Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 15:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Spørgsmålet går sådan set bare på om det er muligt at gå direkte fra flydende medie til pasteuriseret hø/halm?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
det mener jeg godt man kan, men er ikke helt sikker

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det kan man godt, du har jo et mycelium, og der er jo ikke så mange mycelier/sporer i luften der angriber halm - hvilket også er en af grundende til at halm blot skal pasteuriseres.

Medlem

Så prøver jeg det!

Må se om jeg kan få min fedtede finger ud, og tage nogle billeder..

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg har aldrig gjort forsøget og har ikke haft noget som helst med halm at gøre. MEN: De gængse teks går fra koloniserede gryn eller iturevne kager til halm, og det er der sandsynligvis en god grund til. Når man anvender tilpas store mængder mycelie kan halmen nå at blive koloniseret inden andre mikroorganismer når at komme ordentligt igang. Det er ikke sandt at halm er særligt fri for kontaminationer, halm er meget næringsrigt, der er noget at spise for alle! Hvis pasteuriseret halm forsøges koloniseret med flydende mycelie så er de to mest oplagte resultater, som jeg ser det. 1) bakteriel infektion fordi der er for meget flydende medie eller 2) en anden mug er hurtigere, fordi der ikke er nok startmycelie.

Hvis man tager et bulk substrat som halm og tryksteriliserer det istedet for pasteurisering er det en anden historie. Så ville flydende medier være en rigtig god idé.

Det er meget muligt du kan få det til at lykkes, men for at spare tid og kræfter kan det generelt anbefales at læse lidt om andres erfaringer istedet for at lægge ud med at forsøge at genopfinde hjulet. Der er meget få potentielle smutveje, der ikke har været afprøvet. Nogle teks er blevet tilbage og går igen i forskellige variationer - måske fordi de virker! :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man burde nu sagtens kunne få det til at fungere, evt. ved at skylle dit mycelie af for næring og bruge en lille mængde halm til at starte med. Men det vil nu nok være nemmere og ikke mindst sikrere at smide det i rug el.l. først. Derved har du netop - som Om Shanti skriver - en stor mycelie/halm-ratio. Jeg var lige lidt for hurtig til at starte med, beklager misforståelsen.

Medlem

Rug kræver så bare en trykkoger, har hørt om fractional sterilization, meen helt bulletproof er den nu ikke..

Hvad er pointen i at skylle mit mycelie?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, det er der faktisk ikke nogen videre idé i. Skulle sætte sig nogle sporer i det, bliver de nok bare spist af myceliet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]