Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: selv terapi
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
hej alle sammen jeg har her på det sidste (de sidste par år) haft en lang kritisk periode af mit liv jeg tænker nu om nogen kunne give mig nogle råd til at lave teapi på mig selv .. (uden psychedelia)
Jeg har lige bestilt en bog hjem af Stanislav Grof (intruktion til den indre rejse)
en bog der har samlet 4 bind i et .. Nogen der har nogle kommentare til den bog ??
Jeg har læst en del om holotropisk terapi og syntes det lyder RIGTIG spændene men syntes bare ikke jeg kan finde nogle steder hvordan den praktiseres .. det jeg har læst er noget med varieret musik og at hyper ventilere, men ellers har jeg ikke kunne finde andet ..
Nå men jeg ville være meget taknemelig hvis der var nogle der kunne give mig nogle råd fordi syns ikke rigtig at jeg kan klare at gå og ha` det skidt mere !! :?

kærlig hilsen Jona

Ps. tak for alle svarene i min anden tråd ( "meget lang nedtur" ) ...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej sayeh.
Jeg tror ikke du skal gå igang med Grofs vejrtrækningsøvelser alene. Jeg kender et par stykker som prøvede det på et kursus med ham. Den ene gik i total krampe bagefter, og den anden havde en underlig snurrende fornemmelse i hele kroppen flere dage efter. Ingen af dem kom til en holotropisk tilstand. Dermed ikke være sagt, at det ikke virker for nogen. Jeg tror bare at man skal gøre det med en kyndig vejleder, så der kan blive taget hånd om eventuelle kramper eller andet.

Terapi er jo sådan et moderne ord... Måske skulle du bare mediterer, tænke højt om dine problemer, og gå nogle ture i naturen hvor du glemmer dig selv lidt. Hverdags-bevidstheden er også psykedelisk/holotropisk, eller hvad man ellers kalder det, -den virker bare lidt trægere end hvis du har intaget et psykedelisk stof.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Hej sayeh.
Jeg tror ikke du skal gå igang med Grofs vejrtrækningsøvelser alene. Jeg kender et par stykker som prøvede det på et kursus med ham. Den ene gik i total krampe bagefter, og den anden havde en underlig snurrende fornemmelse i hele kroppen flere dage efter. Ingen af dem kom til en holotropisk tilstand. Dermed ikke være sagt, at det ikke virker for nogen. Jeg tror bare at man skal gøre det med en kyndig vejleder, så der kan blive taget hånd om eventuelle kramper eller andet.

Terapi er jo sådan et moderne ord... Måske skulle du bare mediterer, tænke højt om dine problemer, og gå nogle ture i naturen hvor du glemmer dig selv lidt. Hverdags-bevidstheden er også psykedelisk/holotropisk, eller hvad man ellers kalder det, -den virker bare lidt trægere end hvis du har intaget et psykedelisk stof.

Hilsen Fanny

Lyder ikke rart heh !! ja du siger noget det er lang tid siden jeg har gået en lang tur alene det kunne være en god ide og så evt. tage lidt godt pot med ..
tak for rådet . men tror stadig ikke det løser alle mine problemer selvom jeg self. ikke havde forventet at denne tråd kunne det men gode råd er darrlig tak ska du ha ! :)

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg kan varmt anbefale Holotropi (Holotropic Breathwork). Det er nok det tætteste du kan komme på psykedelisk terapi uden brug af stoffer.
Jeg har nu prøvet det 5 gange, og har fået enormt meget ud af det.

Som Fanny siger, så er det en ret dårlig idé at praktisere metoden derhjemme. De kramper Fanny snakker om er helt almindelige, og ikke noget problem i sig selv. Det er blot dybe spændinger der intensiveres og forlader kroppen. Faren ved at gøre det alene er snarere, at du kan nå ind i tilstande hvor du kommer i kontakt med svære traumer og lignende, og her er det ultra vigtigt at have en uddannet faciliator i nærheden, så man kan føle sig tryg og få den støtte man har brug for. Ellers kan du i værste fald "re-traumatisere" dig selv, så du har det værre bagefter end før.

Tjek http://www.holotropi.dk for at se hvor og hvornår der bliver afholdt kurser, hvis du skulle være interesseret.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Jeg kan varmt anbefale Holotropi (Holotropic Breathwork). Det er nok det tætteste du kan komme på psykedelisk terapi uden brug af stoffer.
Jeg har nu prøvet det 5 gange, og har fået enormt meget ud af det.

Som Fanny siger, så er det en ret dårlig idé at praktisere metoden derhjemme. De kramper Fanny snakker om er helt almindelige, og ikke noget problem i sig selv. Det er blot dybe spændinger der intensiveres og forlader kroppen. Faren ved at gøre det alene er snarere, at du kan nå ind i tilstande hvor du kommer i kontakt med svære traumer og lignende, og her er det ultra vigtigt at have en uddannet faciliator i nærheden, så man kan føle sig tryg og få den støtte man har brug for. Ellers kan du i værste fald "re-traumatisere" dig selv, så du har det værre bagefter end før.

Tjek http://www.holotropi.dk for at se hvor og hvornår der bliver afholdt kurser, hvis du skulle være interesseret.

Hey har heller ikke tænkt mig at praktisere det alene men syntes at de der kurser er helt ekstremt dyre :roll: men er der risiko for at få det som et bad trip eller kan man fuldstændig ved brug af vejr trækningen styre det ??

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Man kan til enhver tid gøre det mindre intenst ved at trække vejret langsomt, så falder man ned igen lynhurtigt. Så "bad-trips" er ikke et problem.
Men der er dog ingen tvivl om at bad-trips, forstået som negative, ubehagelige følelser, kan være nødvendige at konfrontere i tilstanden, for at opnå terapeutiske fremskridt.

Mht. prisen: Hvis du ikke har råd, så skriv og spørg om du kan få et nedslag i prisen, det er der mange der giver, hvis man ikke ellers ville have råd.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Man kan til enhver tid gøre det mindre intenst ved at trække vejret langsomt, så falder man ned igen lynhurtigt. Så "bad-trips" er ikke et problem.
Men der er dog ingen tvivl om at bad-trips, forstået som negative, ubehagelige følelser, kan være nødvendige at konfrontere i tilstanden, for at opnå terapeutiske fremskridt.

Mht. prisen: Hvis du ikke har råd, så skriv og spørg om du kan få et nedslag i prisen, det er der mange der giver, hvis man ikke ellers ville have råd.

Okay lyder rigtig godt men tror du at man kan deltage hvis man er 15 år ??

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

sayeh skrev:
Drupe skrev:

Det skulle jeg nok mene du kan, men dine forældre skal skrive under på at det er i orden. Tag en snak med en facilliator om din situation, så kan i sammen finde frem til om Holotropi er det rette for dig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
sayeh skrev:
Drupe skrev:

Det skulle jeg nok mene du kan, men dine forældre skal skrive under på at det er i orden. Tag en snak med en facilliator om din situation, så kan i sammen finde frem til om Holotropi er det rette for dig.[/quote

hvad er en facilliator ??
Jeg har bestilt bogen intruktion til den indre rejse af Stanislav Grof den kommer imorgen så vil læse den først for at blive sat lidt mere ind i tingene ...

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Facilliator = Én der er uddannet i holotropi og afholder kurser.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Facilliator = Én der er uddannet i holotropi og afholder kurser.

OKay tak men kan man først komme i kontakt med sådan en når man er der eller tror du at man kan skrive til dem ?

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Haha, selvfølelig kan du skrive eller ringe til dem og stille spørgsmål. Som sagt: kig på http://www.holotropi.dk - der er en oversigt over faciliatorer på siden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Sayeh

Holotropi kan varmt anbefales.
-Og KUN med en uddannet facilitator som sitter!
Han/hun er trænet i at hjælpe dig hel tilbage til dig selv igen, på en måde der er rigtig for dig.
Nogle vil måske mene, at du er meget ung og måske ikke klar til at gå så dybt, som du utvivlsomt vil komme til med holotropi.
Måske er du stadig for tæt på din fødsel til evt at få en god oplevelse af fostertilstand og fødselsproces i en holotropi session.

(misforstå mig ikke, for jeg har dyb respekt for at du som 15-årig debatterer på et forum som dette og vil læse Stan Grof.)
Du er inde på den rette vej her min ven!
Uddannelse og viden er den eneste vej til rigtig udnyttelse af psykens potentiale..
Men prøv, som Drupe nævnte, at kontakte en facilitator.

En lille "oversættelse" af ordet holotropi : kommer fra græsk "holos" - at bevæge (sig) mod. "tropos" - helhed.
Det er virkelig, hvad der sker med holotropi. Hver især finder vi den vej, der er rigtig for lige netop os.
Ingen leder, guru el.lign til at fortælle os hvad du skal tænke tro eller gøre - kun en øget bevidsthed og kontakt med din egen "indre healer".

Held og lykke og god rejse...

PS : hvis en facilitator mener, at du endnu er for ung til holotropi - så fortvivl ikke,
men hav ikke for travlt med div stof-eksperimenter i så ung en alder.
Det er vigtigt at være klar til at åbne de døre som stoffer åbner.
Og du har vel et langt og lykkeligt liv foran dig - så hav ikke travlt, men sørg for at du kan rejse sikkert i mange år (resten af dit liv).
Der er mange forskellige måder at udforske bevidstheden på - bla meditation (ex Vipassana meditation er skøn og effektiv).

Senest rettet af caapi 07 maj 2008 22:51, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
Hej Sayeh

Holotropi kan varmt anbefales.
-Og KUN med en uddannet facilitator som sitter!
Han/hun er trænet i at hjælpe dig hel tilbage til dig selv igen, på en måde der er rigtig for dig.
Nogle vil måske mene, at du er meget ung og måske ikke klar til at gå så dybt, som du utvivlsomt vil komme til med holotropi.
Måske er du stadig for tæt på din fødsel til evt at få en god oplevelse af fostertilstand og fødselsproces i en holotropi session.

(misforstå mig ikke, for jeg har dyb respekt for at du som 15-årig debatterer på et forum som dette og vil læse Stan Grof.)
Du er inde på den rette vej her min ven!
Uddannelse og viden er den eneste vej til rigtig udnyttelse af psykens potentiale..
Men prøv, som Drupe nævnte, at kontakte en facilitator.
Og husk på at han/hun er underlagt etiske regler udformet af Stan Grof - og har dermed tavshedspligt!
En lille "oversættelse" af ordet holotropi : kommer fra græsk "holos" - at bevæge (sig) mod. "tropos" - helhed.
Det er virkelig, hvad der sker med holotropi. Hver især finder vi den vej, der er rigtig for lige netop os.
Ingen leder, guru el.lign til at fortælle os hvad vi skal tænke tro eller gøre - kun en øget bevidsthed og kontakt med vor egen "indre healer".

Held og lykke og god rejse...

PS : hvis en facilitator mener, at du endnu er for ung til holotropi - så fortvivl ikke,
men hav ikke for travlt med div stof-eksperimenter i så ung en alder.
Det er vigtigt at være klar til at åbne de døre som stoffer åbner.
Og du har vel et langt og lykkeligt liv foran dig - så hav ikke travlt, men sørg for at du kan rejse sikkert i mange år (resten af dit liv).
Der er mange forskellige måder at udforske bevidstheden på - bla meditation (ex Vipassana meditation er skøn og effektiv).

Hey tak for dit svar ( : Jeg har nu kontaktet en facillitator over mail og venter spændt på svar jeg har som du siger blandt andet spurgt om, om hun syntes at 15 år er for tidligt at gå i gang med holotropi men glæder mig enormt meget til at læse bøger af Stan Grof og håber at jeg ikke er for ung til at forstår dem ( ;
HVis du har lyst kan du læse min tekst "MEget lang nedtur !! " i forummet medaljens bagside hvis du har lyst til at læse lidt om mit liv .. hhee hvorfor skulle interessere dig ? :wink: Nå men tak for dit svar Kærlig hilsen Jona

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej igen Sayeh

Vend gerne tilbage og fortæl, hvordan det går videre :)
Du virker fornuftig, så al mulig respekt og held og lykke herfra.
Jamen jeg vil da kigge lidt på dine tidligere indlæg.

...og med hensyn til at, som du skriver, forstå Stan Grof´s bøger
- så er det bøger, som du vil kunne vende tilbage til
og hver gang forstå/have brug for mere/andet end sidst.

En anden bog der vil være god (hvis du altså læser engelsk...?) er:
"Higher Wisdom - eminent elders explore the continuing impact of psychedelics"
edited by Roger Walsh and Charles Grob
- fås på nettet.

Senest rettet af caapi 24 jan 2007 11:18, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
Hej igen Sayeh

Vend gerne tilbage og fortæl, hvordan det går videre :)
Du virker fornuftig, så al mulig respekt og held og lykke herfra.
Jamen jeg vil da kigge lidt på dine tidligere indlæg.
Min søn er samme alder som dig, så spændende at se nogle af de tanker en 15 årig gør sig. :lol:
...og med hensyn til at, som du skriver, forstå Stan Grof´s bøger
- så er det bøger, som du vil kunne vende tilbage til
og hver gang forstå/have brug for mere/andet end sidst.

En anden bog der vil være god (hvis du altså læser engelsk...?) er:
"Higher Wisdom" edited by Roger Walsh and Charles Grob
- fås på nettet.

Det skal jeg nok ( : Jeg glæder mig .. !!
Håber at det kan hjælpe mig med at komme videre i mit liv..
Det vil jeg helt sikkert se på er bare ikke så skarp til at læse engelsk ..
Men så vidt jeg ved er det så ikke Jørgen Lumbye som oversætter Stanislav Grofs bøger ??

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jo det er Jørgen Lumbye, der oversætter Grof-bøgerne.

Senest rettet af caapi 07 maj 2008 22:52, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: dk
Hey sayeh,

Fedt at høre du er så opsat på at komme videre. Du skal helt sikkert få det godt i fremtiden.

Mit råd til dig er at droppe alle psykedelia (det skriver du jo også selv at du ønsker).

Hvis du ønsker at udvide dit sind og udvikle din personlighed mod det bedre kan jeg anbefale meditation. Har selv gjort det tidligere med gode resultater.

MEN Sayeh. Tror måske ikke du får så meget ud af at læse groff og udøve selvterapi. Du er nu engang kun 15 år og det du burde prøve at fokusere på er hvilken retning du er på i. Du har ALLE muligheder åbne. Og det mener jeg. Som 15 årig er du ret bevidst om en del flere ting end jeg var i din alder. Du skulle prøve at finde ud af hvad du har lyst til at lave når du engang går ud af skolen og gøre en intensiv indsats for at nå dine mål. Det er sku ret befriende at have nogle mål og se dem bliver realiseret efter en indsats frem for at se sig selv synke hen i psykedelia og mærkelige paranoide tanker.

tox

Titel:
Medlem
Brugeravatar

toxtoxtox skrev:
Hey sayeh,

Fedt at høre du er så opsat på at komme videre. Du skal helt sikkert få det godt i fremtiden.

Mit råd til dig er at droppe alle psykedelia (det skriver du jo også selv at du ønsker).

Hvis du ønsker at udvide dit sind og udvikle din personlighed mod det bedre kan jeg anbefale meditation. Har selv gjort det tidligere med gode resultater.

MEN Sayeh. Tror måske ikke du får så meget ud af at læse groff og udøve selvterapi. Du er nu engang kun 15 år og det du burde prøve at fokusere på er hvilken retning du er på i. Du har ALLE muligheder åbne. Og det mener jeg. Som 15 årig er du ret bevidst om en del flere ting end jeg var i din alder. Du skulle prøve at finde ud af hvad du har lyst til at lave når du engang går ud af skolen og gøre en intensiv indsats for at nå dine mål. Det er sku ret befriende at have nogle mål og se dem bliver realiseret efter en indsats frem for at se sig selv synke hen i psykedelia og mærkelige paranoide tanker.

tox

Tak toxtoxtox

Det var lige, hvad der manglede i denne tråd (inkl i mine egne indlæg!)
Fedt at du kunne sætte ord på så præcist.
Og Sayeh, som 15 årig er du for ung til at "køre" så meget rundt i din egen indre verden,
uanset om det er med psykedelika eller holotropi..
Især hvis du tænker på din fars psykiske historie.
Gør dig selv en tjeneste : hold en laaaang pause med psykedelika (og alle andre stoffer).
Teenage-tiden er for mange en ret indadvendt periode - gør ikke dig selv mere indadvendt end nødvendigt,
ved at fjerne dig fra omverdenen pga brug af diverse stoffer.
Husk at vi har en fysisk krop, måske fordi vi skal forholde os til det fysiske liv.

Få dit liv til at fungere i den ydre verden (skole, uddannelse, arbejde m.m.) - som toxtoxtox skriver : sæt dig nogle mål.
Jeg har læst din anden tråd
- husk på at vi alle har en masse lort med os gennem livet.
Hvad vi får ud af livet, afhænger bla af, hvordan vi lærer at udnytte, det vi lærer af alt det svære,
og at vi lærer ikke at fordybe os i det svære.
Og heller ikke bruge det som undskyldning for ikke at sætte mål/leve vores drømme ud.
Wow - hvem der var 15 år igen...så mange muligheder.
Udnyt dine muligheder klogt, og du kan nå meget langt.
Og lær at meditere! Undersøg evt hvad der findes af meditationsgrupper hvor du bor.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
toxtoxtox skrev:
Hey sayeh,

tox

Tak toxtoxtox

Det var lige, hvad der manglede i denne tråd (inkl i mine egne indlæg!)
Fedt at du kunne sætte ord på så præcist.
Og Sayeh, som 15 årig er du for ung til at "køre" så meget rundt i din egen indre verden,
uanset om det er med psykedelika eller holotropi..
Især hvis du tænker på din fars psykiske historie.
Gør dig selv en tjeneste : hold en laaaang pause med psykedelika (og alle andre stoffer).
Teenage-tiden er for mange en ret indadvendt periode - gør ikke dig selv mere indadvendt end nødvendigt,
ved at fjerne dig fra omverdenen pga brug af diverse stoffer.
Husk at vi har en fysisk krop, måske fordi vi skal forholde os til det fysiske liv.

Få dit liv til at fungere i den ydre verden (skole, uddannelse, arbejde m.m.) - som toxtoxtox skriver : sæt dig nogle mål.
Jeg har læst din anden tråd
- husk på at vi alle har en masse lort med os gennem livet.
Hvad vi får ud af livet, afhænger bla af, hvordan vi lærer at udnytte, det vi lærer af alt det svære,
og at vi lærer ikke at fordybe os i det svære.
Og heller ikke bruge det som undskyldning for ikke at sætte mål/leve vores drømme ud.
Wow - hvem der var 15 år igen...så mange muligheder.
Udnyt dine muligheder klogt, og du kan nå meget langt.
Og lær at meditere! Undersøg evt hvad der findes af meditationsgrupper hvor du bor.

nu har jeg heller ikke rigtig taget særlig mange stoffer og intet psychedelika udover cannabis ...
Men jeg skal også begynde på et ungdomscenter her snart hvor de arbejder meget kognetivt og hjælper på den måde med at vi laver nogle mål som jeg så fohåbenligvis opnår ( :
Men syntes stadig at holotropi er spændene og kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle læse Stanislav Grof ?
Jeg er nu begyndt på bogen måske forstår jeg ikke alt men jeg syns at jeg forstår det meste .. !

Kærlig Hilsen jona

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]