banisteriopsis skrev:
Cortison har for mange bivirkninger.
Har du hørt om binyrebarkhormon? Det er cortison.
Hvis din slimhinde er fucked, var det nok bedre at du sniffede lidt mindre, eller helt holdt op.
Du svarede slet ikke på ét eneste af mine spørgsmål, men gav i stedet en ubrugelig løftet pegefinger.. Tak for det..
Mine slimhinder fejler intet, men jeg vil stadigvæk gerne vide hvad der ligger i udtrykket 'beskadiget slimhinde i næsen'? Og om det er noget der kan blive permanent, eller hvordan det kan behandles?
Kortison er binyrebarkhormon som du nævner.
Citat skrev:
Effektiv forebyggende virkning opnås med binyrebarkhormon anvendt i spray/eller pulver til lokalbehandling i næsen. Be-handlingen påbegyndes 1-2 uger før pollensæsonen rigtigt starter og skal tages dagligt i hele sæsonen, også selv om der ikke er høfebersymptomer, eller pollentallet er lavt. Binyrebarkhormon lokalt til næsen har en fremragende virkning på næsesymptomerne, men måske ikke så udtalt virkning på øjensymptomerne. Her suppleres med antihistamin lokalt eller antihistamintabletter. Når binyrebarkhormon gives lokalt som spray eller pulver i næsen, optræder der ingen bivirkninger. Nogle kan efter lang tids brug få lidt irritation i næsen med tørhedsfornemmelse sårdannelse lige indenfor næseboret og let næseblødning. Det svinder i reglen efter en lille pause i behandlingen, hvor man kan skylle næsen med saltvand ved hjælp af et såkaldt næsehorn. Efter en lille periode kan man anvende næsesprayen igen. Det er en fordel at anvende de forebyggende næsesprays med binyrebarkhormon i kombination med hurtigtvirkende anti-histamin til lokal brug eller antihistamintabletter. Der er således mulighed for at få en effektiv behandling, som tilfredsstiller dit behov.
Det bruges åbenbart til folk med astma og skulle ikke have nogen bivirkninger. Men der kan vel ske mere ved slimhinderne ved insufflering, end at de bare bliver irritererede?