Hej Flex, nu ønsker jeg ikke at male fanden på væggen, men min egen erfaring da jeg holdte op med gbl efter et lignende misbrug var at der godt kan komme flere abstinenssymptomer.
Det er selvfølgelig ikke sikert det vil ske, men hvis du eventuelt de næste par uger skulle blive lidt akut paranoid, så skriv dig lige bag øret at det er drug-induced, og det skal nok gå over.
Du er ikke den første som har været den tur igennem, jeg har selv dummet mig engang, det kan godt være hårdt med en kold tyrker, men med motion og noget selvransagelse så er den til at klare.
Mht til søvnproblemerne så har jeg selv lidt utrolig meget af dem hele mit liv. Indtil for nylig da årsagen gik op for mig.
Koffein, og et forsøg på at indpasse sig A-menneskers døgnrytme.
Jeg kan skrive en hel afhandling om hvilke underlige virkninger kaffe har på mig, og hvorfor kombinationen af denne virkning og en "normal" 7-16 livstil har gjort det så skide svært at finde årsagen til min konstante træthed, søvnløshed, udkørthed og nærmest narkoleptiske anfald på de mest mystiske tidspunkter.
Hvis du allerede har en sund livsstil, her mener jeg spiser godt med frugt og grønt, gerne mere end de anbefalede 600 g om dagen, og du får daglig motion, i form af en løbetur, eller cykel tur, så kan det jo være det også vil virke på dig.
Jeg har stadig skole som skal passes, og skal stadig tidlig op, men efter helt at have fjernet stimulanserne fra min dagligdag, er jeg nu langt mere vågen, koncentreret og fokuseret når jeg er i skole, ligger faktisk over A-menneskernes niveau da de dumper sig med kaffe hele tiden.
Når jeg kommer hjem er jeg ikke super træt, men hjernen er udkørt. Uden kaffe er det dog blevet muligt for mig at powernappe langt mere end jeg gjorde før i tiden.
Før i tiden når jeg kom hjem fra skole var jeg fuldkommen ødelagt, tit lagde jeg mig ind for at få en lur på ½ time, dette endte altid med 1-2 timer da den første ½ time gik bare med at ligge og være træt, og søvnen den næste ½ time var utrolig ringe.
Efter de socialt anerkendte dagsstimulanser SAD er fjernet kan jeg på trods af en højere friskhed når jeg kommer hjem, nemt lægge mig ind og det tager ingen tid at falde i søvn. Det sjove er at hvor jeg før i tiden måtte snooze på vækkeuret ½ time under mine lure, så vågner jeg nu tit automatisk efter den halve time, frisk og parat til at bruge resten af eftermiddagen/aftenen på studiet osv.
Før i tiden var det jo nødvændigt for mig at komme op efter luren med en kop kaffe mere, kombineret med lurens længde så var den aften gået og jeg kunne ofte se frem til en søvnløs nat. Uden SADerne er det faktisk muligt for mig at sige "nu skal jeg sove" når jeg har lyst, fx. tidligt på aftenen hvis jeg skal op kl. lort i morgen, også selv om jeg har sovet længe den dag.
Jeg var aldrig klar over det før jeg stoppede, men kaffe, te osv. gør mig ikke nævneværdig frisk, men de kan fandme ødelægge min søvn i over 12 timer efter indtagelse.
Det er ikke kun kaffe som kan gøre det, forleden spiste jeg chokolade om aftenen pga gæster, og måtte vende og dreje mig i sengen til kl. 3 om natten...mega surt når man skal op kl. 6 igen

Held og lykke med dine søvnproblemer,
Mvh Bøh