Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow
Impedans / Mekanisk retardering, som alternativ til Kemisk retardering

Da jeg selv står i en situation hvor jeg har problemer med planternes højde og kan se på growbilleder rundt omkring at andre, især ved lav lysintensitet, også har problemer med prolongation af stænglen, tænkte jeg det ville være nyttigt at starte et emne om vækstregulering.

Alt håb er ude for mig denne gang, da mine mest ligner bærende søjler mellem gulvet og lampen, men man må jo lære af sine fejltagelser :)

I weekenden havde jeg så besøg af en væksthus-gartner, der netop havde arbejdet en del med alternativ vækstregulering for at reducere brugen af vækstregulatorer såsom Clormequatclorid og Paclobutrazol, da disse er meget skadelige for vandmiljøet og muligvis har en negativ indflydelse på pattedyrs reproduktionsevne.

Morning drop & Negativ DIF

Nogle af de anerkendte metoder til vækstregulering uden brug af skadelige kemikalier, er bl.a. Morning drop og Negativ DIF...

Man har fundet ud af at planter strækker sig mest fra om eftermiddagen til om morgenen, så det ville jo være nærliggende at sætte ind på det tidspunkt..

Morning drop udføres ved at sænke temperaturen væsentligt ca. 1 time før "solopgang"(Jo større og længere temperaturen er lav, jo kraftigere vil strækningsvæksten reduceres) og Negativ DIF er et udtryk for at holde en højere temperatur om natten end om dagen, begge metoder hæmmer produktionen af plante-hormonerne, Gibberelliner der bl.a. er ansvarlig for prolongation af stænglen.
En vigtig ting at huske ved Morning drop, er at middeltemperaturen mellem "drop´et" og normal temperaturen, skal være acceptabel for den givende planteart..

Morning drop og negativ DIF er ikke mekanisk retardering, men syntes at de skulle med alligevel..

Impedans

Impedans ligger inden for emnet "Mekanisk retardering" og kommer af det latinske ord Impedire, der betyder at forhindre eller forsinke...

Impedans foregår ved at planterne trykkes lidt sammen eller i hvert fald får lov til at gro op imod en barrierer, f.eks. en plexiglas plade der hænges over planterne, dette kan også med fordel gøres om natten hvor planterne har tendens til at strække sig mest...

Plexiglaspladen bør ikke bruges konstant, da den øverste del af planten der støder mod glasset ville have svært ved at perspirere, hvilket kunne give anledning til problemer med svamp og fungi..

Børstning, rystning & berøring

Forsøg har vist at børstning og rystning har en inhibitorisk effekt på stængel prolongation og ydermere en positiv effekt på planternes ensartethed, en tykkere Ved og mindre og tykkere blade..

Børstning kan, i større og kommercielle henseender, udføres med en elektrisk bom påspændt plastik- eller fiberduge, der flere gange i timen køres med dugene slæbende hen over planternes toppe..
Billede

Rystning kan udføres med vind fra en blæser eller der kunne konstrueres en elektromotor med en forskudt vægtklods, der har en mekanisk forbindelse til planternes stængel...

Jeg håber emnet er brugbart og vil appellere til at alle der har tanker om at bruge vækstregulerende kemikalier, om at overveje fordelene ved mekanisk retardering..

another needy hole

Dedikeret medlem

Rigitg interessant tråd. Ved et mindre antal planter kan man med fordel tage fat rundt om en plantes stængel og blade og børst opad en 10+ gange, lidt som man gør med en joint for at fordele mixet i den (hvis ikke man trykker den..). Alternativt kan man også tage fat i stængelen, helt nede ved jorden, og give planten en 5-10 sekunders rystetur en gang eller to om dagen. Begge metoder er effektive til at øget busket vækst, men naturligvis med risiko for at planten bliver lidt hæmmet de første par dage processen påbegyndes. :)

At bruge andet end fysisk påvirkning/essentielle næringsstoffer til at ændre en plantes vækst er efter min mening uholdbart. (hvilket vi lader til at være ganske enige om.)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Falder nedbinding og cropping også inde under denne kategori, eller hvad kaldes den slags metoder for hindring af vækst?

Og ville det virke hvis man nu fæstnede planterne til jorden ved grenenes start på stammen med snore? Eller ville det simpelthen rygge sidegrenene af/skade planten på anden vis?

Sådan:
Billede

Dedikeret medlem

Jeg ved ikke hvad du mener med cropping, men nedbinding er vel en slags "impedans" (er det et fagterm? Det er egentligt et udtryk inden for el-lære (Impedans), men derfor kan det måske godt gå igen.)

Du kan binde en plante ned nærmest hvor du vil, det handler bare om at gøre det langsomt nok til ikke at brække noget. Evt kan man binde planten ned med ståltråd og bøje det en smule dag for dag. På den måde kan man langsomt trække en gren i en retning eller binde den ned, uden at brække den.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Med cropping mener jeg beskæring i vækststadiet. Ikke noget jeg ved noget om, men mente at have hørt at det var en metode.

Billed eksemplet var egentlig ikke nedbinding, men mere som for at forhindre stammen i at vokse mere på stykket under snorene, men stadig fri vækst over. Som vel også er nedbinding, men mere med et andet formål end at bøje stammen mod jorden.

Medlem
Brugeravatar

Falder nedbinding og cropping også inde under denne kategori, eller hvad kaldes den slags metoder for hindring af vækst?

Og ville det virke hvis man nu fæstnede planterne til jorden ved grenenes start på stammen med snore? Eller ville det simpelthen rygge sidegrenene af/skade planten på anden vis

Jeg vil ikke tro at det falder ind under mekanisk retardering, nedbinding og low stress training ændrer jo egentlig bare retningen af væksten, det samme gør cropping samtidig med at du laver en knude på stænglen, hvor mere næring kan passere igennem..

Mekanisk retardering hæmmer syntesen af hormoner der medføre strækningsvækst..

Binder forøvrigt selv mine ned og supercrop´er dem med fremragende resultat:)

another needy hole

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ahh, det forklarede en del :)

Har mekanisk retardering nogen virkning på afkast, eller påvirker det udelukkende plantens statur?

Lækker tråd btw.

Medlem
Brugeravatar

Det skulle også øge antallet af skud og vokse i omfang, men har ikke nogen data på at det skulle give større afkast.. Forsøgene er fortaget på prydplanter eksempelvis Marguerite..

Tak, tænkte at den kunne være nyttig, da det ikke er alle der har højt til loftet :wink:

another needy hole

Moderator
Brugeravatar

Rigtig interessant! Tak fordi du delte!

Man kan også kontrollere væksten, jævnlig blomstringstræk, ved at give planten begrænset rodplads indtil den sættes i blomst og har overstået det værste stræk. Når den har det, kan der så skånsomt ompottes. Under denne periode er det også gavnligt for at holde nodeafstanden nede, at man forsætter med sit veggelys 6000K-6500K. Disse to trick bruges ofte i sammenhæng med langtidsblomstrene sativa sorter der kan blive nogle lidt store karle at bakse med indendørs.

Medlem
Brugeravatar

Rigitg interessant tråd. Ved et mindre antal planter kan man med fordel tage fat rundt om en plantes stængel og blade og børst opad en 10+ gange, lidt som man gør med en joint for at fordele mixet i den (hvis ikke man trykker den..). Alternativt kan man også tage fat i stængelen, helt nede ved jorden, og give planten en 5-10 sekunders rystetur en gang eller to om dagen. Begge metoder er effektive til at øget busket vækst, men naturligvis med risiko for at planten bliver lidt hæmmet de første par dage processen påbegyndes. :)

At bruge andet end fysisk påvirkning/essentielle næringsstoffer til at ændre en plantes vækst er efter min mening uholdbart. (hvilket vi lader til at være ganske enige om.)

Børstning opad planten tror jeg bedst ville kunne udføres når de er små, i hvert fald hvis man dyrker SOG, men rystning er helt sikkert en mulighed jeg vil tage i betragtning fremover :)

another needy hole

Medlem
Brugeravatar

Rigtig interessant! Tak fordi du delte!

Man kan også kontrollere væksten, jævnlig blomstringstræk, ved at give planten begrænset rodplads indtil den sættes i blomst og har overstået det værste stræk. Når den har det, kan der så skånsomt ompottes. Under denne periode er det også gavnligt for at holde nodeafstanden nede, at man forsætter med sit veggelys 6000K-6500K. Disse to trick bruges ofte i sammenhæng med langtidsblomstrene sativa sorter der kan blive nogle lidt store karle at bakse med indendørs.

Håber det må bekomme alle vel, det var helt nyt for mig og det kan man jo ikke gå og holde på :)

Gad vide om det ville være virksomt at begrænse rodpladsen i et jordløst system..? Det er i hvert fald et forsøg værd...

Hvor meget har lyset at sige for strækningsvækst..? Har hørt fra flere at de ikke rigtig kan se forskel i højde, om de har brugt dual eller MH..

Lumatek Dual(2100°K) fra start, har affødt Bubblegum på små 120cm :shock:

Har dog en Sunmaster Cool Deluxe (5000° - 6500°K) liggende, det kunne da være den skulle i brug...

another needy hole

Moderator
Brugeravatar

Du kan måske begrænse rodpladsen i kokosfibre, perlite og vermiculite, men tror ikke det går i DWC og ebb and flood lign. setups. Så længe der kun er vand og evt. lecanødder, ender du nok med problemer ala root rott, nærrings-, vandings-, og iltningsproblemer før du kommer til at mangle rodplads.

Deep red lys på 660nm, skulle også hjælpe på at holde strækket og nodeafstanden nede. Det bruges ofte til dette formål i LED-communitiet. Måske derfor der ikke er den store forskel på Dual spektrum (HPS?) og MH. Synes dog sagtens man kan se forskel på om der er vegget med 'almindelig' HPS og om der er vegget med 6000-6500K CFL, MH eller CMH.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]