Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 13:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: strømforbrug
Medlem
Brugeravatar

Hey, hvor meget mere er i begyndt at betale i strøm efter i er begyndt at dyrke?
I må meget gerne sige hvilken slags lampe i bruger når i svare :)

Medlem

Hvad?? Har du ikke fået en henvisning til DCF guiden???
Jeg anbefaler du selv regner det ud, for den guide virker ikke helt længere hvad angår strømpriser...

Find en opgørelse fra dit elselskab over de tidligere år. På den står hvad du brugte i Kwh hele sidste år og hvor meget du i alt betalte. Divider den totale årspris med det totale forbrug af Kwh, og du har din Kwh-pris med alle afgifter.

Regneeksempel med en 400W HPS:

Kwh pris sætter vi til 3 kr incl afgifter. (Den pris har jeg været meget tæt på i 2009)
Veggetid 400W vækst: 4 uger (18/6) 18 timer gange 28 dage.-- = 504 timer
blomstertid 400W bloom: 8 uger (12/12) 12 timer gange 56 dage = 696 timer
-----------------------------------------------------Total time forbrug = 1200 timer lys på ca 3 måneder.

400W tændt i en time = 0.4 Kwh

0.4 Kwh * 1200 timer = 480 Kwh * 3 kr. pr Kwh ----------------= ~ 1440 kr. pr kvartal.

PS: Skal der udsugning, blæser og andet srømforbrugende grej i dit setup bliver regningen selvfølgelig det mere.

Medlem
Brugeravatar

3 kr. pr. kWh er vist liiige højt nok? Jeg betaler ca. 3-400 kr. ekstra pr. kvartal og jeg har 300w + 115w CFL kørende, men de er jo også en del billigere at have kørende end HPS

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg lavede på et tidspunkt et regnestykke med 600 W HPS pære i hydro. Med 18 timer lys i 14 dage vegetativ vækst og 3 måneder med 12 timers lys, gav mig en regning på lige under 1700 kroner, så skal sådan noget som blæser og udsugning selvfølgelig også regnes med bagefter.

Medlem

Dingler skrev:
3 kr. pr. kWh er vist liiige højt nok? Jeg betaler ca. 3-400 kr. ekstra pr. kvartal og jeg har 300w + 115w CFL kørende, men de er jo også en del billigere at have kørende end HPS

Nej. 3 kr passer ok. Inden en nybegynder der læser den her tråd, og får dyrket 10 grows er prisen alligevel steget.
Og regner man pt. med 3 kr pr Kwh er man sikret ALLE fremtidige afgifter, og man kan kun blive positivt overrasket når den første "store" regning kommer.
Allerede i 2006 betalte jeg 2.56kr pr kWh incl alle afgifterne. (første år der passerede 2.50,-)
Så lige til den abnormt lave ekstra elregning??
HPS eller CFL er ligegyldigt, bruges der 400W i hver kan el-selskabet ikke mærke/se forskel, begge bruger ~ 0.4 Kw pr time.
Så hvis:
1) Et kvartal er 3 måneder dvs ca 90 dage
2) Vi antager du kun kører i 12/12 fra start (blomst)
3) 300W+115W er 415W = 0.415 Kw forbrug pr time (KwH)
Er ligningen:
400 kr / 0.415 Kwh X 12 timer i et kvartal
Bliver det kun til:
0,89 kr pr Kwh

Det lyder som et El-selskabs salgspris uden afgifter og alt det der..

En tommelfingerregel siger, at du skal gange dit lokale elværks KwH-pris med en faktor 3 for at få et ca beløb på den endelig regning.
Se her:
0.89 kr * 3 = 2,67 kr
Det fantastisk tæt på min pris fra 06???

Medlem
Brugeravatar

Well, har lige været inde på http://www.forsyning.dk/ for at kigge på mit strømforbrug siden jeg flyttede ind:

Kan du gætte hvornår jeg startede mit grow?

Faktisk har det kun kostet mig 200 kr. mere i kvartalet, og ja jeg har kørt med begge lamper fra starten.

Så der er et nyt mysterie du kan opklare Chas. Math boy - up up and awaaaay!

EDIT: Her er lidt takster du kan gange/dividere lidt rundt med indtil du føler det passer ind i din verden:

http://www.forsyning.dk/FV/El/AKEForsyn ... priser.htm

P.S. Ignorér mig - Jeg er en led lort om natten, ligemeget hvor ret du så end har

Senest rettet af Dingler 26 nov 2009 18:36, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
weeeee.... syntes heller ikk min regning er steget så voldsomt meget.. omkring de der 200-300kr ekstra i kvartalet.. og det for en 200watt grow CFL med 4 120mm blæsere og 2 psu'er .. men nu blir den nok lidt højere hvor jeg også har en 200watt bloom til at køre.. såå men.. ikk det vilde.. long live CFL! :D

Medlem

Dingler skrev:
Well, har lige været inde på http://www.forsyning.dk/ for at kigge på mit strømforbrug siden jeg flyttede ind:

Billede

Kan du gætte hvornår jeg startede mit grow?

Faktisk har det kun kostet mig 200 kr. mere i kvartalet, og ja jeg har kørt med begge lamper fra starten.

Så der er et nyt mysterie du kan opklare Chas. Math boy - up up and awaaaay!

EDIT: Her er lidt takster du kan gange/dividere lidt rundt med indtil du føler det passer ind i din verden:

http://www.forsyning.dk/FV/El/AKEForsyn ... priser.htm

P.S. Ignorér mig - Jeg er en led lort om natten, ligemeget hvor ret du så end har

Jeg kan da naturligvis ikke gætte mig til hvornår du startede?? Detved du kun selv
Din post fra d.15 mar 2009 14:05
viser at at du allerede har hindu kush og lowryders. Ifølge dit skema vil du have mig til at tro det var i efteråret i år.. Det passer bare ikke med regningen fra april måned.

Nu tager jeg et vildt gæt. Ud fra dit skema gætter jeg på du får strøm fra HEF Net A/S.? rigtig eller forkert??
Hvis dit skema viser det du betalte til selskabet, så passer et forbrug på 3000 pr år til 1000 KwH.
Det er regnet på bagrund af det 2 sidste kvartal regninger du har betalt siden du startede med at dyrke indendørs ifølge dit skema.

http://www.elpristavlen.dk/

Sætter jeg 9000 i post feltet og et forbrug på 1000 KWh pr år, og derefter tryker på det lokale selskab for 9000 området, passer det sjovt nok med næsten med 3kr.

http://www.elpristavlen.dk/Elpristavlen ... ompany=HEF

Så nej jeg kan ikke besvare hvonår du startede med at dyrke.

Og med hensyn til din takst side, så passer den fint med mit selskabs taksside, + en 4-5 andre jeg har tjekket idag.

Medlem
Brugeravatar

Det grow fra marts stod ikke ved mig, men du er en dygtig detektiv. Ingen anelse om hvor jeg får strøm fra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Detective Chas.. He's on your ass !

Medlem

Dingler skrev:
Det grow fra marts stod ikke ved mig, men du er en dygtig detektiv. Ingen anelse om hvor jeg får strøm fra.

Det var det??

Forklar en stigning på kun 200 kr ved brug af 415 W CFL i blomst og vegge fase tak. Ellers hedder det 3 kr KwH..

Cake: Vær relevant eller lad være og skriv...

Medlem
Brugeravatar

Beats me, jeg fortæller bare manden hvor meget mit strømforbrug er steget. Om det så er fejl i måling eller hvad, det skal jeg ikke kunne sige noget om, men jeg kan ligesom ikke andet end at gå ud fra de tal jeg er blevet oplyst. Men vi lukker den her m8, vi skal alle kunne se hinanden i øjnene bagefter.

For lige at opsumere, så giver jeg dig ret i at 200w CFL og 200w HPS er fuldstændig det samme set ud fra forbrug. Grunden til CFL altid bliver kaldt "sparepærer" er selvfølgelig henledt på at man kan få samme lumenoutput ved lavere watt end normale pærer. En lille brainfart fra min side af ^^
Hvorvidt en kWh virkelig koster 3 kr. eller ej skal jeg heller ikke gøre mig klog på, tallet lød bare lidt voldsomt da jeg læste det, mest af alt fordi jeg som sagt ikke så så voldsom en prisstigning på mine regninger. Men du lyder som en der har styr på det, så du rykker bare den her tråd rundt som var det din egen min kære Wattson

Chas er indmeldt 11. september! COINCIDENCE!??! YOU DECIDE!! DAM DAM DAAAM! - also: <3 @ cake

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan selvfølgelig ikke umiddelbart gøre mig klog på hvad en KwH koster i Chas' omegn, men hos mig ligger prisen sådan nogenlunde fast på omkring 1,6 kroner.
Men som Chas siger, sætter man den til 3 kroner, så oplever man ikke ubehagelige overraskelser en skønne dag.

Moderator
Brugeravatar

@Dingler og Chas, strømforbruget variere jo nok mere, end man kan aflæse forbruget af growet direkte på strømregningen.

Enig med cake, der blir godt nok gået i detaljen, misforstå mig ikke, jeg synes det er fedt, elsker den slags angement (jeg kan sikkert ikke stave?). Jeg kunne ikke lade være med at smile, god stil.

Medlem

Dingler skrev:
Beats me, jeg fortæller bare manden hvor meget mit strømforbrug er steget. Om det så er fejl i måling eller hvad, det skal jeg ikke kunne sige noget om, men jeg kan ligesom ikke andet end at gå ud fra de tal jeg er blevet oplyst. Men vi lukker den her m8, vi skal alle kunne se hinanden i øjnene bagefter.

For lige at opsumere, så giver jeg dig ret i at 200w CFL og 200w HPS er fuldstændig det samme set ud fra forbrug. Grunden til CFL altid bliver kaldt "sparepærer" er selvfølgelig henledt på at man kan få samme lumenoutput ved lavere watt end normale pærer. En lille brainfart fra min side af ^^
Hvorvidt en kWh virkelig koster 3 kr. eller ej skal jeg heller ikke gøre mig klog på, tallet lød bare lidt voldsomt da jeg læste det, mest af alt fordi jeg som sagt ikke så så voldsom en prisstigning på mine regninger. Men du lyder som en der har styr på det, så du rykker bare den her tråd rundt som var det din egen min kære Wattson

Chas er indmeldt 11. september! COINCIDENCE!??! YOU DECIDE!! DAM DAM DAAAM! - also: <3 @ cake

Wattson?? Jeg troede dette var et seriøst forum. Der skulle fame ikke Wattsones meget for at finde den her..
Dingler skrev:

Redigeret med rød tekst, men kan sagtens ses i citatet ovenover..

Jeg kunne begynde og skrive en masse her.
Men, jeg vil ikke bevæge mig ned i dit stadie og svare igen, idet jeg kan se du er en dybt useriøs person der ikke regner sine medmennesker for lige....

ellers tak til jer andre, og check jeres opgørelser så i ved hvad i egentlig går og betaler til.

PS takket være dingler her tror jeg der nu er lukket af for 16 års personlig groerfaring og hints til nybegyndere fra min side..
Bedst som man prøver at hjælpe folk, stikker de gerne en form for dolk i ryggen som tak. Det har jeg prøvet før.
Men det vil jeg kun være med til en gang. At hjælpe og vejlede er overhoved ikke en glæde når man opdager sådanne ting som dingler finder på at skrive til sidst.
Jeg indmeldte mig forummet den dato idet jeg fik min første computer nogensinde den 1 Sep, og det tog mig 11 dages surfen før jeg meldte mig ind..
Men her 3 måneder efter føler jeg overhoved ikke seriøsiteten er på et level jeg vil være med på..
Dette finder jeg utrolig synd i betragtning af hvor mange der søger ok profesionelle råd og vejledning på disse sider..
Det kan lyde hårdt men jeg går ud fra at man minimum er 18 og seriøs når man skriver indlæg idette forum.
Dette er ikke tilfældet med dinglers sidste linje, og han er derved den der fik "bægeret til at flyde over" for mig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chas:

Hvis du tager den kommentar, så gravalvorligt, som at beskrive den som en dolk i ryggen, så tror jeg måske desværre ikke at internettet er et sted for dig.
Jeg havde selv ikke set den skjulte besked i hans post, men tvivler på den var ment som en dolk i ryggen.

"Det kan lyde hårdt men jeg går ud fra at man minimum er 18 og seriøs når man skriver indlæg idette forum."
Lad være med at gå ud fra sådan noget. Så kan du kun blive skuffet, da det ikke er alle der bliver 100 pct. seriøse 24/7 den dag de bliver 18 år.

Men jeg håber da ikke at du stopper med at hjælpe andre mennesker fordi nogen har skrevet noget med faded skrift, for det ville da være sørgeligt.

plah

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Syntes også den her tråd har taget en mærkelig drejning :peace: .. <--

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan forstå du er ny på internetttet, og heldigvis er det meget meget meget få steder at folk er så gravalvorlige som dig. Hvis ikke man kan gøgle den lidt på et forum fyldt med potheads så er det en sørgelig verden vi lever i.

Men all-in-all good times, good times indeed :D I've had a blast!

Der er flere hemmelige beskeder fra Dingler-nissen til dem der kan li' at gå på skattejagt.

Happy hunting!

P.S - En undskyldning skal lyde til Anti-Hero, det var aldrig meningen at det skulle gå så vidt, men som du ser havde jeg meget svært ved ikke at stikke lidt til vores kære interwebs-nybegynder. Håber stadig du har fået svar du kan bruge til noget :)

P.P.S - Dit kulfilter-kit fra eBay er ankommet, du kan bare svinge forbi og samle det op

Senest rettet af Dingler 26 nov 2009 18:30, rettet i alt 3 gange.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Dingler skrev:

Hvad er min præmie?

Medlem
Brugeravatar

^ Du kan få en joint til januar

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]