Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 08:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hemmelig destination
ja som overskriften lyder, er det så muligt at gøre det uden en trykkoger ? hørte fra en ven at man muligvis ku bruge en mikroovn ?

Medlem
Brugeravatar

læste mig frem til at jasper brugte en gryde med et håndklæde i bunden.

men vil gerne høre om andre forslag ?

Dedikeret medlem

Ja, den med gryden med en klud eller nogle sølvpapirskugler er vist rimelig brugt. Men "nogen" siger, at flere af deres glas blir kontaminerede med den metode, end med trykkogeren.

Medlem

Det godt lade sig gøre med en almindelig gryde, det er den metode jeg har brugt. Har dog kun fået det til at virke med rismel/vermiculite kager. De gange jeg har prøvet med rugkerner er det gået galt. Men hvis du bare smider et viskestykke i bunden af gryden og koger rismel/vermiculite kager skal de bare have 120min, så er den i vinkel!

Husk dog at tilsætte vand jævnligt så den ikke koger tør.

I øvrigt kan jeg godt lidt Culpepers signatur!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Som Røvsnaps siger, er der ingen problemer med at koge i en almindelig gryde så længe man holder sig til PF TEK kager.

Mikroovn er ikke nogen god ide. Du kan prøve at søge på det. Der var en tråd herinde for et par måneder siden, hvor det blev forsøgt.

Dedikeret medlem

Røvsnaps skrev:
De gange jeg har prøvet med rugkerner er det gået galt.

Hvordan galt? Kontaminationer?

Og mht. signaturen så er jeg også meget glad for den :P

Medlem
Brugeravatar

mange tak ska i ha, og tak, røvsnaps, for info'en ang. koge tiden (: ..

men ja jeg ville da os frygtelig gerne vide hvorfor det kun virkede med rismel+verm kager og ikke dine rugkerner ?

Medlem
Brugeravatar

hov glemte helt at spørge... hvor meget vand ska der så være i ? ... ska det bare op over håndklædet / kluden eller ska det os lidt op over glas'ene eller hvordan :) ?

Medlem

Jeg plejer bare at have gryden halvfuld med vand, men det kommer også an på hvor store dine glas er, der skal ikke være så meget vand at dine glas bliver overrislet når det begynder at koge. Hvis gryden ikke er fyldt med glas kan du også være uheldig at de vælter når vandet begynder at koge (hvis der er for meget vand), dette sker især hvis du bruger plasticbøtter ístedet for glas. Det er sket et par gange før for mig, men har nok også noget at gøre med at jeg har været sløset og klodset.

Med hensyn til rugkerner, ja der er gået kontaminering i alle de forsøg jeg har lavet med almindelig gryde. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, men 120 min i en almindelig gryde virker ikke, ihvertfald ikke for mig.

Skal på posthuset og hente min trykkoger imorgen, så snart jeg har fået den vil jeg gentage rugkerne forsøget!

Dedikeret medlem

Røvsnaps skrev:
Med hensyn til rugkerner, ja der er gået kontaminering i alle de forsøg jeg har lavet med almindelig gryde. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre, men 120 min i en almindelig gryde virker ikke, ihvertfald ikke for mig.

Måske man skal have fat i noget "fractional sterilization" hvis man ikke har adgang til trykkoger?

Medlem

Ja, det er nok vejen frem.

Men hvis det bare er for at komme igang med at dyrke lidt svampe for sjov, og få sin første succes oplevelse med det, vil jeg anbefale at bruge rismel og vermiculite. Det virkede ihvertfald godt for mig.

Dedikeret medlem

Husk: At noget er let og kan udføres af enhver betyder ikke at det dermed er ringere end noget, der kræver specielt udstyr eller ekspertise. :-)

Fordelene ved at bruge rugkerner eller fuglefrø er primært at det kan spare tid og penge når man skal producere store mængder substrat. Det er lettere at bryde op (slå glasset mod låret et par gange og kernerne er løse), så man kan let lave grain-to-grain transfer og på den måde få mængden af koloniseret substrat til at vokse eksponentielt. Det er meget mere besværligt og meget dyrere at gøre med PF tek kager. Men hvis man køber sin rug i den lokale helsekost så er der ingen nævneværdige pengebesparelser i forhold til ris og vermiculite - der skal købes stort ind. Bruger man så efterfølgende flere timer om dagen fordelt over 3 dage på at tilberede rugen ("fractional sterilization") kunne man på samme tid ligeså let have lavet og smuldret et par hundrede PF tek kager... og hvor var det så lige tidsbesparelsen blev af?

PF TEK kager er som startsubstrat til dyrkning på en lille skala 100% ligeså effektivt som rug eller fuglefrø. Har man en trykkoger er det et spørgsmål om smag og behag hvad man bruger. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at dyrke psilocybinsvampe på noget der så meget som minder om en skala hvor PF TEK ikke vil være mit foretrukne valg. Hvis man skulle dyrke spisesvampe kunne man nok hurtigt komme op på en produktionsskala hvor PF tek ikke længere giver mening - men hvis man vil købe en trykkoger med henblik på det så ville jeg anbefale at man overvejede at købe en på mindst 20 liter, da det ellers let kunne blive et nyt irritationsmoment at der aldrig er plads i kedlen.

Rug og fuglefrø kan i øvrigt godt males til mel og bruges i PF TEK kager der også kan kogesteriliseres, men fungerer ikke ligeså godt som rismel i den sammenhæng. Når hele rug ikke kan kogesteriliseres er det vel fordi de indeholder en stor mængde bakterier og 'endosporer', som kræver mere gas for at blive nedbrudt.

Dedikeret medlem

Om shanti: Jeg er helt enig i at PF Tek'en er alt rigeligt til hobbygrow af psilocyber, men jeg tror aldrig at der er nogen der har påstået at fractional sterilization o.l. er tidsbesparende. Det kan være et billigt eller praktisk alternativ til en trykkoger, men ikke tidsbesparende - men det er jo heller ikke sigtet. Svampedyrkning som hobby er jo for mange en "tidsubegrænset" ting - man bliver jo aldrig færdig med det... :)

Dedikeret medlem

Nej, jeg tror ikke nogen har hævdet at fractional sterilization er tidsbesparende. ;)
Jeg nævnte bare de fordele jeg kan se ved rug fremfor PF TEK, hvoraf en af de væsentligste er at man nogle gange kan opnå en betydelig tidsbesparelse.

Jeg har selv prøvet fractional sterilization en enkelt gang. Det mislykkedes - nærmest total kontamination så vidt jeg husker, og jeg tror ikke det er noget enestående tilfælde, men der er sandsynligvis så få der benytter sig af fractional sterilization mere end en enkelt gang, at det vil være svært at finde ud af hvad den gennemsnitlige kontaminationsrate er med den metode. Det kan jo godt ske at jeg gjorde noget andet galt, og at det ikke var pga af sterilisationsmetoden, men når eksperimentet tager så lang tid så skal der en meget tålmodig sjæl til at gentage det. :-)

Hvis man arbejder til mindsteløn i den tid man skulle have brugt på en enkelt omgang fractional sterilization kan man jo stort set få råd til at købe en ny lille 6L eller en brugt trykkoger. Men hver sin smag! ;)

Dedikeret medlem

Lad mig rette det til hver sit budget ;-)

edit: men jeg indrømmer, at jeg ikke p.t. selv ville gide afprøve fractional sterilization :D

Medlem
Brugeravatar

Røvsnaps skrev:
Skal på posthuset og hente min trykkoger imorgen, så snart jeg har fået den vil jeg gentage rugkerne forsøget!

lyder spændende, du må da endelig smide en update engang så vi ka høre om det var det værd at købe en trykkoger :P

hvad "fractional sterilization" angår, lyder det os til at være en lidt mere langvarig process, tror når jeg har fået købt det hele ind vil jeg prøve det med gryden og håndklæde / klud.

og er blevet enig med mig selv om at det blir syltetøjsglas og ikke noget plastic tam tam (:

Dedikeret medlem

Bongo-Kris: Så skal du selvf. bare lige sørge for at de ikke er glas med indsnævret kant (ligesom normale syltetøjsglas) hvis du gerne vil have kagen ud igen :wink:

Billede vs. Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Re: trykluftskoger skal det det??? angående alternative sterliseringsmetoder...

Det var da dejligt at bong-kris som den første gider lave et topic om det!

Bongkris> Brug alm. drikke glas. Syltetøjsglas er ikke smarte pga indsnærvringen..

Medlem

Har lige hentet min trykkoger idag!

Efter en kort inspektion kunne jeg konstatere at den var defekt og direkte farlig. Kunne fandme lige forestille mig at den eksploderede op i fjæset på mig med kogende pis, lort og vand, så kunne jeg gå og smøre røvsalve i røvfjæset i flere uger!

Så den røg retur. Håber at få en ny i løbet af næste uge...

Dedikeret medlem

Citat:
Det var da dejligt at bong-kris som den første gider lave et topic om det!

Jeg tror at alle har deltaget i denne tråd helt frivilligt, så hvad er problemet?

Problemet med det her forum er sgu ikke så meget antallet af "dumme" spørgsmål som antallet af ekstremt dumme svar. Søger man efter et hvilket som helst emne her vil 50% af resultaterne snart kun være dumme kommentarer om at det fandme er et dumt spørgsmål og man skal tage at bruge søgemaskinen. Det er en ond cirkel som på ingen måde reducerer antallet af kedelige tråde, snarere tværtimod. Og lad mig understrege at jeg ikke synes denne tråd er kedelig eller irrelevant.

Hvorfor ikke bruge energien på at arbejde videre med "Samlet viden og guldkorn" tråden istedet? Jeg er sikker på at Flimmer uden større modstand og måske endda et smil vil opdatere med alle forbedringer, der måtte komme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]