Jeg ved ikke helt om det er det rigtige forum jeg skriver dette i da det drejer sig om Punktstokket Indigo-Rørhhat(Boletus Erythopus) og Netstokket Indigo-rørhat (B. luridus) samt Satans Rørhat (B. satanas)
Jeg har ikke kunne finde meget på nettet om disse og ikke noget som fortæller om deres virkning.
Men for en sommer ti år siden var jeg i Lofoten (Norge, 200 km nord for den nordlige polarkreds) hvor vi var på fiske samt gå -tur og vandrede rundt på øerne.
Min far og jeg faldt da over nogle punktstokket indigo rørhatte og nogle netstokkede indigo rørhatte som vi ville spise om aftenen til vores fisk. Vi havde vist fundet en 8 stykker og de var rimelig store. Min far sagde at de havde en psykedelisk og berusende virkning hvis man spiste en 5-10 af dem selv, så vi var jo lidt spændte på om de gav noget de her. Kan ikke helt huske om han sagde det var en psilocybin svamp som dem vi plejer at plukke (spids nøgenhat) eller muscarine som i rød fluesvamp.
Her er svampen, den varierer en del i udseendet:

Vi stegte så svampene nede i fiskehytten samme aften. Og jeg husker at den gav en berusende virkning og let sitren af farver samt overflade-energierne blev mere synlige. Den gav nu også godt humør. Mindede meget om de rørhatte min faster plejer at plukke.
Har egentlig godt kunne tænke mig at prøve dem igen og finde et sted de vokser (som ikke er over 1000 km væk)
Er der nogle som har erfaringer med Indigo-rørhatte? hvor mange man skal indtage? De smager virkelig fortræffeligt i en svampe stuvning og på nybagt brød