En af mine meget nære bekendte er blevet indlagt på Rigshospitalet her til morgen
Efter at have døjet med smerter i ryg og bryst i nogle dage, valgte han heldigivs at søge læge og blev straks indlagt - for at gøre historien kort mener man at han har haft en eller flere blodpropper i hjertet og han er nu indlagt til til den helt store undersøgelse de næste par dage for at finde ud af hvad det skyldes og om der er fare for flere... han er heldigvis uden for livsfare i skrivende stund...
Grunden til mit indlæg er, at han er glad for stoffer og jeg ved lægerne er blevet gjort bekendt med dette, så forventer at stofferne automatisk bliver gjort til syndebuk.
Han ryger dagligt og ryger også en del joints (= flere dage om ugen i snit vil jeg skyde på) gennem de sidste 10 år (han er nu 28 år), med flere længere pauser imellem - det har aldrig virket som et misbrug for han har altid kunnet stoppe når han prøvede.
Og så er han meget glad for cola, så det bliver også til en del steger i weekenderne - jeg kender dog ikke det fulde omfang af det, så vil ikke forsøge at gætte på hvor meget... Han har prøvet amf, syre og E nogle gange; men er noget der hører til sjældenhederne og så vidt jeg ved har han ikke rigtig eksperimenteret med andet... men altså en helt normal fyr der passer sit arbejde i hverdagen og stimulans-fester lidt i (nogle af) weekenderne. Han er ikke overvægtig og spiser og drikker nok lidt dårligere end han burde (lige som alle os andre) og motion har heller ikke den store prioritet i hans liv...
Der er nok ingen som vil forsøge at påstå stoffer er sunde; men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget sådan et relativt moderat forbrug påvirker risikoen for at udvikle blodpropper?
Jeg ved han har haft et meget stresset arbejde det sidste års tid og presset er blevet større og større pga opkøb, omlægninger, fyringsrunder osv - han har flere gang skulle møde på arbejde uden at vide om han bare kunne pakke sine ting og tage hjem igen med det samme - hvilket jeg kan forestille mig kan hive tæppet væk under selv den bedste
Men jeg fisker vist egentlig efter lidt erfaring med hvor meget indflydelse et begrænset forbrug kan have på en ellers helt normal livsstil - jeg er sikker på han får den store bog om livsstilsændringer med hjem og skal forholde sig til; men det er lidt foruroligende at ens yngre ven bliver ramt af sådan noget når man ellers regner han for en af de mere fornuftige i den henseende - og ikke mindst fordi min egen livsstil pludselig står til revurdering (jeg ryger dog ikke og mine weekender går med amf og ikke cola)...
Nogen tanker? havde i hvert fald behov for at komme ud med det