Hej svampedyrkere! Jeg vil gerne dyrke nogle østershatte, og har tænkt mig at starte med kultivering på agar, dernæst udvidelse af mycelium i rug korn (spawn) og til sidst podning af noget hårdttræ med henblik på udvikling af nogle dejlige frugtlegemer. Jeg har læst en del af Paul Stamets' "The Mushroom Cultivator" og "Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms" (tak for tip, Kaktus Klausen), hvor vigtigheden af sterilitet bliver beskrevet grundigt. Nå, sagen er den at jeg ingen trykkoger besidder, ej heller et sterilt laboratorie. Er dette strengt nødvendigt? Kan man arbejde med agar under normale omstændigheder? Er der andre måder at sterilisere sit "spawn" og sit træsubstrat på? Og er hele denne fremgangsmåde outdated og for besværlig?
Jeg takker på forhånd.
Med Venlig Hilsen
Du kan sagtens dyrke uden en trykkoger, jeg har gjort det i årevis, men en trykkoger gør det helt sikkert lettere. Tror ikke der er ret mange herinde som har adgang til et sterilt laboratorium, selvom vi alle nok drømmer om det.
Jeg har selv et stinkskab/glovebox lavet af et træskelet med plastfolie trukket over og en plexiglasplade til at kigge igennem, før jeg sætter mine ting derned i sprøjter jeg det godt til med 70% alkohol (bare fortyndet husholdningssprit) og så igen når jeg har sat mine ting i. Jeg bruger lange gummihandsker eller gummihandsker og et par skåneærmer lavet af voksdug, desinfiseret godt med sprit.
Er lige på ferie, men kan sende et billede senere.
Et simpelt, og dog mindre effektivt, stinkskab kan laves ud af en papkasse og et stykke glas. Jeg brugte et fra en ramme jeg samlede op fra en container.
Prøv at se Roger Rabbits Lets Grow Mushrooms
http://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE, eller gennemlæse Stamets bøger igen, der beskriver han det ganske godt. Kan ikke huske hvilken en af dem det er, men i en af dem er der billeder af en stor damp-sterilisator.
Omkring østershatte har jeg selv haft god succes med at dyrke dem på halm, der er et fint afsnit om det i Lets Grow Mushrooms. Jeg konverterede et par gamle ødelagte brygspande (32L) og borede store huller i med en hulsav, mit største problem var bare hvad jeg skulle gøre alle de svampe når de store flush kom og østershatte holder ikke særligt længe.
Held og lykke med dyrkningen