Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 16:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Musik og LSD
Junior medlem

Hai :)
Jeg er ved at skrive en opgave om LSD på gymnasie niveau, og jeg ville høre om der er nogen der kunne tænke sig at fortælle mig hvordan musik (kan) lyde når man er påvirket. Altså en ren subjektiv beskrivelse af hvordan det lyder, eller af en oplevelse i har haft med musik og LSD. Jeg skriver hovedsageligt om musik i 60'erne, så hvis der er nogen der har noget specielt at fortælle om lidt ældre musik ville det være perfekt, men alt kan faktisk bruges :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
uden at gå ind i en længere udredning, så kan jeg give dig lidt hints som du kan bruge til at finde mere info.

synæstesi: sanserne krydser ind over hinanden. man kan f.eks se lyden.
forvrængning
ekko
delay(forsinkelse): lydende trækkes ud.
flanging: også en slags forsinkelse, men hvor intervallerne gradvis ændres. kan opleves som at lyden hakker. dissociativer som DXM og ketamin er notoriske for at inducere denne effekt.

generelt oplever man at musikken bliver dybere. det bliver lettere at skille lydbilledet ad, samtidig med at helheden og musikkens "sprog" opleves meget stærkere. den følelsesmæssige respons er større.

Senest rettet af Edward Coke 28 feb 2009 21:53, rettet i alt 1 gang.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Den måde LSD forstærker sindet på kan få al slags musik til at lyde dybere og fyldigere, og fremstå langt mere levende og umiddelbart end normalt. Det er i hvert fald min oplevelse. LSD oplevelsen er meget uforudsigelig og subjektiv, så jeg tror du vil få mange forskellige svar på dit spørgsmål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg har prøvet det 1 gang og der var mine synshallucinationer styret af musikken. Hvis jeg hørte dyster musik begyndte folk omkring mig at få horn i panden, samt jeg hallucinerede i takt med musikken. Ens visions pulserede altså i takt med musikken. Dog var der ikke rigtig nogen forskel på om det var gammel 60'er musik eller ny psytrance, udover hvilken indflydelse det havde på ens sindsstemning.

Med hensyn til 60'er musik, så handlede en del af Jimi Hendrix' sange om LSD. Især Purple Haze som vist nok var mærket på noget LSD han havde taget. Teksten handler om hvad han oplevede under sit trip. Første vers handler om hvordan trippet startede med at han bare opførte sig sjovt, mens han i 2. og 3. vers synger om hvordan hele hans virkelighed var vendt på hovedet og at han var helt fucked.

"Purple haze all around. Don't know if I'm comin' up or down. Am I happy or in misery? Whatever it is that girl put a spell on me" og "Purple haze all in my eyes. Don't know if it's day or night. You got me blowin', blowin' my mind. Is it tomorrow, or just the end of time?"

De dele af sangen er nok dem der fortæller bedst om hans trip. Dog har Jimi selv udtalt at det var en drøm han havde. Og de første der er stået frem og sagt at de har observeret ham tage LSD var 6 måneder efter sangen var skrevet. Men teksten taget i betragtning er der stor chance for at det er LSD han synger om, og han har formentligt også taget stoffet før sangen blev skrevet bare uden at der er nogen som har stukket ham til medierne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Dit nick - Morten på 14. Er du 14 år?
Og du har prøvet LSD. Tror du skal slå bremsen i, og tænke lidt over livet. 14 år er ALT FOR TIDLIGT at prøve LSD. Hakker ikke ned på dig, fortæller dig bare hvad jeg mener omkring det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg er 21. Kalder mig bare for Morten på Fjorten fordi det rimer, og så var det en nice periode dengang man var 14 :)

Tror sgu ikke der er mange 14-årige der ryger fed, tager LSD og hører Jimi Hendrix og andet gammel syrerock :D Men jeg har lavet en signaturlinie nu så folk ikke er i tvivl længere :)

Medlem

Bl0dpump skrev:
Dit nick - Morten på 14. Er du 14 år?
Og du har prøvet LSD. Tror du skal slå bremsen i, og tænke lidt over livet. 14 år er ALT FOR TIDLIGT at prøve LSD. Hakker ikke ned på dig, fortæller dig bare hvad jeg mener omkring det.

hehe det har jeg også skrevet til ham 8)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Dark psychedelic trance eller go ambient + lsd = for fucking fedt!! :b Det musik lavet til syre og det svært at beskrive hvordan det virker.. Skal prøves.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som de andre også skriver, så ændrer det din opfattelse af musikken på måde der er svær at beskrive... Jeg har oplevet at sidde i mine sofa og pludselig ud af det blå tænke på at bassen på mine højtalere egentlig var ret god og i hvert fald dybere og fastere end normalt... så jeg begyndte at lytte mere intenst (er lidt hifinørd) og så fyldte musikken pludselig hele rummet og var meget intens.
Det var som om jeg kunne kontrollere min hørelse på de enkelte lyde og fokusere på et bestemt instrument og så "skrue ned" for resten af musikken - og så befandt jeg mig pludselig "inde i musikken" som om jeg kunne gå rundt mellem de forskellige instrumenter og lytte til dem som jeg havde lyst... Har aldrig hørt så vidunderlig musik før og været så facineret af det... Det hele foregik med lukkede øjne og jeg havde ikke rigtig nogen visuals der fulgte med denne oplevelse...
Den oplevelse stoppede lige så brat som den var startet (der kom nye folk til selskabet og det fik mig nok ud af koncentrationen) - men da jeg skulle forklare det jeg lige havde oplevet, så var det som om musikken styrede mig totalt... Gik det hurtigt ala Skazi, kunne jeg slet ikke sidde stille og snakkede så hurtigt at de andre sad og grinede af det... skiftede musikken til et lavere gear, så kunne jeg dårligt overkomme at stå op på grund af energimangel... Og da vi ramte nogle af de mere "mystiske" passager i musikken (Infected Mushroom har en del af dette i slutningen af mange af deres længere numre synes jeg)... så var jeg hverken fugl eller fisk - jeg anede simpelthen ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv, hvad jeg skulle sige eller mene... var helt i ingenting indtil musikken igen gav mening for mig...

Meget intens oplevelse - og utroligt svært at beskrive med noget så simpelt som ord :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]