noname skrev:
Hvordan kan en plante antages at være "følelsesfuld" bare fordi den reagerer på lys? Kan man så sige det samme om molekyler, for de ændrer jo også deres bevægelsesmønster når de udsættes for lys/lyd/varme, og dette vil også kunne detekteres ved anvendelse af forskelligt måleudstyr.
Jeg kan godt se, at det ud fra mit indlæg lyder til at jeg kun baserer det på Discovery, men nixen - det var bare et eksempel jeg kom med. Der findes jo også teorier om at alt har en bevidsthed. Og jeg vælger at tro, når noget har en bevidsthed, så må der være følelser af en eller anden art indblandet. Det er vel et spørgsmål om tro?
noname skrev:
Og hvordan vil du helt præcist behandle en plante med respekt? Kaste håndtegn efter den og cruise en tur med den?
Lige præcis.
noname skrev:
Mht. respekt overfor dyr, så har jeg ladet mig fortælle (af Dyrenes Beskyttelse), at det er temmelig forkert at holde kaniner så de ikke har adgang til udendørsarealer og/eller rigelig med motionsmuligheder...
Jeg går ud fra at det er mit gamle kæledyr du hentyder til. Det kæledyr, som altid havde sit bur åbent med mulighed for at gå rundt i hele lejligheden istedet for at spærres inde i et bur, med mulighed for at ligge og sove i min seng om dagen (den hoppede altid selv op, endda om natten engang imellem mens jeg sov), og med mulighed for at rende rundt i haven om foråret/efterhåret, når solen begynder at pippe frem. Det eneste tidspunkt den kun var i buret, var dens første dage hos mig og da den blev 7 år (ret lang tid for en dværgkanin), syg og svag - men det var frivilligt, og det var forståeligt. Når jeg lagde den på sengen, hoppede den ned fra sengen og ind i buret igen. Og der blev den til den blev aflivet.
Jeg siger ikke den ikke ville ha fået en bedre behandling eller en ligeværdig behandling et andet sted, men hvor stor er mulighederne lige? Og da især ikke i butikken, som giver kaniner et endnu mere elendigt liv, hvis de ikke bliver solgt i butikken før en alder på vis antal uger, som jeg ikke lige kan huske. Så må de håbe at blive købt af nogen, der gider have voksne kaniner (og ja, jeg burde nok ha fået fat i en voksen kanin, men som 13-14 årig tænkte jeg ikke lige sådan - dyrebutikken var stedet at få fat på dyr).
Der er forskel på at tage dyr ud fra deres naturlige levesteder og sætte dem inde hos sig selv (nogle gør det for at beskytte dem for menneskers biltrafik og motorveje, som dræber dusinvis af dyr hver dag, men det er en anden historie), eller fjerne dem fra en butik og give dem en fair behandling, mad på bordet, tag over hovedet og et langt liv, som de sikkert ikke ville få på samme måde så mange andre steder.
Men jeg kan sagtens følge din pointe. Det ER forkert, men det kunne være mere forkert. Og det er sgu svært at retfærdiggøre at man spærer dyr inde som man har indespæret sig selv.
Undskyld for at have startet en OT-diskussion. Bare split det til psykedelisk filosofi eller generelt, hvis det er - måske kan det starte en ny diskussion? Det kan for min skyld også stoppe her. Jeg er ligeglad