Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Hvorfor er bladene gule forneden på de sidst opdaterede billeder?
Afstemning sluttede 12 maj 2011 15:55
Den mangler gødning 50%  50%  [ 1 ]
Overgødning 0%  0%  [ 0 ]
Varmestress 50%  50%  [ 1 ]
For meget vanding 0%  0%  [ 0 ]
For lidt vanding 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer : 2
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey Folks!

Fantastisk community at finde i forbindelse med min nystartede hobby :D

Som emnet lyder, er jeg gået "all-in" og har bygget mit eget skab op fra bunden, og det er der sku kommet et ret pænt skab ud af, hvis jeg selv skal sige det ;)

Her er nogle billeder:

Billede

Billede

Billede

Som i kan se, er jeg allerede gået igang med planterne, og har i første omgang valgt en billig variant "WWS Skunk", sammen med Skunk #1, da jeg læste mig til at de kunne klare en del.
De er alle feminiserede, da jeg ikke gider spilde min tid på han planter, når frøene kun koster det halve...desuden har jeg tænkt mig at prøve med nogle stiklinger på et senere tidspunkt, og så har jeg næsten ikke brug for nye frø, hvis jeg kan finde ud af det :P

Jeg har tænkt mig at sætte udsugningen til min emhætte, og så klare madlavningen med udluftning indtil videre. Men jeg har hørt at det lugter en del når man laver indendørs grow, er der nogen der kan fortælle mig hvor meget det egentlig kommer til at lugte? - Bor i en 60m2 lejlighed, bliver den hele fyldt med en skunk aroma? :P

Jeg har en altan hvor jeg har tænkt mig at sætte en stor presenning over halvdelen, så skabet kan stå derude på et tidspunkt, men er lidt bange for følgende 2 ting angående det:
- Kan folk lugte det fra stor nok afstand, så jeg burde droppe altan løsningen? Altanerne er bygget ind i bygningen, så det burde ikke være lige så slem som med normale altaner.
- Vil lyset fra min HPS lampe lyse hele min gård op, hver gang jeg åbner skabet om aftenen? Det er stortset lys tæt i lukket tilstand.

Min generelle grunde til at jeg gerne vil have det ud på altanen er:
- Jeg er storryger af både smøger og skunk, og har hørt at røgen dræber planterne i længden? Er det også slemt, når jeg nu har udsugning på skabet, og ofte har altandøren åben?
- Og selvfølgelig lugten af skunk, som nok vil forhindre mig i at invitere familien på besøg :P

Generelle spørgsmål:
- Hvor lang tid går der fra man planter sine frø, til at de skyder op fra jorden? Frøene har spiret fra d. 10-11-12(x2) / 4 - og lagde dem til spiring lørdag d. 9/4.
- Er det nemt at komme til at dræbe dem ved at vande for meget? Læste mig til at en jordblanding af 50% Pottemuld / 25% Sand / 25% Leca Sten - var en god og billig blanding, da den giver meget luft til rødderne, og sørger for at vandet løber hurtigere igennem.

Hvis der er nogen der kan svare på bare nogen af mine spørgsmål, ville jeg være henrykt.. :)

Og eventuelle gode råd er MEGET velkomne :)

På forhånd tak.

MVH. Skunk Rookien :D

Senest rettet af HolmQ84 09 maj 2011 15:57, rettet i alt 2 gange.

Medlem

hej. fedt gro skab du har fået bygget dig der :)
jeg er selv rimelig ny inden for det her men jeg har da ervervet mig den erfaring at røg er dødeligt for planten. da jeg selv også ryger smøger er jeg bange for at jeg dræbte min første plante af røg.
men hvis der er udsugning med frisk luft og hvis du holder skabet lukket så længe der er røg i luften burde der ikke ske noget. good luck :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Vil godt lige tilføje at jeg mange gange har siddet og røget en smøg eller andet, mens jeg har stenet på planter.. de overlevede da fint :)

Medlem

det sku ikke undre mig at nogen sorter tåler det bedre end andre :)

Moderator
Brugeravatar

Er din emhætte en der bare blæser luften op, eller er den sat sammen med ventilationen i hele blokken? For hvis det sidste er tilfældet er det ikke en smart plan. Anskaf dig et aktivt kulfilter og noget tilsvarende ventilation.

Er det en lukket altan? Ellers får du problemmer med temperatur og fugtigheds udsving. Ellers vil det godt kunne fungere, men hvor risky det ser ud, er det nok kun dig der kan afgøre.

Det går typisk et par dage til en uge før de stikker hovedet over jorden hvis ikke du har plantet dem for dybt.

Tjah, de falder ikke bare om af en overvanding, og hvis det er tilfældet man overvander skal man bare lade jorden tørre ud før der vandes igen, men det nedsætter væksten en del, og kan fremme svamp i jorden.

Junior medlem
Brugeravatar

Patrick R --> Ja, jeg har også læst flere steder at røg er rigtig skidt for planterne. Men så snakkede jeg med en kammerat som køber skunk af en af hans venner som dyrker selv, og han sagde at der altid var en tæt røg i hans kammerats lejlighed, og den skunk han dyrker...det er kvali ryger! :P Så jeg tænkte...kan han...så kan jeg sq også :D

Men i første omgang lader jeg skabet stå hvor det står, og så må jeg prøve at begrænse røgen så meget som jeg kan.

MaximumG --> Men det lyder som om dine planter står et sted hvor du "normalt" ikke ryger? Mine kommer jo til at stå i min lejlighed, hvor der nogle dage vil blive lidt tilrøget 8-10 timer af dagen, når jeg ikke tager ud :) Men på den anden side, så er sommeren jo på vej til DK snart forhåbentlig, og så skal der nok komme masser af frisk luft ind..

BisMann --> Tak for svarene :)

1. Min emhætte er en del af et stort udluftnings system som er i hele blokken...går jeg ud fra. Men jeg har bare hele tiden tænkt at der sidder udsugning hele vejen igennem, så luften/duften går direkte op og ud af skorstenen? Det kan godt være jeg er gal på den.. Godt spottet ;) Men jeg lugter da aldrig maden som min etniske nabo familie laver, men når jeg går forbi deres dør, så lugter der meget. Men "better safe, than sorry"

2. Jeps, det er en lukket altan, hvis jeg forstår dig rigtigt. Men lægger sku lige et par billeder op af det, for en sikkerheds skyld.

Billede
Skabet er bygget til at passe til at stå for enden, som billede nr 1 viser.
Billede
Dog er der en vuggestue skråt nedenfor min altan (som billedet viser), er det noget jeg burde være nervøs for? Tror ikke resten af gården kan lugte noget, så skulle det være lyset der skulle vække mistanker.

Men når jeg får dækket halvdelen af altanen med en presenning, så burde det da være rimelig safe? Hvad siger i? :D

Kan sku også godt være jeg er alt for overforsigtig, for når jeg tænker over det, så har jeg aldrig stået og studeret vinduerne på den anden side af gården, og der kunne sq stå hamp planter i samtlige vinduer uden jeg havde set det :P (Har lige tjekket, det gør der vidst ikke!)

3. Har plantet dem ca. 1-2 cm under jorden, så der er vel gæster om et par dage :D

4. Okay, så lader jeg være med at vande et par dage.. De skal vel heller ikke have særlig meget vand i starten, det er vel først når man er længere henne i den vegetariske fase -og i blomstrings fasen? Jeg er vel ikke så heldig at en eller anden sidder inde med en god tommelfinger regel?

Lige et par rookie spørgsmål til :D

- Har et termometer i toppen af skabet, som siger 36*, efter at skabet har stået tændt i ca 5 timer. Er det en okay temperatur?
- Mit skab tillader planterne at blive omkring 100-120 cm høje, og det er vidst lige i underkanten i forhold til de fleste normale højder. Men hvis jeg får problemer med nogle af planterne i forhold til højde, ville det så være bedst at sætte dem tidligere i blomstrings fasen, eller burde jeg bare beskære dem i stedet?
- Derudover er de potter jeg har købt 11,5 L. Er det dumt at have så store potter, hvis de ikke kan vokse sig høje og flotte anyways?

Moderator
Brugeravatar

Det du har, vil jeg kalde en åben altan, eller halvåben, jeg tror godt du kan løbe ind i nogle problemmer med fugtighed og temperatur.

Hvis man kender HPS belysningen så er den rimelig nem at genkende.

I starten må de ikke tørre for meget ud, så hellere lidt for meget end lidt for lidt imo. Ellers når de blir lidt større kan man vente med at vande til at det er tørt de to første cm nede, stik en finger i jorden.

36 grader er for meget, helst under 28 grader, nogle få svipsere over kan de overleve, men det der er for varmt.

Du får nok ikke problemmer medmindre du går rene sativaer.

11 liter er fint.

Medlem
Brugeravatar

ville lige adde at fotosyntese* ikke kan ske uden det vi ånder ud :) og da det er en ukrudts plante tror jeg ikke at dine par smøger og et par joints dræber den.. specielt ikke på en altan.. men fucking flot skab mate! meget pænere end mit.. og dejligt at se en ny growlog kørende.. tror dit største problem med den altan ville være at der kommer meget fugt og det kan nemt ødelægge både lys og skab...

Junior medlem
Brugeravatar

BisMann --> Endnu en gang tak for svarene :)
Mr.Greenthumb --> Mange tak for ros, jeg har også lagt mange timers arbejde i det :)

Jeg har grundet skabet et par gange, og har efterfølgende malet det med sort træbeskyttelse, netop fordi jeg tænkte at der kunne komme fugt skade rimelig hurtigt uden. Tror i stadig det vil blive et problem?

Med hensyn til varmen, er der så nogen der har et godt og billigt forslag til hvordan jeg kan få det ned på under 28 grader?

Har tænkt på følgende:

- Bore en 6-8 (ca. 3 cm diameter) huller i bunden, som gør udluftningen mere effektiv. (Er det nok?)
- Købe en blæser til, som jeg placerer i bunden, i modsatte side af den i toppen. (Burde være rigeligt, men mere strømforbrug..)
- Købe en slags køler til at lægge under skabet (der er ca. 9 cm højde plads) - Nogen der har et godt foreslag til en køler?

De huller i bunden skal vidst bores lige gyldig hvad, medmindre der er nogen der har et bedre alternativ?

Med hensyn til altan:

Der er en 10 cm under altan "gelænderet", hvor luften kan komme ind. Hvis jeg borer huller ind til skabet fra den side, og de 6-8 huller op gennem bunden af skabet, så burde der da komme nok frisk luft ind?

Jeg tænker at det luft der bliver suget ud, automatisk kommer ind igennem andre huller, så hvis jeg laver den løsning til altanen burde der da komme rigeligt med frisk luft? Eller skal der mere til?

De steder hvor der kommer luft ind til skabet i øjeblikket, er kun gennem sprækkerne mellem lågerne og skabet. Hvis jeg får lukket det nogenlunde af, så kommer der mere frisk luft igennem hele skabet, og det hjælper på mit problem.. Men er der nogen der har et godt foreslag til hvordan jeg kan isolere der?

Har selv tænkt på en slags flexibelt plastik/gummi, som man kunne bore fast mellem låge og skab, men har kigget efter det, uden held. Nogen der har lavet noget lignende, med nogle gode idéer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
HolmQ84> nej, jeg har faktisk dyrket før i mit soveværelse og også i min stue.. hvor jeg kæderøg HVER dag, mindst 40 smøger.. :) .. og de overlevede fint..

Junior medlem
Brugeravatar

MaximumG --> Hehe okay, så er jeg ikke så nervøs omkring røgen længere :D

Moderator
Brugeravatar

Mht airflow så læs denne https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=100823
sæt udsugningen i toppen, og indsugning i bunden, lav den passiv indsugning mindst dobbelt så stor som hull(et/erne) til udsugning, og dit airflow fil forbedres en del, med et par 90 graders rør per hul burde du kunne sørge for der ikke slipper lys ud eller ind igennem indsugningshullerne.
Mht. sprækker ved dørende, vil gummi tætningslister, samt nogle 'L' formede trælister nok kunne tage det meste. Mellem de to låger vil en træliste bag på den ene dør nok kunne gøre det.

De fugtighedsproblemmer jeg tænkte på var mere for planternes skyld, det bliver svært at regulere udendørs, og du vil få nogle store udsving, som man kan sørge for at der går mug i slutresultatet.

Junior medlem
Brugeravatar

Så er jeg tilbage igen :D

BisMann --> Grundet dine rigtig gode svar, har jeg siddet og undersøgt muligheden for at opgradere til en kanalventilator, da jeg stadig har problemer med varmen i skabet, efter jeg lavede indsugnings huller der passede til udsugnings mængden. (Rigtig fedt link du kom med, så fik jeg ihvertfald styr på ind/udsugnings forhold) :)

Jeg har nu siddet og kigget på kanal ventilatorer de sidste par dage, og har planer om at købe en lige så snart der er penge på kontoen igen.

Det som jeg ikke har helt styr på, er hvor stor en ventilator jeg skal have

Har fundet følgende 2, som er ret billige i forhold til andre hjemmesider, så ville gerne købe en af disse. Det er samme mærke etc, den ene har bare ekstra udsugning på eller noget:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/kanalventilator-o-100mm-p879

http://www.vvs-eksperten.dk/index/kanalventilator-ekstra-o100-p884

Der er ikke særlig stor forskel i prisen, så hvis det ikke gør noget at der er meget udsugning, vil jeg hellere betale lidt ekstra for at få 290m3/h frem for 160m3/h.

- Men hvad er mest ideelt til mit skab? 100x60x180

Derudover, så er det stortset alle kanalventilatorer man kan tilslutte et aktivt kulfilter senere hen. Også den jeg har kigget på?

Udover ventilation, trives mine planter rigtig godt...og jeg synes næsten i fortjener at se hvordan det går med de små englebasser :D

Billede
Skunk #1
Billede
WSS Skunk

Til sidst, er der så nogen der kender et billigt sted at købe aktivt kulfiltre, ville gerne kigge lidt på priser etc, men synes de steder jeg har fundet ikke har det vilde udvalg..

Tak for hjælpen :)

Junior medlem
Brugeravatar

Så er jeg tilbage med en update:

Planterne er nu ca. 2 uger gamle, og de er begyndt at vokse rigtig hurtigt, meget hurtigere end jeg havde regnet med :D
Og som billederne viser, så ser det heller ikke ud til at de har taget skade af at der har været rimelig varmt derinde i perioder.
Men jeg har stadig planer om at købe en kanal ventilator, og har sat mig fast på den store version af de 2 overstående, og køber en hastigheds regulator, så larmer den også lidt mindre :)

Billede
WWS Skunk til venstre - Skunk #1 til højre
Billede
Min største WWS Skunk
Billede
Min største Skunk #1

Det må meget snart være på tide at begynde på gødningen, eller skal jeg vente lidt endnu?

Jeg har købt disse 2 gennem en tysk hjemmeside, men er lidt i tvivl om dosering. Der står 50 ml til 10 L vand, men skal jeg så blande alt det jeg vander med op, eller er det kun en gang i mellem?

Billede

Og indeholder de også alt hvad planterne har brug for, eller er det noget andet jeg bør tilføje?

Over and out..

Medlem

sjovt nok har jeg selv lige bestilt de samme gødninger til mine :)
men du skal kun give dem vand med gødning en gang imellem...ellers bliver de overgødet.
men hvornår du skal begynde at gøde tør jeg ikke svare på :)

Junior medlem
Brugeravatar

Så er det tid til endnu en update:

Planterne er nu ca. 3,5 uger gamle, og indtil nu har det jo kun været vanding der har været at holde styr på, men nu begynder der at ske ting og sager..

Billede
Skunk #1 er de 2 planter tættest på - WSS Skunk længst væk.

Billede
Fantastisk at se alle de små skud som popper frem over det hele :D

Billede
Min største WSS Skunk

Billede
Min største Skunk #1

De nederste blade på 3 ud af 4 er blevet gule, som man også kan se på billederne, og det har jeg tolket som at det er på høje tid at begynde gødningen.

Det startede jeg på for en 4-5 dage siden. Jeg blandede også gødning i min forstøver, men det var vidst alt for stærkt opblandet, for nogle af bladene begyndte at få gulligt skær på spidserne.. - Brugte Canna Terra Vegge, i opblanding 10 ml / 2 L vand.

Kan jeg godt forstøve planterne med gødning i, hvis jeg lavere en mildere opblanding...eller bør jeg købe noget andet gødning, specielt til det formål?

Derudover har jeg haft problemer med en løs forbindelse til min hps lampe, hvilket resulterede i at de fik 14 timers mørke forleden dag. Men jeg satser på at der skal mere end 1 dag med meget mørke til at tvinge dem i blomstring?

Over and Out :)

Medlem

de skulle gerne ikke gå i blomst bare ved en dag med meget mørke. det med at forstøve med gødning der tror jeg at det er bedst at bare bruge vand til at forstøve med. og så spare næringen til rødderne. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Okay, det var også min plan medmindre der var nogen der kendte noget gødning man kunne bruge til sin forstøver.

Synes bare jeg havde læst et sted om en slags gødning der var god til det formål, men jeg klarer mig nok uden :)

Tak for svar :)

Medlem

Det er rigtig nok af "Røg dræber", meeeen du kan godt sidde og ryge i nærheden af dem ;) .. Ryger selv både smøger og Joints i nærheden af de små damer, os når jeg sidder og nusser og trimmer dem, og de har sku aldrig taget skade - De er i hvert fald ikk døde, men har givet store, flotte & velsmagende buds :D ..

- Derved ikk sagt du skal puste alt røgen ind i dem xD - Bare sørg for af lufte godt ud :) !

Junior medlem
Brugeravatar

Nu er det snart en uge siden jeg startede på gødningen, og der er ikke rigtig tegn på forbedring..

De nederste blade på alle 4 planter er helt gule, og nogle af dem er ved at krølle sammen og visne.

Derfor smider jeg lige en afstemning op, for at se om folk er enige med mig i at det er pga manglende gødning..

Hvis der er en eller flere der sidder og er sten sikre på at de ved hvad der er galt, må i meget gerne smide en kommentar. :)

Tak for hjælpen til jer der svarer :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]