Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 17:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

hej psychedelia.
jeg vil godt ´´indrømme´´ mit cannabis forbrug overfor min mor, men jeg tror enlig bare at hun flipper ud og tvinger mig i behandling eller lignende... så mit spørgsmål er om der er nogen af jer der har indrømmet den slags? og hvordan reagerede jeres forældre? hvordan fortalte i det? jeg er 16, ryger ca. 2 gange om måneden og er blevet taget i at ryge og plante(cannabis) et par gange... synes i at det er en meget dum ide at indrømme? det er første gang jeg skriver noget herinde, så håber ikke at jeg stiller dumme spørsmål eller lignende

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Synes det er en rigtigt god idé at du vil fortælle det til din mor. Altså nu kender jeg ikke din mor, men tror de færreste mødre ville sende dig i behandling for at ryge et par gange om måneden. Selvfølgeligt kan det godt være at hun er utilfreds med det, men lige meget hvad tror jeg hun bliver glad for at høre det. Det burde da heller ikke være et så langt spring hvis hun allerede har taget dig i det et par gange?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg kan kun tale efter egen erfaring og med den vil jeg anbefale dig det. Jeg havde været i KBH og fortalte at vi havde været på Christiania, det har jeg ofte været med hende da vi har nogle venner der bor der. Hun spurgte så om vi røg hash og jeg svarede så ja. Vi snakkede lidt om det og efterfølgende er det næsten ikke noget tabu hos os længere. Det gør at det er meget hyggeligere at ryge, da man ikke har nogen at skjule det for. Desuden fik jeg lov til at plante i vores have og har altså adgang til en ny hobby, bedre og billigere tjald.

Men min mor er ikke som de fleste. Så det kan jo være at du vil få noget dårlig ud af det. Jeg vil dog tro at hun hellere vil have at du er ærlig end at opdage dig midt i det.

Insane psychedelia user!

Det er svært at give et godt svar på uden at kende din mor og dit forhold til hende. Hvad forventer du selv at få ud af det, positive såvel som negative konsekvenser? Opvej disse mod hinanden og du burde selv kende svaret :wink:

Medlem

dr. phibes: jeg er træt af at det skal være en hemmelighed og at jeg skal være bange for at blive taget... igen. da jeg blev taget med en OD tvang hun mig til at snakke med en misbrugs vejleder, og han snakkede bare en masse om konsekvenser som kunne opstå hvis jeg blev afghænig osv.
tak for svarene, jeg tror sgu at jeg siger det, så jeg slipper for alt det bøvl med at være nærvøs for at blive taget i at ryge og plante osv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hvem fanden har nakket Phibes konto?!

TT: Forklar lige lidt nærmere om den OD?

Medlem

oversol: jeg røg lidt med en ven og hans ven, i et skur (eller noget der havde været et skur) hvor døren og og ruderne var smadret, så stemningen var lidt creepy. vi røg så og jeg var slet ikke vant til at ryge, men ligeså stille blev jeg mere og mere stoned og alt gik sådan lidt i slowmotion, det føltes lidt som om at jeg ´´gled ud´´ eller lignede. så blev det bare være der vi begyndte at gå videre, de sagde at jeg lignede en zombie og alting så mærkeligt ud for mig, sådan lidt ligesom i nogen af de trip raporter jeg havde/har læst. det var pisse ubehaligt, men de ringede så efter min mor og gav mig noget sukker, fordi at jeg brækkede mig. jeg ved ikke rigtig hvorfor det skete, altser om det var den dårlige stemning, fordi at jeg ikke havde fået noget at spise, om jeg bare havde røget for meget eller noget helt 4... tobakken var ristet, så jeg tror ikke det kunne havde været nikotin... men jeg synes alligevel at det var rimelig lærerigt, og jeg er glad for at det var med dem jeg røg med og ikke med nogen som bare ville være løbet væk... hvorfor ville du gerne have det nærmere forklaret?
ps vi røg et mix af skunk og hash i joint.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
søgerbare1 skrev:
oversol: jeg røg lidt med en ven og hans ven, i et skur (eller noget der havde været et skur) hvor døren og og ruderne var smadret, så stemningen var lidt creepy. vi røg så og jeg var slet ikke vant til at ryge, men ligeså stille blev jeg mere og mere stoned og alt gik sådan lidt i slowmotion, det føltes lidt som om at jeg ´´gled ud´´ eller lignede. så blev det bare være der vi begyndte at gå videre, de sagde at jeg lignede en zombie og alting så mærkeligt ud for mig, sådan lidt ligesom i nogen af de trip raporter jeg havde/har læst. det var pisse ubehaligt, men de ringede så efter min mor og gav mig noget sukker, fordi at jeg brækkede mig. jeg ved ikke rigtig hvorfor det skete, altser om det var den dårlige stemning, fordi at jeg ikke havde fået noget at spise, om jeg bare havde røget for meget eller noget helt 4... tobakken var ristet, så jeg tror ikke det kunne havde været nikotin... men jeg synes alligevel at det var rimelig lærerigt, og jeg er glad for at det var med dem jeg røg med og ikke med nogen som bare ville være løbet væk... hvorfor ville du gerne have det nærmere forklaret?
ps vi røg et mix af skunk og hash i joint.

Det var ikke en OD, højst sandsynligt mangel på sukker, og for meget hash end hvad du kunne klare.
Så jo, en overdosis kan man vel godt kalde det.. men det er bare et heftigt ord at bruge.
Men du vurderer jo selv hvordan du vil fortælle hende det, vi kender ikke jeres forhold - men forklar hende da bare at i stedet for at drikke dig selv halvt ihjel hver weekend, så ser du en film og ryger en pind.
Det sagde jeg til min far, og han synes det var helt helt i orden. Og han tager også ved i mig når han kan se og mærke at jeg er begyndt og ryge i hverdagene. Det er pisse rart.

Medlem

manze: ja okay overdosis lyder lidt som noget der myrdede mig, sorry. jeg ryger normalt tjald istedet for at drikke alc. fordi at jeg synes alc. giver for mange tømmermænd, en kedelig rus, også drak min far der jeg var mindre, så jeg er lidt bange for at blive afhænig... tak for svaret og dejljigt at se jeg ikke er den eneste som synes druk ikke er specielt fedt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

søgerbare1 skrev:
manze: ja okay overdosis lyder lidt som noget der myrdede mig, sorry. jeg ryger normalt tjald istedet for at drikke alc. fordi at jeg synes alc. giver for mange tømmermænd, en kedelig rus, også drak min far der jeg var mindre, så jeg er lidt bange for at blive afhænig... tak for svaret og dejljigt at se jeg ikke er den eneste som synes druk ikke er specielt fedt

Selvom mange synes druk ikke er fedt, betyder det ikke et massivt cannabisforbrug er fedt heller.

Måske kan det virke til at være et sundere alternativ alt efter hvad man kommer fra. Men der findes ingen hellig gral.

Alt med måde.

Medlem

anna lyse: du har en god point, men jeg drikker ikke, fordi at jeg IKKE kan finde ud af at gøre det med måde. jeg har ikke rigtig den der ´´nu er det vist også rigeligt, så er det på tide at stoppe´´ knap, som jeg har med cannabis, så derfor ser jeg cannabis som sundere... men det er nok individuelt om man kan styre sit brug.. hellig gral? det udtryk kender jeg ikke lige, hvad bedtyder det? at der ikke er noget rigtigt valg?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nevermind. Kan ikke forklare det bedre end Dr Phibes tror jeg.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Min forklaring er kun min egen. Men sådan her ser jeg det

De fleste kender asiens Yin og Jang ikke ? livet delt i 2. De har lys ½ af døgnet.

Norden har så Mazlovs behovs pyramide- for at sammen ligne. Den er 3 kantet. Vi har lys 1/3 af døgnet her.

Jeg skal finde en måde at forholde mig til livet på i forhold til min fortid, nutid og fremtid, som ikke holder mig i ubalance.

Jeg skal kunne forholde mig til min nutid/fortid/fremtid for at lære af fortiden, lære at leve i nutiden og kunne fortsætte mod fremtiden.

Hvordan jeg gør det, er op til mig selv alt efter min egen fortid, nutid og fremtid.

Insane psychedelia user!

På dansk prøver han på at sige, at alle rusmidler har gode og dårlige sider, og et misbrug af det ene kan være lige så slemt som det andet - "skaderne" manifesterer sig bare forskelligt.

Jeg vil dog påstå, at hvor at man kan have uheldige episoder på cannabis (som du selv har haft), så er sandsynligheden for at rode sig ud i noget dumt og gøre noget man vil fortryde ufatteligt meget mindre end på alkohol. Måden, hvorpå rusen forstyrrer ens tankeprocesser, kan slet ikke sammenlignes. Man kan opdage nogle meget kedelige sider af sig selv i en god brandert, sider man ikke anede man havde. Jeg har flere venner med plettede straffeattester, som aldrig ville have haft det, var det ikke for en enkelt uheldig brandert. Havde de bare brugt deres aften på at ryge en joint, var det aldrig sket.
Man kan så sige, at det at ende i en bongkultur, hvor det ene hoved tager det andet, og man bruger hele sin tilstedeværelse på playstation heller ikke er specielt gavnligt for en, hverken på kort eller lang sigt.

Konklusionen? Alt med måde, så kan det aldrig gå helt galt. Det giver lidt sig selv, at graden af forbruget og konsekvenserne deraf hænger tæt sammen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Smukt skrevet.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Anna Lyse skrev:

Norden har så Mazlovs behovs pyramide- for at sammen ligne. Den er 3 kantet. Vi har lys 1/3 af døgnet her.

Øh, ikke for at fortsætte med din lignelse, men ovenstående er møj-forkert! Over et år har vi lys i halvdelen af tiden og mørke den anden halvdel. Dette er gældende, uanset om du bor ved ækvator eller nordpolen. Måden lyset bliver fordelt på er bare forskellig.
I øvrigt har Marzlows behovpyramide intet med balancen mellem lys og mørke at gøre. Den symboliserer hvilke behov der skal opfyldes i mennesket, for at man kan udvikle behov for det næste. Se selv her: http://www.psykosyntese.dk/image/476.jpg

Hilsen Fanny

Medlem

dr. phibes: tak god uddybeldse

Junior medlem

Min mor vidste jeg godt jeg røg cannabis og det "tvang" hun mig så senere i behandling for. Jeg vil sgu ikke sige det var sjovt/nødvendigt at være i behandling, men det gav mig et skub bagi til at finde ud af hvordan jeg skulle stoppe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Anna Lyse skrev:

Øh, ikke for at fortsætte med din lignelse, men ovenstående er møj-forkert! Over et år har vi lys i halvdelen af tiden og mørke den anden halvdel. Dette er gældende, uanset om du bor ved ækvator eller nordpolen. Måden lyset bliver fordelt på er bare forskellig.
I øvrigt har Marzlows behovpyramide intet med balancen mellem lys og mørke at gøre. Den symboliserer hvilke behov der skal opfyldes i mennesket, for at man kan udvikle behov for det næste. Se selv her: http://www.psykosyntese.dk/image/476.jpg

Hilsen Fanny

Jeg var heller ikke helt mig selv da jeg skrev dette.. Røg på psyk et par dage efter :whogives:

herefter røg jeg faktisk på misbrugsbehandling, eftersom min mor tænkte det kunne være godt for mig.. Det kunne jeg ikke rigtig argumentere imod.

Det gav nok hende mere ro end det gav mig, men har da fået skåret mit forbrug drastisk ned.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
Jamen Rasmus dog :O

-Var du forresten ikke holdt op med at komme her inde?

@søgerbare1 : fik du det nogensinde fortalt? I såfald, hvordan gik det så :D?

Jeg ville være ret dårlig til at give sådan et råd, da mine forældre ikke engang ved at jeg ryger smøger Lol...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]