Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Bare et par videoklip til almindelig forundring over evolutionen, og beundring af nogle utroligt dygtige svampedyrkere. :gud: De forskellige arter har udviklet deres symbiotiske forhold over millioner af år.

The leaf cutter ant... som navnet antyder fouragerer nogle af arbejdsmyrerne blade, leverer dem til nogle andre myrer, som renser og gnasker dem igennem, så det bliver fortrinlig svampekompost. Og så afsløres en af årsagerne til at disse myrer tilsyneladende sjældent har problemer med mug og grimme bakterier.
http://www.youtube.com/watch?v=RH3KYBMpxOU

Der findes et utal af svampedyrkende arter, og søger man på fx google efter "fungus farming ants" får man en god slat spændende læsning. Amerikanske forskere har i øvrigt for nylig konstateret at een art udelukkende formerer sig ved kloning, men ikke bare det, de formerer også deres svampe ved kloning. http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7998931.stm

Nigerianske termitter præsenteret af Richard Attenborough. Først og fremmest er det selvfølgelig nogle imponerende bygningsværker med ventilation, temperaturkontrol og jeg ved ikke hvad. Men der er også lidt om hvordan de små bæster spiser træ, som de ikke er istand til at fordøje ordentligt. De bruger så meget fornuftigt deres små termitprutter til en god gang svampekompost, til at dyrke deres livretter i.
http://www.youtube.com/watch?v=0m7odGafpQU

Jeg kan ikke besvare nogle spørgsmål om noget af det her, jeg har bare læst/set lidt om dem idag, og synes det er helt fantastisk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Nå ja, det glemte jeg helt. Der var en artikel om det i Ingeniøren her i mandags:
Ing.dk skrev:
Bladskærermyrerne er verdens ældste landbrugere. I mindst 50 millioner år har de dyrket skimmelsvampe i deres underjordiske myreboer, der har et rumfang svarende til et enfamilieshus, og hvor der lever op mod 10 millioner myrer. På rent biodynamisk grundlag sørger de for, at kun netop den svampeart, de vil fremelske, vokser og trives uden at bukke under for snyltesvampe.

Myrerne tager bladstykker hjem fra regnskovens trætoppe og tygger bladene til en mos, som svampene så vokser på. Myrerne lever af svampene, men svampene har også gavn af samarbejdet. De bæres fra bo til bo, når nye myredronninger tager en lille klump svampemycelium med på sin brudefærd, og det gør hun altid. Hun lever i 10-15 år og lægger op til 150 millioner æg.
...
Michael Poulsen fra Biologisk Institut på Københavns Universitet, der arbejder som post.doc. ved University of Wisconsin-Madison, har sammen med sine amerikanske kolleger studeret bladskærermyren i Panamas urskov og har haft held med at identificere lige præcis det stof, som myre-bakterien anvender som antibiotikum. Det er et hidtil ukendt stof, som har fået navnet dentigerumycin efter myre-bakterien Apterostigma dentigerum.

»Hvorvidt Dentigerumycin rent faktisk vil ende som et antibiotikum mod Candida, eller andre humane sygdomme for den sags skyld, er uvist. Indtil videre tror jeg ikke det har været muligt at fremstille det syntetisk, hvilket nok vil være nødvendigt hvis det skal kunne fremstilles i mængder store nok til at bliver brugt i medicinsk henseende,« siger Michael Poulsen.

Han peger dog på, at forskergruppens fund bidrager til en bedre forståelse af, hvordan naturlige systemer som myresymbiosen har kunnet benytte antibiotika i millioner af år, uden at Escovopsis-svampen er blevet resistent.

Det er ret sejt at dronningen tager kulturen med sig rundt, det er da noget af en stain der bliver udviklet. Men man må virkelig sige, at de myrer er arbejdsomme og dygtige, det er helt sikkert!

Jeg har nu også altid godt kunne tænke mig en myrekultur.

Medlem
Brugeravatar

Den artikel faldt jeg også over And. Ja det er sku rimelig imponerende og rart at vide at nogen ikke har problemer med resistens! men som en af kommentatorene skriver, virker det lidt underligt at de kun slæber 400 kg derned på et år. for et bo med 10 millioner indbyggere. det svarer til at hver myre kun skal lægge 0,04 g blad én gang i løbet af et år.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Psilonautimus skrev:
Den artikel faldt jeg også over And. Ja det er sku rimelig imponerende og rart at vide at nogen ikke har problemer med resistens! men som en af kommentatorene skriver, virker det lidt underligt at de kun slæber 400 kg derned på et år. for et bo med 10 millioner indbyggere. det svarer til at hver myre kun skal lægge 0,04 g blad én gang i løbet af et år.

Det er vel fordi, at ikke alle myrer i en koloni er arbejdsmyrer/bladhentnings-myrer.
En myretue er ekstremt organiseret, og hver myre fødes ind i en bestemt stilling, som den varetager indtil den dør.

Medlem
Brugeravatar

ja det er klart. men det er da stadig meget lidt! De spiser jo selvfølgelig heller ikke meget, men alligevel, hvis man vender det om, så skal den svamp producere mad nok til hver myre for 0,04 g blad pr. myre på et helt år

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Ja det lyder ikke af meget. Men på den anden side, hvad vejer de myrer i gennemsnit? Jeg mener speakeren i myreklippet ovenfor (eller måske et andet myreklip) sagde noget med at en almindelig tue - som jeg så ikke ved om altid er identisk med 10 millioner indbyggere - spiste ca. den samme mængde mad som en fuldvoksen ko. Og det passer måske også meget godt at de heller ikke vejer mere end en ko? Det kan så også være at deres fordøjelsessystem er betydeligt mere optimeret i forhold til det de spiser, de har jo trods alt en del flere millioner år på bagen ned vores ven, koen. Men det er selvfølgelig ren spekulation!

Jeg giver en kasse bajer til den af jer ingeniører, der får de her myrer til at hjælpe med psilocybinsvampene. :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]