ja, så blev det tid til endnu en update
Jeg har nu fået caset mine rugkorn i en blanding af 50% vermiculite og 50% coco-mix. Der var desværre rigtig mange ting, der ikke lige gik efter bogen, så jeg er lidt bange for, om det hele mon er gået i kage...
Men, anyways, her er i hvert fald, hvad jeg har lavet:
Jeg glemte desværre, i kampens hede, at tage et billede af mine glas med rugkorn, inden jeg casede dem, men de var pænt hvide, og har stået et godt stykke tid (ca. 3 uger)...
Men nu til sagen!

Jeg afmålte 2 liter vermiculite og 2 liter coco-mix i en vaskebalje, og blandede vand i. Jeg tænkte at jeg ville forsøge mig med at pasteurisere min blanding i ovnen, hvilket jeg havde læst i denne her tråd:
http://forums.mycotopia.net/fungi-growing-edible-medicinal-magic-mushrooms/24999-casing-sterilization-oven-bags-pressure-cooker.html#post412576Jeg tænkte at det var noget nemmere, da jeg kunne pasteurisere al min casing på en gang, hvilket der ikke ville være plads til, hvis det skulle i gryden.... Ifølge denne opskrift, skulle der blandes vand i således at der flød en solid strøm fra blandingen når man pressede en håndfuld... Herefter skulle der en temperatur probe ind i midten af blandingen, og det skulle så stå i ovnen i 3 timer med en temperatur på ca. 74 grader C. Herefter skulle vandmængden være droppet til den rette mængde (5-10 dråber vand ved "håndpresning")
Men men men, ikke alt gik efter planen. Jeg puttede min blanding op i et par alufoliebakker, puttede temp. probe ind, stanniol over, og så ind i ovnen... Jeg tænkte at hvis jeg gav ovnen fuld hammer, så kunne jeg justere den ned herefter, men temperaturen steg hurtigt op til 95 grader C, og blev der længe, også selv om jeg slukkede og åbnede ovnen...

Nå, men tænkte at det nok ville gå alligevel..
Syntes godt nok at blandingen var ret fugtig stadigvæk da den kom ud, men tænkte at en nat i min glovebox med blæseren kørende, nok ville hjælpe... Dette skulle også hjælpe til med at køle blandingen ned, inden brug... (for ikke at svitse plastikken i min glovebox, brugte jeg en bordskåner og nogle kopper til at sætte bakkerne på)

Dagen efter desinficerede jeg mit fruiting-chamber med alkohol, vaskede hænder og arme, tog mundmaske og gummihandsker på, som jeg ligeledes vaskede i alkohol.
Herefter kom jeg først et casinglag (halvdelen af min casing) og pressede det lidt sammen, et par sprøjt med noget brintoverilte-vand, herefter mine rugkorn, et par sprøjt med brintoverilte-vand, og til sidst endnu et lag casing, som jeg ikke pressede, men lod være "luftigt" og et par sprøjt med brintoverilte-vand.
(Jeg fik desværre ikke taget nogle billeder under denne seance, da jeg tænkte det nok var godt at det gik lidt hurtigt

)
Her opdager jeg så, at casingbakke nr. 2 er meget mere fugtig end casingbakke 1 - sikkert fordi de har stået i lag i min møgovn, som ikke er verdens bedste... Jeg opdager det så først, da jeg har kommet det ned i bakken, og prøver ubehjælpeligt at hælde lidt vand fra laget over i et målebæger, men det er ikk så nemt desværre....
Jeg dækker det af med noget stanniol, og sådan får det lov at stå, indtil myceliet forhåbentlig bryder frem til overfladen... Men er desværre bange for at mit øverste casing lag er alt alt for fugtigt
Hvis det er, så nedskriver jeg det som learning-by-doing, og har heldigvis nogle glas, der er på vej til at kolonisere... Og vil så pasteurisere mit casing i gryde istedet....
Men, kryds fingre for mig!