dankdawg skrev:
Der er mange ting man kan blive straffet for at sige. Det kan være racistiske udtalelser, nedgørende udtalelser eller æreskrænkende udtalelser.
Du har helt ret. Når alt kommer til alt, har vi ikke egentlig ytringsfrihed i Danmark. Desværre.
Dank skrev:
personligt er jeg af den mening at der ikke burde være nogen udtalelser som man kunne straffes for. Ordet bør være frit.
Jeg giver dig ret igen. Ytringsfrihed bør ikke kunne begrænses. Det faktisk lidt sært at vi kan have ting som Racisme paragraffen, når vores grundlov trodsalt siger:
Den Danske Forfatning skrev:
"Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
Dank skrev:
I det konkrete tilfælde tror jeg dog det har mere med valg af tid og sted i kombination med udtalelsen der har gjort udslaget. Hvis han havde stillet sig op på et andet tidspunkt, eller måske bare havde anmeldt forud at han ville stå der med sit banner, havde det måske været anderledes. Måske er det lige lovligt hårdt at tolke det som et angreb på ytringsfriheden?
Jeg tror du har helt ret i, at hvis det foregået andensteds eller bare på skrift ville det ikke have gået sådan. Jeg forventer ikke at blive anholdt fordi jeg her skriver jeg syntes Dronningen er en hat og monarkiet er til grin.
Havde han anmeldt sin demonstration kan det sagtens have gået anderledes i det politiet havde været forberedt på at der kom en højlydt hat med et skilt. Jeg mener ikke det undskylder politiets handlinger at det ikke var anmeldt eller at han var højlydt.
Igen, jeg var der ikke, så jeg har ingen anelse om hvordan det gik for sig, opførte han sig truende fortjente han at blive anholdt, stod og råbte og viftede med sit skilt, fortjente han det ikke
Dank skrev:
Måske er det lige lovligt hårdt at tolke det som et angreb på ytringsfriheden?
Joeh, der kan du igen have ret (Jeg er lidt af en Ja-siger i det topic her hva'?).
Men som så meget andet, ser jeg det som en forsmag på hvad der kan komme.