Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 jul 2025 08:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej allesammen :)

Vi er 2 dyrkere; mig selv og min far, som dyrker frø og pot for hobbyens og hyggens skyld :)

Min far er en gammel guerilla rotte, så jeg er blevet perfekt oplært af ham (og internettet) i løbet af de seneste 7 år, hvor vi har dyrket sammen. Min far har dyrket i over 30 år udendørs, og jeg vil skyde på, at ca. 20 af de år har han dyrket guerilla.

Vi har dyrket en del forskelligt i tidens løb, men i år ser vores liste sådan her ud:

PehkuNepal F2 (Pehkuruder x Nepal)
PehkuThyphoon F4 og F2 (Pehkuruder x Thyphoon)
Ovela Ratsastaja (oprindelse bliver forklaret senere)
Thyphoon x Jack Herer F1
Thyphoon (egne frø fra 2011, ukendt oprindelse, men dyrket mange år i Danmark)

De 3 første på listen er finske sorter, men de 2 første er krydset med noget dansk også. De er plantet ud på hvert sit sted, som ligger langt fra hinanden for at forhindre tilfældig krydspollinering.

Her er et billede der forklarer oprindelsen af Ovela Ratsastaja (Pehkuruder er Pekin Pehku x Lowryder#1):

Billede

Vi har tænkt os at beholde hanner fra alle sorterne, og lave en masse frø, det er noget, vi synes er sjovt, og vi gør hvert år.

Her er nogen nogen billeder fra stederne efter udplantning:

PehkuNepal:

Billede

PehkuThyphoon:

Billede

Thyphoon x Jack Herer:

Billede

Ovela Ratsastaja:

Billede

Vi har endnu ikke nogen billeder af Thyphoon fra i år, men det kommer senere, de er også plantet ud.

De eneste vi mangler at plante er 5 Thyphoon x Jack Herer, de er stadig ganske små, og står og hygger sig i haven nu. Vi planter dem nok ud næste weekend.

:peace:

Senest rettet af dyr 16 jun 2013 10:03, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det ser dejligt gennemtænkt ud :D Men står de ikke lidt tæt på hinanden, nu når I vil beholde hannerne, eller det er måske bare den flotteste han fra hver sort?
Det er forfriskende at se en growlog, hvor I vil være selvforsynende med spændende frø fremover. At det hele bliver fyldt med frø er sekundært, hvis man alligevel laver hash af det hele.

Medlem
Brugeravatar

Mange tak KaktusKlausen :) De står lidt tæt ja, det er fordi vi regner med lidt tab især her i starten. F.eks. på Ovela Ratsastaja stedet, der bor en dum fasan, som elsker et stykke med bar jord at rode i. :D Der er selvfølgelig også snegle på alle vores steder. ;) Vi beholder de fleste hanner, kapper kun dem der er små eller ekstremt tidlige/auto agtige. Nogen gange fjerner vi også dem der skygger mest for hunnerne, og når de er færdige med at bestøve, kan man ligeså godt få dem væk.
Vi laver en del hash ja, men beholder dog også noget pot, det kan også bruges til at blande med hashen. ;)

Her lidt billeder fra et par steder vi kiggede til i dag:

Ovela Ratsastaja:

Billede

Billede

Billede

Thyphoon x Jack Herer:

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Ser godt ud, og dejligt der gøres lidt for at holde sorterne "rene" således der kan forædles lidt.
Jorden er da vist helt perfekt med alle de brændenælder. Håber udendørssæsonen er bedre ved planterne i år end sidste.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Har I egentlig tilført kalk? Tilstedeværelse af brændenælder tyder jo på rigeligt N. Det er sikkert en fornærmelse at spørge om, nu din far har prøvet det så mange gange, men better safe than sorry.

Moderator
Brugeravatar

Velkommen til psy dyr - selvom jeg kan se du har været herinde nogle år, og godt at se i er igang igen i år. Spændene med Ovela Ratsastaja, mange (for mig) ukendte sorter i genetikken, og et kryds med både mexikansk og sibirisk ruderalis, forfriskende at auto-trækket ikke altid kun kommer fra lowryderen, håber vi ser mere det mere i fremtiden, så man kan få nogle mere varierede aublomstrenentræk.

Medlem
Brugeravatar

Mange tak allesammen :)

Der er rigtig fin jord på 4 af vores steder ja, det sidste sted er bare et lille reserve sted, hvor vi håber at få lidt nye Thyphoon frø. Det er netop tanken at bevare sorterne og samtidig måske(forhåbentlig) tilpasse dem lidt til dansk klima. Det skal dog siges, at vi regner med at sorter fra Finland, tilpasset deres klima, vil være rimeligt velegnede i Danmark også, især i forhold til mugresistens og tidlighed. De har trods alt været dyrket omkring 63 grader nord ;)
Den Ovela Ratsastaja vi dyrker er ikke autoblomstrende, men der findes også en auto version af den. Pehkuruder findes der også både en auto version og en tidlig version af, jeg har fået at vide, at det er den tidlige der er brugt i de kryds vi dyrker, så vi regner ikke med de er autoer. Faktisk er Ovela Ratsastaja eftersigende en ret god yielder.
Vi har tilføjet kalk KaktusKlausen, og det fornærmer mig ikke du spørger, gode råd er altid velkomne ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Jeg har fulgt lidt med fra sidelinjen omkring bla icmag, canna og youtube og det er dejligt at se jer/dig tilstede herinde :wink: det bliver spændende at følge med i !

Hvad gør I imod snegle ? :)

Medlem
Brugeravatar

Vi bruger gift imod snegle, ferramol, dyrt men effektivt ;) synes dog ikke der har været så mange dræbere endnu i år, men de skal nok komme de djævle :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Kan komme med en indskydelse og sige, at de første er blevet spottet igår. Mange og sultne.

Dedikeret medlem

jeg så også lige en lille dræber ude i haven...

Medlem
Brugeravatar

Hej Dyr. Jeg har også fulgt jer et par år efter hånden, på andre fora.
I gør tingene lidt anderledes end de fleste andre - få sorter men mange af dem, gener der er minus-hype omkring, noget der minder om bredsåning etc. - og det er spændende. Jeres bede bliver jo iøvrigt altid temmeligt flotte, og temmeligt stealth på trods af størrelsen.

En ting der altid har undret mig er at I HVERT år dyrker en urskov Thyphoon. Jeg har aldrig selv været stor fan af sorten (de årgange af frø jeg har dyrket), og kender ikke andre der er det - udover nordmænd og finner (der jo dog har rigtigt gode grunde til at elske sorten). Er det for dyrkerne i det høje nords (højere end Danmark) skyld, eller er der andre grunde?

Stort held og lykke med sæsonen:-)

Medlem
Brugeravatar

Hehe, det er rigtigt vi har dyrket Thyphoon mange sæsoner efterhånden, sidste år havde vi dog ikke nogen, og i år bliver det kun et lille, meget usikkert Thyphoon sted. Til næste år håber jeg vi kan dyrke nogen flere Thyphoon og Nepal igen ;)
Thyphoon er mest til de lidt nordligere egne af skandinavien, i Danmark findes en del bedre sorter (bedre røg) der også bliver færdige. Vi foretrækker også selv fx Royal Nepal eller Mighty Freeze over Thyphoon, men sjovt nok er der ofte mere efterspørgsel på Thyphoon frø. Røgen er heller ikke det værste i verden, rusen er noget svag i forhold til mange andre sorter, men med en ordenlig curing skulle det være ok, det har jeg efterhånden hørt fra mange og er også enig selv. ;)
Vi dyrker Thyphoon fordi den på en måde er "vores egen" + den er lidt speciel, og det vil vi gerne bevare. Desuden er den efterspurgt, og det er også en grund til at lave friske frø. ;)

Medlem
Brugeravatar

PehkuThyphoon i dag, de vokser fint og allerede en han, vi lod den stå for det kan være den vil vokse, men ellers må den nok lade livet. Lidt spøjse toppe, en død plante og en der var delvist knækket:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Det ser rigtig fint ud på PehkuNepal stedet, har vokset fint og ikke de store skader, vi spredte lidt sneglegift, og så håber vi ikke snerlerne går amok, inden vi kan besøge stedet igen om 3 - 4 uger.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Junior medlem

Geografisk sted: Helt ude i hampen
Gøder du?
hvis ja, med hvad?
Eller bruger du bare den jord de står i???
Og hvor tit ser du til dem/vander dem?????

-Det ser fandme godt ud!!

Medlem
Brugeravatar

Takker pete4442 :) Vi bruger noget tørret kogødning, så vidt jeg husker er det hasselfors, derudover tilføjer vi lidt kalk. Vi ser til dem rimeligt ofte, ca. hver anden uge vil jeg tro, vi vander meget sjældent, på vores steder er det ikke nødvendigt.

Vi besøgte Ovela Ratsastaja stedet i dag, vi kunne godt bruge nogen backup planter til det her sted, men vi forventer ikke noget, ser dog ikke helt skidt ud:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Vi tog også til vores sted med Thyphoon x Jack Herer, her har de det noget nemmere, vi måtte fjerne lidt planter omkring dem:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Her er vores lille Thyphoon sted fra i dag, en del snegle skader, men vi håber de efterlader lidt til os:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Thyphoon x Jack Herer i dag, ser glimrende ud her, stadig 8 planter, vi fjernede noget af vegetationen omkring stedet, som kan ses på det sidste billede:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Ovela Ratsastaja i dag, ser knap så godt ud her, satans mange snegle skader, en del var blevet toppet, og er derfor ret små, men et par store der ser ud til at blive hunner, og også en enkelt tydelig han:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Thyphoon stedet i dag :) det ser fint ud her, 2 fine hanner og lidt hun tegn.

Vi mødte en rådyr unge på vejen dertil :D den gik og hylede efter dens mor, piv piv piv :) Det er sneglene man skal passe på, rådyr spiser vist nok kun kimplanter, de kan ikke fordøje de større så godt, men de vil gerne have frø. ;)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]