Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har lige plantet mine 10 frø (2 Critical, 3 Ice, 3 Northern Light og 2 Amnesia Haze) sammen med mine venner for 2 dage siden, og til vores store glæde er samtlige planter begyndt at spire (kostede også 600 kr. for 10 frø fra Headshoppen Århus, så det manglede da bare). Vi er dog alle nybegyndere, og er blevet i tvivl om nogle ting. Jeg har listet dem op her, men det kan godt ske at de allerede er på forum, (jeg kunne ikke finde dem):

Hvor meget vand er optimalt at give dem (er klar over at det afhænger af plantens størrelse, men er der en tommelfingerregl vil vi meget gerne høre)

Hvor meget skal man hjælpe planten de først dage for at få den til at gro lige op?

Er det en god ide at lave kloner? Hvordan går man det bedst?

Er det farligt at have planterne udenfor om aftenen i forhold til kulden?

Hvornår skal de tages ud af rockulden? Hvad for en slags jord er optimal til at lægge dem i bagefter?

Er det bedst at have planterne i vindueskarme og således både få sollyset og varmen fra stuen, eller skal de bare stå udenfor og passe sig selv?

Andre gode råd modtages også meget gerne.
Takker meget for positive svar :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Nu det ikke fordi jeg er den store pro men kan da prøve at besvare nogle af dem:

1. I starten skal de have en del vand så spiren kan vokse ud, men ellers skal de have en pause mellem hver vanding så jorden lige kan nå at blive tør og rødderne kan få noget luft.

2. Kommer jo an på hvor du har dem, jeg har personligt mine i vindueskarmen og vender dem dagligt så de ikke vokser skævt efter lyset. Hvis du planter dem ud og tænker på at de vokser skævt pga. vinden så sæt en støtte pæl ved siden af.

5. jeg går ud fra du har laddet dem spire i rockulden, ligeså snart de er begyndt på det og spiren bare en en smule ude sp smid dem i jorden med spiren nedaf, gerne noget så/priklemuld pga. den lave gødning.

6. At have dem i vindueskarmen i starten er godt, især i et sydvendt vindue, så hærger vejret dem ikke, de får noget varme og solen står ind på dem i lang tid.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Må da lige sige at det er nogle utrolig dyre frø i har valgt, til et første gangs grow. I ville have fået lige så meget ud af et par frø fra noget billigt pot i havde købt, da i aldrig får udnyttet det til det fulde udenfor. Og hvis i overhovedet får dem til at overleve udenfor, er det godt klaret. I skulle have læst lidt på lektien før i gik ud og spenderede så mange penge på det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
4. Nej ellers havde hamp da været udød. Planter er altså beregnet til at være udenfor du kan plante ud nu.

Moderator
Brugeravatar

@Jack von Hashluder
Jojo, men der har ikke groet hamp i ret mange år i Danmark. Det er spørgsmålet om frøene når at blive færdige, f.eks. Amnesia Haze tvivler jeg meget på blir færdig.

Junior medlem

Tak for alle svarene

BisMann skrev:
@Jack von Hashluder
Jojo, men der har ikke groet hamp i ret mange år i Danmark. Det er spørgsmålet om frøene når at blive færdige, f.eks. Amnesia Haze tvivler jeg meget på blir færdig.

Hvorfor tænker du at det er for sent med Amnesia Haze??

Junior medlem

Manze skrev:
Må da lige sige at det er nogle utrolig dyre frø i har valgt, til et første gangs grow. I ville have fået lige så meget ud af et par frø fra noget billigt pot i havde købt, da i aldrig får udnyttet det til det fulde udenfor. Og hvis i overhovedet får dem til at overleve udenfor, er det godt klaret. I skulle have læst lidt på lektien før i gik ud og spenderede så mange penge på det.

Når man planter udenfor er der jo kun en chance om året, og så vil jeg gerne give 600 kr. for så at få det fulde ud af forsøget (red.; vores fulde)

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Altså jeg har 5 planter lige nu der alle står i mit vindue.. jeg rykkede dem ind da jeg så det ville blive omkring frysepunktet.. (de havde kun stået ude en solskinsdag) så nu kan de blive inde indtil de er lidt større og så bliver de da smidt ud igen (når jeg er sikker på der ikke kommer frost)

Moderator
Brugeravatar

@Bumsen
Fordi det gerelt kniber med at få sativa dominerede sorter færdige i det danske klima (vinteren kommer for hurtigt), De går generelt relativt sent i blomst, og tager lang tid om at modne. Ud fra forhandleren (Du må i øvrigt ikke nævne forhandler ifølge reglerne, så slet info herom) går jeg ud fra at det er royal queen seeds, hvor den så tager en 12 uger om at modne, ifølge mine erfarringer, kniber det udendørs med sorter med 10+ uger i blomst, medmindre man på en måde kan holde dem på 12 timers lys/12 timers mørke, i en periode.

Men 'indendørs sorter' kan generelt være problematisk udendørs, havde nogle white rhinoes som tager en 8-10 uger i blomst, problemmet var bare at de først gik så sent i blomst at de fik en 3-4 uger i blomst udendørs, før frosten kom.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hijacker lige med et spørgsmål... Hvis man skal tvinge planterne i blomst ved at stille dem mørkt i et døgn... Skal det så være helt 100 % mørkt før det hjælper?

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
ja det skal være helt mørkt Noname

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

noname skrev:
Hijacker lige med et spørgsmål... Hvis man skal tvinge planterne i blomst ved at stille dem mørkt i et døgn... Skal det så være helt 100 % mørkt før det hjælper?

Ja. smid evt sort plastikpose over i 48timer, så får du fremprovkeret blomst.
Derefter skal du køre 12/12 - hvis det så bare bliver smidt tilbage med samme mængde lys som får, bliver det højst sandsynligt herma'er, dem kan vi ikke lide!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bumsen skrev:
Manze skrev:

Når man planter udenfor er der jo kun en chance om året, og så vil jeg gerne give 600 kr. for så at få det fulde ud af forsøget (red.; vores fulde)

Synes det er en lidt mærkelig instilling.
Bare fordi du køber dyre frø, får du ikke god pot, med mindre du gror dem på den måde der er avlet til (grow room, ikke udendørs) og du kan i værste fald får et værre resultat, hvis de overhovedet overlever.
Det ville have været bedre hvis i havde brugt de 600 på noget godt pot, taget frøerne fra, røget potten, og i god koger sået dem - havde jeg selv gjort ihvertfald - eller rettere sagt - har jeg selv gjort.

/evt se http://dcfonline.dk/cf/AZgrow.htm
Og
http://dcfonline.dk/cf/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke se hvad der er galt i man gerne vil have nogle goder gener?
Hvis deres grow går efter planen så er det surt at have generne som loft til hvor godt det hele kan blive.

Er man bange for at det går galt og at man spilder pengene, ja så skal man selvfølgelig bare købe nogle billige alternativer.
I øvrigt... Frø fra pot du har røget? Så kan du jo ikke være sikker på planterne ikke gror op og bliver hermafroditter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Hvis deres grow går efter planen så er det surt at have generne som loft til hvor godt det hele kan blive.

Er man bange for at det går galt og at man spilder pengene, ja så skal man selvfølgelig bare købe nogle billige alternativer.
I øvrigt... Frø fra pot du har røget? Så kan du jo ikke være sikker på planterne ikke gror op og bliver hermafroditter.

Hey ;)

Nej, kan godt se det ville være surt med et loft pga man bruger skod frø - men samtidig hvad er chancen for at det sker i et førstegangs grow, udendørs grow?

Ja, frø fra pot jeg har røget - ikke lige fra det batch vi røg, men ham jeg røg det med spurgte jeg ind til det og fik så at vide det var hans far der groet, og så viste han mig deres loft som var helt sat op til at udnytte hele loftet til grow.
Så faldt jeg i snak med hans far om det da han lige netop var ved at vande da vi var deroppe, og han gav mig en håndfuld frø og sagde det var fra den samme plante vi lige havde røget og det var frø fra hans allerførste planter - dvs 47 år gamle frø, og det strain havde han altid groet udenfor, så mon ikke jeg kunne få liv i dem.
Så ja - frø fra pot jeg havde røget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ariaji skrev:

Hey ;)

Nej, kan godt se det ville være surt med et loft pga man bruger skod frø - men samtidig hvad er chancen for at det sker i et førstegangs grow, udendørs grow?

Ja, frø fra pot jeg har røget - ikke lige fra det batch vi røg, men ham jeg røg det med spurgte jeg ind til det og fik så at vide det var hans far der groet, og så viste han mig deres loft som var helt sat op til at udnytte hele loftet til grow.
Så faldt jeg i snak med hans far om det da han lige netop var ved at vande da vi var deroppe, og han gav mig en håndfuld frø og sagde det var fra den samme plante vi lige havde røget og det var frø fra hans allerførste planter - dvs 47 år gamle frø, og det strain havde han altid groet udenfor, så mon ikke jeg kunne få liv i dem.

Junior medlem

jeg har lige et spørgsmål til...når jeg nu skal ligge dem over i potte planter skal jeg så ligge gødning i fra starten eller ka jeg godt vente til senere??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Manze skrev:

Stor hvis man gør sit forarbejde korrekt... Har man bare et nogenlunde overblik over hvad det vil sige at gro hamp, så skal man sgu også ha' nogle gode gener, medmindre man er nærrig og er ligeglad med kvaliteten.

Manze skrev:

Ah, men det var ikke det du skrev:-)
Du skrev man kunne købe noget pot, tage frøene fra og bruge dem. Men det var jo så ikke det du gjorde i dit tilfælde, der fik du jo nogle frø fra ham der havde groet potten.
Der er en væsentlig forskel...

Bumsen skrev:
jeg har lige et spørgsmål til...når jeg nu skal ligge dem over i potte planter skal jeg så ligge gødning i fra starten eller ka jeg godt vente til senere??

Hvis du planter dem over i nye potter med frisk, gødet jord, så skal du ikke gøde dem før de har spist al næringen i den nye jord.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er selvfølgelig rigtig :)
Men det ville jeg ihvertfald selv gøre, ville aldrig bruge så mange penge bare på frø :O

For 600kr kan du næsten købe en lampe og en blæser, og noget gammelt træ og lave et helt growroom.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Well, når man så har det growroom, synes du så ikke det er synd at spise alle de gode omstændigheder af med nogle kedelige, grå frø der producerer middelrangsryger?
Jeg kaster glædeligt en håndfuld penge efter gode, stabile gener.

Men det er jo ligesom vin. Nogle folk kan godt nøjes med 6 flasker for 100,- mens andre gladeligt betaler flere hundrede kroner pr. flaske for at få noget kvalitet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]