dette er ikke mirakelmedicin, og det gør dig ikke til et supermenneske, der er yderst intelligent uden behov for søvn.

Medlem
Brugeravatar

Rush skrev:
Du bør sætte dig grundigt ind i alle virkninger, doser, bivirkninger m.v., som med alle andre medikamenter.
Dette er ikke mirakelmedicin, og det gør dig ikke til et supermenneske, der er yderst intelligent uden behov for søvn.

Især det sidste her syntes jeg er vigtigt at påpege!
Jeg skulle for nogle uger siden lave SRP (gymnasielort), og da deadlinen nærmede sig kørte jeg på modafinil i 3 dage med meget få timers søvn! Jeg blev færdig, og det blev da fint, men efter 3 dage med minimal søvn begyndte jeg virkelig at blive mærkelig og "fornemme" ting omkring mig!

Søvn>Modafinil

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]