Nu har jeg lavet mig et standardsvar, som jeg kan sætte ind i flere debatter som udgangspunkt. Det er nok møntet på de mere seriøse debatter med lidt mere voksne brugere, som gider bruge tid på tingene, men det er også de mennesker, som skal overbevises - det er jo ikke "de små fisk" som er meningsdannerne i samfundet.
Her er det - synes ikke det kunne være kortere, hvis det samtid skulle holdes rimeligt sagligt.
----
Jeg bliver en lille smule trist, når jeg læser jeres indlæg. Ikke pga. de triste historier men fordi stort set jer alle sammen baserer jeres udtalelser på fordomme om ting, I ikke har den fjerneste anelse om. I må ikke tage det personligt, men det regner jeg heller ikke med, I gør, hvis jeg nu stiller det således op:
1: Har DU sat dig ind i, hvilke forskellige stofgrupper, der findes?
2: Har DU sat dig ind i, hvad de forskellige stoffers virkningsmekanismer i hjernen er, og hvad de gør ved kroppen?
3: Har DU studeret statistikker over, hvor socialt, fysisk og psykisk skadelige de forskellige stoffer er?
Mit bud er, at ingen af jer i realiteten kan svare ja til bare et af disse spørgsmål. Og det kan man ikke rigtigt bebrejde nogen, for hvis man ikke ved, hvor man skal lede, så er informationen om stofferne svær at finde, eftersom vi lever i et land, hvor magthaverne hellere vil se deres ungdom dø frem for at indse, at man IKKE kan (eller måske overhovedet bør) få bugt med stofferne og derfor i stedet burde prøve sig frem med information om, hvordan man mindsker risikoen ved indtagelse. Denne metode hedder Harm Reduction (skadesreduktion) og er heldigvis ved at vinde land rundt omkring - især i Holland.
Men for lige at uddybe de tre ovenstående punkter:
1: Når man snakker om "stoffer," er det ikke nok bare at sige "stoffer." Ordet er i sig selv tomt, fordi der findes mange forskellige slags, som har vidt forskellige effekter på hjernen. Der findes dissociativer, stimulanser, psykedelika, depressanter osv., og man kan ikke kategorisere dem i én samlet pakke. I øvrigt er det også vigtigt at huske på, at lovlige stoffer som nikotin, alkohol og koffein OGSÅ er psykoaktive substanser, som ved forkert brug er lige så skadelige (eller mere skadelige) end flere af de ulovlige stoffer.
2: Som sagt er stoffer ikke bare stoffer - nogle gør dig afslappet, nogle gør dig energisk og koncentreret, nogle giver hallucinationer, nogle er bevidsthedsudvidende etc. Det handler altsammen om, hvilke centre i hjernen, de påvirker.
Eks: På samme måde som Ecstasy gør, at hjernen producerer en masse serotonin ("glædesstof" som også udløses ved fx motion) og sender det ud i kroppen, så man føler sig godt tilpas, gør alkohol, at hjernen producerer og sender stoffet GABA ud i kroppen, hvilket giver alkoholrusen, som de fleste af os kender til.
Min pointe med dette er, at det ikke er ren magi, det der sker, når man indtager både lovlige og ulovlige stoffer - man laver altså lige meget "om" på sin hjerne, uanset om man ryger en smøg, drikker en kop kaffe eller sniffer en bane kokain.
3: Der er en tendens blandt folk til at tro, at et stof er skadeligt, fordi det er ulovligt. Sådan forholder det sig ikke! Jeg håber, vi allesammen kan blive enige om, at vi kan stole nogenlunde på videnskaben, når det kommer til hjernekemi - grunden til jeg nævner dette er, at vi er nødt til at have et fælles udgangspunkt.
Det viser sig rent faktisk, når man undersøger de forskellige stoffers skadelighed gennem objektiv, videnskabelig analyse, at flere af de ulovlige stoffer slet ikke er så skadelige, som de lovlige stoffer. Så kunne man spørge: "Jamen hvorfor skulle de så være ulovlige?" Det er et godt spørgsmål, og der er selvfølgelig også et svar på det: Det ligger simpelthen i vores kultur! Sundhedsstyrelsen har (så vidt jeg erindrer) udtalt, at hvis alkohol blev "opfundet" i dag, så ville det blive gjort ulovligt lige med det samme, fordi det er et af de absolut mest skadelige stoffer, vi kender til. Men det ville selvfølgelig ikke blive accepteret, eftersom det har været en del af vores kultur i flere tusinde år - på samme måde som cannabis har været en del af fx den sydamerikanske kultur i tusinder af år og derfor er mere accepteret på disse kanter.
Igen kunne man spørge: "Jamen hvorfor er de mindre skadelige stoffer så ikke blevet lovlige?" Det drejer sig desværre om mangel på oplysning. De fleste mennesker er blevet indoktrineret med, at stoffer er noget, man bare holder sig fra! Derfor er det også svært at overbevise folk om, at de måske ikke er så slemme igen, hvis man har et fornuftigt, indsigtfuldt forhold til dem. Lad mig give et eksempel:
Lidt fakta om alkohol: Når man drikker alkohol, får man en lille, midlertidig hjernebetændelse, mavesækken nedbrydes, leveren nedbrydes, methanol (som findes i de mørke, alkoholiske drikke som fx vin og whiskey) bliver omdannet til formaldehyd (som er en meget stærk gift) og sendes ud i blodet, og eftersom alkohol er et opløsningsmiddel, nedbryder det fedtvævet omkring hjernecellerne og slår dem ihjel.
Alkohol er direkte årsag til ca. 3000 dødsfald om året i Danmark alene. (Kilde: Sundhedsstyrelsen)
Lidt fakta om Ecstasy: Når man indtager Ecstasy udtømmes serotonin-reserverne, så man kan være i lidt dårligt humør i en dags tid eller to efter (eller mere hvis stoffet indtages i uansvarligt store mængder).
Ecstasy har været årsag til 6 dødsfald i Danmark - nogensinde! (Samme kilde)
Når man kigger på disse to små faktabokse, er der vel ingen tvivl om, at propagandaen mod Ecstasy nok er en smule overdrevet. Og sådan forholder det sig desværre med mange stoffer. I øvrigt bør jeg måske lige nævne, at alle tal og fakta (samt mange flere) kan findes i sundhedsstyrelsens rapporter på deres hjemmeside - bare så I ikke sidder og tror, jeg finder på disse ting

Det helt store problem med indtagelse af stoffer er altså mangel på information. På samme måde som alle ved, at man skal indtage vand og salt for at mindske skaden på kroppen efter en aften med alkoholindtag, burde alle vide, at man kan mindske "skaden" ved Ecstasy-brug ved at indtage kosttilskudet 5-htp samt et glas appelsinjuice. Men denne viden er desværre svær at finde frem til, så længe debatten om stoffer er tabuiseret og højst sprængfarligt politisk materiale. Og så længe det er vigtigere for politikerne at blive siddende på taburetten end at udbringe saglig information, så ungdommen kan begrænse risikoen ved stofindtag, så kommer vi desværre ikke videre.
For lige at tage hul på en sidste problemstilling, så er en af de helt store fejl ved den nuværende stofpolitik, at så mange af stofferne er ulovlige. Man ved, at man ikke kan komme dem til livs, for folk holder på deres ret til at beruse sig. Det betyder imidlertid, at de forskellige stoffer bliver produceret i undergrundslaboratorier, hvor der for det første ikke bliver sat varedeklaration og dosisanvisninger på "varen," og der for det næste nogle gange blandes andre stoffer i, end det de skruppeløse pushere sælger det som. Dette er risikabelt for brugeren og har i øvrigt ufattelige økonomiske omkostninger for samfundet.
Eksempel: I 30'ernes USA blev alkohol ulovligt. Hvad skete der? Folk holdt som sagt på deres ret til at beruse sig, men eftersom det ikke mere blev produceret under lovlige, kontrollerede forhold, satte mafiaen sig på produktionen. Dette resulterede i, at folk døde som fluer pga. urent alkohol, og mafiaen fik så solidt et økonomisk grundlag, at den pludselig blev en meget magtfuld instans.
Præcis det samme sker i dag på stofområdet. Brugerne bliver indlagt med forgiftninger, de kriminelle bagmænd tjener styrtende, og staten bruger årligt milliarder af vores skattekroner på at bekæmpe stofferne, selv om kampen ikke KAN vindes - penge, som kunne bruges på bedre uddannelser, bedre ældrepleje eller skattelettelser (til dem som ønsker det). Er det ikke på tide at revidere vores syn på narkopolitiken?
Der er mange problemstillinger i denne debat, men jeg håber virkelig, I vil gøre hvad I kan for at søge information om disse ting, før I udtaler jer skråsikkert om dem. For lad mig slå det fast med det samme: Man kan godt leve et dejligt liv, få sig en god uddannelse, stifte familie, gå på arbejde og leve som alle andre samtidig med, man beruser sig engang imellem - også selv om det ikke er i alkohol

Her til sidst vil jeg lige smide et lille link til en ganske ny engelsk undersøgelse, som viser de forskellige (lovlige og ulovlige) stoffers sociale og fysiske skader. I vil nok blive overraskede
http://www.newscientist.com/data/images ... 633101.jpgHa' det godt!