Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 12:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Psykose - Hvor tæt på har du været?
Har selv haft det 13%  13%  [ 8 ]
En nær ven eller et familiemedlem har 13%  13%  [ 8 ]
Jeg kender en der har 13%  13%  [ 8 ]
Jeg har hørt om det 52%  52%  [ 33 ]
Aner ikke hvad det er 10%  10%  [ 6 ]
Afgivne stemmer : 63
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: DK - KBH - 2300
I sommerferien havde jeg en oplevelse jeg gerne vil ha diskuteret..

Jeg har siden jeg var 12 år røget hash, i perioder kun 1 gang om måneden, i andre over 5 gange om dagen. I den tid min historie handler om var det faktisk rimeligt sjældent.

Det hele startede med at de søvnproblemer jeg har haft hele mit liv blev værre og værre, jeg var meget ofte vågen over 24 timer ad gangen og det var ikke sjældent jeg kom op på 36, når jeg endeligt sov var det mindst 11 timer ad gangen. En enkelt gang havde jeg været vågen i 80 timer og i desperation efter søvn havde jeg røget en joint, jeg fik det vildt dårligt men det gik heldigvis hurtigt over og jeg faldt i mit livs bedste og længste søvn. Fra jeg vågnede op, 24 timer efter, var alt anderledes, jeg havde det underligt, men ikke dårligt, jeg var ekstrem følsom græd flere gange, hvilket jeg normalt aldrig gør. Nå, men tilbage til mine søvnproblemer. Jeg beklagede mig til min mor flere gange over det og en dag tog hun nogle piller ved navn Remeron med hjem fra arbejdet som hun foreslog mig at ta', det gjorde jeg så, og de hjalp mig til at sove.
En dag talte hun over sig og jeg fandt ud af at hun også havde haft en anden grund til at gi mig de piller. Hun mente simpelthen at jeg var deprimeret hvilket jeg på ingen måde ville gi hende ret i, trods det fortsatte jeg med at tage medicinen, dog udelukkende for at falde i søvn. Der gik et stykke tid hvor hun løbende spurgte til om mit humør var blevet bedre, svaret var gang på gang "mit humør er fint nok, det behøver ikke at blive bedre". Men så skete det en dag at medicinens virkning stoppede (jeg kunne ikke falde i søvn igen). Vi opsøgte derefter en læge for at få en recept på noget nyt medicin, det fortryder jeg bittert den dag i dag...

Hun og lægen begyndte at snakke sammen ofte (om mig) også når jeg ikke var til stede. En dag hørte jeg dem bagtale mig i telefonen og jeg fattede øjeblikkeligt at de var inde på et alvorligt emne, jeg følte de svigtede mig begge hvilket jeg fortalte hende grædende, jeg sagde også at jeg ligeså godt ku ta mit liv når min egen familie var så fuckt.
Dagen efter ringede hun til en overlæge og fik mig efter 20 minutter overtalt til at ta ind til Bispegjerg hospital med henblik på konsultation hos en overlæge, overlægen vurderede efter 5 minutter at jeg var psykotisk og skulle indlægges...

Psykosen var ikke behagelig, men heller ikke et mareridt, men opholdet på F5 og F6 som åben og lukket afdeling på Bispebjerg hedder var mit livs værste oplevelse..

Er der nogen af jer der har været igennem lignene eller som har venner eller familie der har? Er jeg den eneste der har set behandlingen som værre end sygdommen? Hvad har skabt din psykose hvis du har haft en?

Søger svar på den slags spørgsmål, men alle indlæg er velkomne.
Jeg vil besvare alle gode spørgsmål.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
For mig at se har du ikke været psykotisk, men haft en mor der desværre ikke har håndteret situationen særligt godt, mildest talt.
Den første fejl hun begik var at give dig et antidepressivt stof mod søvnproblemer, og alt det andet der skete virker lidt som afledt af denne første fejl. Det er DIG der har reageret naturligt, og din mor der har opført sig utilstedeligt. At du, dybt såret, efter at have opdaget at hun talte om dig bag din ryg, fortalte hende om dine følelser er en naturlig reaktion og har INTET med psykose eller sindssygdom at gøre. At hun fik dig indlagt på Bispebjerg vidner mere om at hun ikke har været istand til at håndtere dine følelser, end at det er dig der er noget galt med. Det er hende der godt kunne bruge at tale med en psykolog eller lignende.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er myndig vil jeg anbefale at flytte hjemmefra. Kom væk fra din mor, du vil sikkert få et bedre forhold til hende når hun er lidt på afstand. Så kan du også i samme træk skifte læge, og høre din nye om nogle bedre forslag til at løse dine søvnproblemer.

Uanset hvad ham overlægen vurderede (på 5 minutter, hvorherre bevares), vil jeg ud fra hvad du nu har fortalt insistere på at du ALDRIG har været psykotisk eller noget der bare ligner.

Jeg læste for et stykke tid siden en historie på Erowid der minder lidt om din, nemlig om forældre der insisterer på at deres søn er depressiv, og at han skal fyldes med piller, men hvor det nok i virkeligheden er forældrene der er hysteriske og stressede og ikke tænker klart. Den er meget værre en din historie, men måske kunne du have lyst til at læse den (ved ikke om du kan bruge den til noget), her er linket ihvertfald: http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=42810

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg tror også, der er meget rigtigt i Drudes kommentar... Men hvis du har været under observation i længere tid, må de da have konstateret nogle ting... Det kunne være enormt spændende, hvis du ville fortælle mere om, hvordan du havde det - især hvis du faktisk var psykotisk. Havde du vrangforestillinger?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Har aldig haft deciderede problemer på THC.. Dog har jeg engang oplevet så voldsom mind fuck at jeg måtte ryge mere for at falde i søvn.

/IC

Titel:
Junior medlem

Drupe - Er glad for at jeg ikke er alene om at synes min mor har lavet en kæmpebommert. Og tak for linket, tjekker det en dag jeg har bedre tid.

Titel:
Junior medlem

Avanti skrev:
Jeg tror også, der er meget rigtigt i Drudes kommentar... Men hvis du har været under observation i længere tid, må de da have konstateret nogle ting... Det kunne være enormt spændende, hvis du ville fortælle mere om, hvordan du havde det - især hvis du faktisk var psykotisk. Havde du vrangforestillinger?

Ja, men kan kun huske en enkelt, men det er egentligt ikke en vrangforestilling for da de sagde at jeg var rask havde jeg den stadig (det sagde jeg bar ikk til dem) og en ægte vrangforestilling gir vist kun mening når man er psykotisk..

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg synes, det er lidt sjovt, at folk dømmer hvorvidt en person er psykotisk eller ej udfra vedkommendes egne udsagn på en internetside! Mig bekendt er det ikke unormalt, at alvorligt syge mennesker nægter at de fejler noget, selvom det for omverdenen er helt klart, at det gør de.

Det er ikke noget personligt angreb mod dig CBN, hvis du virkelig ikke er psykotisk, kan du jo også være ligeglad med hvad jeg skriver, jeg er jo bare endnu en wanker fra nettet.

-Psyko

Titel:
Junior medlem

Psyko skrev:
Jeg synes, det er lidt sjovt, at folk dømmer hvorvidt en person er psykotisk eller ej udfra vedkommendes egne udsagn på en internetside! Mig bekendt er det ikke unormalt, at alvorligt syge mennesker nægter at de fejler noget, selvom det for omverdenen er helt klart, at det gør de.

Du har helt ret, man kan ikke diagnosticere særligt godt under de vilkår.
Jeg benægter ikke fuldstændigt at jeg har været (er ikke længere) psykotisk.
Men de fleste psykostiske er faktisk ikke indlagt, så det ikke diagnosen jeg brokker mig over, det opholdet på psyk..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej CBN,

Jeg tror du har et problem med din søvn, og det kan sikkert godt give en masse uligevægtighed og måske grænsepsykotisk, når du ikke får din søvn. Jeg kender folk der bliver sære efter to dage med under 16 timers søvn.

Der kan være forskellige grunde til din søvnløshed, og det var nok vigtigere at finde ud af, hvad de var. Der kan være alt fra fysiske til psykiske ting der bidrager.

Det er jo sindssygt populært at give hash skyldes for psykoser (anset psykosens natur), men i dit tilfælde tror jeg ikke hashen er det rigtige sted at kigge efter skyldige som sådan. 80 timer uden søvn er mere end jeg kan forestille mig, men jeg ville nok med al respekt ikke foretrække at ryge et psykoaktivt stof hvis jeg var busted efter 80 timers søvnmangel. Jeg forstår dog godt din desperation (lidt), for hvad ville man ikke gøre for at falde i søvn på det tidspunkt?

Tager du nogen stimulanter af nogen art? Koffein, smøger, andet?

Hvad tror du din søvnmangel kommer af? Er det uforklarligt og måske fysisk betinget eller er det den samme knude af uløselige, cirkulære problemstillinger der kværner rundt i hjernen?

(Hint: jeg mener der har været andre tråde herinde med søvnproblemer, så se om søgemaskinen kan give dig lidt mere hjælp)

Shit, jeg håber virkelig du finder nogen, der gider tage dine problemer alvorligt og give dig en ordentlig behandling.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Har også oplevet en del mind fuck efter at leget med for stærke psychedeliske stoffer men dog ikke efter at have røget hash..

Tror godt man selv er i stand til at dømme hvis man har en psykose. Det var jeg i hvertfald selvom jeg kun havde en mild form.

Den gik dog hurtigt over men nogle symptomer har fuldt mig siden. Selvom det ikke på nogen måde har nogen indflydelse på min daglig dag.

Tror måske du skulle holde en pause fra hashen da den kan skade din døgn rytme. Den vendte ihvertfald rundt på min i sidste ferie og gjorde at jeg vendte om på dag og nat.

Problemet for nogle er at de skal bruge en joint at falde isøvn til og den dag man så ikke har nogen er man på den.

Mit råd læg tjalden på hylden så må man håbe det er med til at løse dine søvn problemer...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
Citat:
Er der nogen af jer der har været igennem lignene eller som har venner eller familie der har? Er jeg den eneste der har set behandlingen som værre end sygdommen? Hvad har skabt din psykose hvis du har haft en?

det har måske ikke så meget med en psykose at gøre men jeg kom bare til at tænke på det da jeg sad og læste

Min mor har været på gentofte psysk lukket afdeling, senere åben, efter dødsfald i familien og er kommet tilbage efter behandling for et års tid siden, hun blev konstenteret manisk-depresiv.
hun ryger en pibe hjemmedyrket en gang imellem, ikke fordi det har så meget med opholdet på hospitalet at gøre, dog lang fra et misbrug.
Hun var meget utilfreds med hospitalet, fordi hun mente de gav for mange stoffer (litium) i stedet for at fokusere på psykolog samtaler,
har du haft den samme oplevelse eller hvorfor var det du synes behandlingen var sådan et helved?[/quote]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]