Impedans / Mekanisk retardering, som alternativ til Kemisk retarderingDa jeg selv står i en situation hvor jeg har problemer med planternes højde og kan se på growbilleder rundt omkring at andre, især ved lav lysintensitet, også har problemer med prolongation af stænglen, tænkte jeg det ville være nyttigt at starte et emne om vækstregulering.
Alt håb er ude for mig denne gang, da mine mest ligner bærende søjler mellem gulvet og lampen, men man må jo lære af sine fejltagelser
I weekenden havde jeg så besøg af en væksthus-gartner, der netop havde arbejdet en del med alternativ vækstregulering for at reducere brugen af vækstregulatorer såsom Clormequatclorid og Paclobutrazol, da disse er meget skadelige for vandmiljøet og muligvis har en negativ indflydelse på pattedyrs reproduktionsevne.
Morning drop & Negativ DIFNogle af de anerkendte metoder til vækstregulering uden brug af skadelige kemikalier, er bl.a. Morning drop og Negativ DIF...
Man har fundet ud af at planter strækker sig mest fra om eftermiddagen til om morgenen, så det ville jo være nærliggende at sætte ind på det tidspunkt..
Morning drop udføres ved at sænke temperaturen væsentligt ca. 1 time før "solopgang"(Jo større og længere temperaturen er lav, jo kraftigere vil strækningsvæksten reduceres) og Negativ DIF er et udtryk for at holde en højere temperatur om natten end om dagen, begge metoder hæmmer produktionen af plante-hormonerne, Gibberelliner der bl.a. er ansvarlig for prolongation af stænglen.
En vigtig ting at huske ved Morning drop, er at middeltemperaturen mellem "drop´et" og normal temperaturen, skal være acceptabel for den givende planteart..
Morning drop og negativ DIF er
ikke mekanisk retardering, men syntes at de skulle med alligevel..
ImpedansImpedans ligger inden for emnet "Mekanisk retardering" og kommer af det latinske ord Impedire, der betyder at forhindre eller forsinke...
Impedans foregår ved at planterne trykkes lidt sammen eller i hvert fald får lov til at gro op imod en barrierer, f.eks. en plexiglas plade der hænges over planterne, dette kan også med fordel gøres om natten hvor planterne har tendens til at strække sig mest...
Plexiglaspladen bør ikke bruges konstant, da den øverste del af planten der støder mod glasset ville have svært ved at perspirere, hvilket kunne give anledning til problemer med svamp og fungi..
Børstning, rystning & berøringForsøg har vist at børstning og rystning har en inhibitorisk effekt på stængel prolongation og ydermere en positiv effekt på planternes ensartethed, en tykkere Ved og mindre og tykkere blade..
Børstning kan, i større og kommercielle henseender, udføres med en elektrisk bom påspændt plastik- eller fiberduge, der flere gange i timen køres med dugene slæbende hen over planternes toppe..

Rystning kan udføres med vind fra en blæser eller der kunne konstrueres en elektromotor med en forskudt vægtklods, der har en mekanisk forbindelse til planternes stængel...
Jeg håber emnet er brugbart og vil appellere til at alle der har tanker om at bruge vækstregulerende kemikalier, om at overveje fordelene ved mekanisk retardering..