LSDrejø skrev:
Citat:
Ecstasy nedsætter nyrenes funktion således at kroppen ikke kan komme af med vandet gennem urinen og man risikikerer at dø p.g.a. væskeophobning / vand i lungerne.
Synes ikke jeg tidligere har hørt om denne... Altså at det påvirker nyernes funktion ligefrem - er det bare noget jeg har misset eller er det noget vrøvl?
Jeg har heller aldrig hørt den før, men uden at have nogen modbevisende kilde (Er det nødvendigt, når den gældende påstand ikke selv refererer til pålidelige kilder?) vil jeg hælde til at det er noget vrøvl! Jeg har aldrig - efter at have prøvet MDMA i en række forskellige kontekster - oplevet nedsat urinproduktion (nærmere det modsatte, pga. stimulansens effekt på stofskiftet), nedsat nyrefunktion eller lign. symptomer.
Desuden har jeg meget svært ved at se hvordan en eventuel væskeophobning, skulle kunne resultere i vand i lungerne (?!). De dødsofre der har været i følge med MDMA har hovedsageligt haft en årsag:
* Dehydrering, som følge af mange timers fysisk bevægelse - f.eks. dans - i varme lokaler, uden hvile og uden tilstrækkeligt vandindtag.
Der er også den modsatte - Indtager man store mængder vand (f.eks. i forsøg på at undgå overstående symptomer) uden at sørge for at vedligeholde saltbalancen, kan det resultere i ubehagelige symptomer, som i ekstreme tilfælde også kan være fatale.. Men så skal man virkelig også drikke igennem!
EDIT:
Så er der svar & kilder
Stimulants"..stimulants excite the presynaptic receptors, which in turn inhibits neurotransmitter release, which would ordinarily facilitate internal sphincter relaxation. Stimulants also increase heart rate, contractility and therefore cardiac output. This increases glomerular filtration and hence results in an increased volume of urine produced. Despite what many academics might suggest to you about renal physiology, the glomerulus is a pressure and flow driven device. The more pressure and flow through the glomerulus (ie. high cardiac output states), the more glomerular filtration occurs and hence greater volume of urine results. This is the reason why the 'seemingly' diuretic effects occur on these stimulants - it is not a direct effect on the kidney, but a secondary effect due to the increased blood flow presented to it at a decent pressure." [1]
"MDMA promotes the release of anti-diuretic hormone (ADH). ADH is responsible for regulating urination. If more ADH is released, urination will not be as forthcoming." [2]
På godt dansk:
1. Stimulanser øger gennem forskellige signalstoffer kroppens puls, vejrtrækning og stofskifte - Kroppens urinproduktion afhænger af disse faktorer - derfor øger stimulanser urinproduktionen.
2. Når vi snakker lige netop MDMA (1. var generelt stimulanser), frigives der under påvirkelse af dette ADH, kroppens naturlige hormon som nedsætter urinproduktion.
Det er åbenbart ikke så lige til, men selvom jeg personligt aldrig har problemer med toiletbesøg på MDMA eller andre stimulanser, skal man have i baghovedet at stimulanser er vasokonstriktive, dvs. at de sammentrækker blodårene - som også kan give besvær på det lille hus
[1] "Urination and Methamphetamines" - Bluelight
http://www.bluelight.ru/vb/showthread.p ... adid=27924 [2] "MDMA: Essential Guide v1.00" - Bluelight
http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=79027