Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 02:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

super fedt setup.

held og lykke med det hele

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Lækkert grej du har fået dig der Gryphon. :D

Har lige et spørgsmål.

Når man er totalt sportsidiot, som jeg, hvilken type sportstape skal jeg så gå efter når jeg vil gøre et forsøg på at gøre dig kunsten efter?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Billede

Det kan som regel købes på apoteket til forholdsvis billige penge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
BehindMind skrev:

Det kan som regel købes på apoteket til forholdsvis billige penge.

Mange tak, jeg vil gå på udkig.

Medlem

eCCOA: Mange tak :-)
Rubberlizard: Også tak, og ja, lyt til BehindMind - et billede siger mere end tusinde ord ;-)

Medlem

ja, så blev det tid til endnu en update 8)

Jeg har nu fået caset mine rugkorn i en blanding af 50% vermiculite og 50% coco-mix. Der var desværre rigtig mange ting, der ikke lige gik efter bogen, så jeg er lidt bange for, om det hele mon er gået i kage... :|

Men, anyways, her er i hvert fald, hvad jeg har lavet:

Jeg glemte desværre, i kampens hede, at tage et billede af mine glas med rugkorn, inden jeg casede dem, men de var pænt hvide, og har stået et godt stykke tid (ca. 3 uger)...
Men nu til sagen!

Billede

Jeg afmålte 2 liter vermiculite og 2 liter coco-mix i en vaskebalje, og blandede vand i. Jeg tænkte at jeg ville forsøge mig med at pasteurisere min blanding i ovnen, hvilket jeg havde læst i denne her tråd:
http://forums.mycotopia.net/fungi-growing-edible-medicinal-magic-mushrooms/24999-casing-sterilization-oven-bags-pressure-cooker.html#post412576
Jeg tænkte at det var noget nemmere, da jeg kunne pasteurisere al min casing på en gang, hvilket der ikke ville være plads til, hvis det skulle i gryden.... Ifølge denne opskrift, skulle der blandes vand i således at der flød en solid strøm fra blandingen når man pressede en håndfuld... Herefter skulle der en temperatur probe ind i midten af blandingen, og det skulle så stå i ovnen i 3 timer med en temperatur på ca. 74 grader C. Herefter skulle vandmængden være droppet til den rette mængde (5-10 dråber vand ved "håndpresning")

Men men men, ikke alt gik efter planen. Jeg puttede min blanding op i et par alufoliebakker, puttede temp. probe ind, stanniol over, og så ind i ovnen... Jeg tænkte at hvis jeg gav ovnen fuld hammer, så kunne jeg justere den ned herefter, men temperaturen steg hurtigt op til 95 grader C, og blev der længe, også selv om jeg slukkede og åbnede ovnen... :cry: Nå, men tænkte at det nok ville gå alligevel..

Syntes godt nok at blandingen var ret fugtig stadigvæk da den kom ud, men tænkte at en nat i min glovebox med blæseren kørende, nok ville hjælpe... Dette skulle også hjælpe til med at køle blandingen ned, inden brug... (for ikke at svitse plastikken i min glovebox, brugte jeg en bordskåner og nogle kopper til at sætte bakkerne på)

Billede

Dagen efter desinficerede jeg mit fruiting-chamber med alkohol, vaskede hænder og arme, tog mundmaske og gummihandsker på, som jeg ligeledes vaskede i alkohol.
Herefter kom jeg først et casinglag (halvdelen af min casing) og pressede det lidt sammen, et par sprøjt med noget brintoverilte-vand, herefter mine rugkorn, et par sprøjt med brintoverilte-vand, og til sidst endnu et lag casing, som jeg ikke pressede, men lod være "luftigt" og et par sprøjt med brintoverilte-vand.
(Jeg fik desværre ikke taget nogle billeder under denne seance, da jeg tænkte det nok var godt at det gik lidt hurtigt :wink: )

Her opdager jeg så, at casingbakke nr. 2 er meget mere fugtig end casingbakke 1 - sikkert fordi de har stået i lag i min møgovn, som ikke er verdens bedste... Jeg opdager det så først, da jeg har kommet det ned i bakken, og prøver ubehjælpeligt at hælde lidt vand fra laget over i et målebæger, men det er ikk så nemt desværre....

Jeg dækker det af med noget stanniol, og sådan får det lov at stå, indtil myceliet forhåbentlig bryder frem til overfladen... Men er desværre bange for at mit øverste casing lag er alt alt for fugtigt :cry:

Hvis det er, så nedskriver jeg det som learning-by-doing, og har heldigvis nogle glas, der er på vej til at kolonisere... Og vil så pasteurisere mit casing i gryde istedet....

Men, kryds fingre for mig! :whogives:

Medlem

I morges mødte mine øjne et dejligt syn....

Efter bare 3 dage er myceliet begyndt at bryde igennem casinglaget....

Billede

Jeg riggede derfor straks op til fruiting-conditions:
(tog selvfølgelig luftmaske og gummihandsker på imens)
- Fjernede sølvpapiret.
- Puttede vand og lidt brintoverilte i min "bobler" - det lille plastikglas jeg har i siden af mit fruiting-chamber, hvor der er et par luftsten i med tilhørende akvarieluftpumpe tilsluttet.
- Satte mit lys til.

Hvis der er nogen kloge hoveder, der følger med i denne tråd, vil jeg forøvrigt meget gerne have lidt råd, hvad angår lys... Jeg har læst i forskellige tråde her på psych, men syntes jeg har læst mange modstridende ting....

Hvor lang tid lys om dagen er optimalt? (jeg syntes at have læst min. 8 timer om dagen nogle steder, andre steder bare anbefales bare et par timer)

Og så ved jeg ikke om mit lysstofrør er lidt overkill? (selvom det ser brandgodt ud! :rocking: ) Tænker det måske giver lidt varme samtidig.... men overvejer ellers at skifte til noget lys med lidt mindre watt... Har en lysdiode lommelygte med noget køligt(blåligt) hvidt lys, som måske ville kunne bruges... har igen ikke rigtig kunne finde nogen fyldestgørende oplysninger... Anyone?

Og hvor mange timer om dagen er det mon nødvendigt at køre min bobler? (pumpen er en AM-TOP CR-30 - 1.5x2 L/min)
Pumpen bliver reklameret som lydsvag, men .... hmmm :roll: .... syntes på en måde lyden er meget hyggelig, men er lidt spændt på min kærestes reaktion efter 14 dages boblen :?

På forhånd mange tak for hjælpen :mrgreen:

Medlem

Update.

I går, efter 10 dage med lys, begyndte mine små babyer så småt at stikke hovedet frem. I dag er de rigtig begyndt

Billede

Desværre ser de ikke helt raske ud! :?

Hvad jeg har kunnet læse mig frem til, er det højst sandsynligt pga. af lav luftfugtighed, at de ser så underlige ud.... ( jeg har dog lige spurgt inde på spørgsmål-svar-tråden bare for at være helt sikker!) Da jeg kom til at lave min casing-blanding for fugtig, har jeg ikke villet "miste" med en forstøver, men kan godt være jeg skulle have gjort det alligevel.....

I dag suser jeg ud og køber et hygrometer, så jeg kan holde styr på temperatur og luftfugtighed! Burde jeg nok have gjort fra starten af, men nærighed og dovenskab længe leve :rocking:

Håber jeg kan redde de kære små :gud:

Medlem

Nå, mine svampe vokser da :D
Jeg har fået købt mig et hygrometer, og både temperatur og luftfugtighed er, som det skal være...
Temperaturen ligger på en 24-25 grader C (har læst at den skal ligge ml. 23-27), og luftfugtigheden ligger på en 92-95%, og har læst at bare den er over 85%, så er det fint for casede substrater....
Svampene har dog stadig sådan en underlig hvid overflade, og jeg ved ikke om jeg skal være bekymret? :?

Sådan her ser de i hvert fald ud:
12 dage med lys:
Billede

13 dage med lys (ja, nu går det stærkt - man kan nærmest se dem vokse time for time!):
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det ser jo ganske fornuftigt ud, Gryphon.

Jeg tror ikke at du skal være nervøs for det hvide lag der er på svampene. Jeg har selv set det mange gange, og det har aldrig haft nogen betydning for hverken væksten eller styrken på svampene.

Medlem

Tak for svaret Behindmind :D

Ja, væksten var der i hvert fald ikke noget i vejen med - allerede dagen efter, dvs. 14 dage med lys var der nogle svampe der var klar til høst. Jeg har læst både for og imod i forhold til at plukke lidt ad gangen vs. plukke alle på en gang, men bestemte mig for at plukke lidt:

Billede

63g blev det til...

Herefter gik det så hurtigt, at jeg faktisk høstede resten samme dag, blot 5-6 timer efter:

Billede

Her blev det til yderligere 196g svampeguf :D
Svampene blev herefter lagt til tørring (undtagen 23 g, som ryger indenbords i dag :mrgreen: )
Der var en masse små pins tilbage, så jeg lod dem stå lidt, for at se om de ville fortsætte med at vokse, men ser ikke rigtigt sådan ud, så ender nok med at jeg fjerner dem som "aborter", og "dunker" i morgen....

Dedikeret medlem

Tillykke med høsten, og må du få et godt og lærerigt trip :)

Medlem

Tak Culpepers :D
Jeg havde et rimelig intensivt trip, som var rigtig lærerigt... Jeg fulgte Psilonautimus' råd fra denne her tråd:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=28093&p=381380&hilit=filtrerede+svampemassen#p381380
Lod svampene trække i 90 min ved ca. 90 grader... Kan klart anbefales - det slog i hvert fald hårdt :shock:

Nå, men resten af mine svampebasser blev, efter tørring i min glovebox, puttet ned i en beholder, hvor der er nogle tefiltre (de der lange nogen) med noget "anhydrous Magnesium Sulfate" i, bag en lille si (tørrepulver for at holde dem helt tørre).

Billede

Citat:
To make anhydrous Magnesium Sulfate, get some Epsom Salts at the drug store and pour about a pound (1/2 kg) into a casserole dish. Heat the casserole dish in the oven at 450F (230C) for about 4 hours. After cooling and chipping and crushing the fused material you have anhydrous Magnesium Sulfate. Putting it in a thick plastic bag and tapping gently with a hammer can crush this stuff. Use a butter knife to get it out of the pan, not an ice pick! You can also line the pan with aluminum foil to make removal easier, but sometimes it's hard to get the aluminum loose from the Magnesium Sulfate. Don't grease the pan stupid!

Kan desværre ikke lige huske kilden på dette.... Epsom salt er forøvrigt også fortrineligt til et godt fodbad, og hvis man skulle få lyst til et sådant, kan man købe det i en velassorteret helsekost :wink:

Det blev til omkring 20g tørrede svampe...

Casingen blev dunket, ved at jeg hældte noget koldt vand med en lille smule brintoverilte i, ned i kassen, og dækkede med stanniol... Herefter fik det lov til at stå natten over. Om morgenen hældte jeg vandet fra, og så fik de ellers lov til at få lys igen... Efter ca. 5-6 dage med lys, var 2. flush klar:

Billede

Denne gang blev det til 331g svampenamnam :mrgreen:
Så skulle der vist være til det næste stykke tid :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hold kæft du har gjort dit arbejde godt! Det er virkelig lækkert at se nogle lægge så meget arbejde i deres projekt, og nærmest fuldføre det til perfektion, første gang - BRAVO! :D

Tillykke med høsten, så vel som den lærdom dem må bringe med sig :peace:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]