Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 16:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg har talt med mange, der mener, at hvis man kunne se ud i fremtiden, ville man kunne ændre den efterfølgende. Det forstår jeg ikke, for i så fald ville det ikke ha været fremtiden man havde set.

Hvis man derimod så den rigtige fremtid, ville man på ingen måde kunne ændre den. For i den fremtid havde man jo også set fremtiden og ville reagere på præcis den måde man ville, fordi man jo havde set den.

En anden ting jeg heller ikke forstår er tidsrejser. Forestil jer at man opfinder en maskine rejser tilbage i tiden og smadrer den maskine. Hvis man gjorde det, ville man ikke ha haft muligheden for at ha taget tilbage i tiden. Og på den måde havde man ikke smadret maskinen, så man kunne faktisk godt rejse tilbage og smadrer den alligevel. Men det kunne man jo så ikke da man havde smadret den.........................................

Jeg håber i forstår. Er der nogen, der har nogle andre vinkler, tanker, teorier etc. omkring disse ting?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har siddet med de samme tanker, og jeg kom frem til at fordi fremtiden ikke er hændt endnu, kan den ikke ændres selvom man har viden om, hvad der ville ske. Det lyder mærkeligt men jeg synes det er en god forklaring.

Ellers kunne det jo være at det fungerede ligesom i Marvel tegneserierne, hvor at hver gang en tidsrejse blev foretaget blev der skabt et alternativt univers, hvor at handlingerne man foretog på det tidspunkt, man rejste til, havde effekt på det tidspunkt hvor man rejste fra. Den oprindelige dimension, hvor tidsrejen blev påbegyndt, eksisterer stadigvæk et andet sted, det der er blevet gjort er, at ,man har skabt en alternativ virkelighed som bliver hans nye "tidshjem". En ekstra tidstrøm der løber parallelt med den, gamle men har et andet handlingsforløb, er blevet skabt.

For eksempel rejser en mand tilbage i tiden, fra år 2289, og forhindrer mordet på Franz Ferdinand i 1914, derved forhindrer han begge verdens krige. Han rejser frem til 2289, og ser at verdenskrigene ikke har foregået ligesom i vores historie.
I stedet for har han skabt en alternativ begivenhedsrække der resulterede i at en ny dimension blev skabt som ligger udenfor vores. Altså hver gang en tidsrejse foretages skabes en alternativ verden som man vender tilbage til men "den oprindelige verden" eksisterer stadigvæk, på et andet plan.

Det gør tidsrejser mulige, og det forklarer hvorfor der ikke er fyldt med turister fra en anden tid i vores nutid.
Det der fascinerer mig ved den teori er at der nærmest er uendelige lag af tidsstrømme, og i bunden ligger det jeg vill kalde "primaltiden", den første tidstrøm som alle de andre er en modificeret kopi af.

Det kan godt virke forvirret det jeg har skrevet, men tiden er også et forvirret emne.

Edit:
Citat:
En anden ting jeg heller ikke forstår er tidsrejser. Forestil jer at man opfinder en maskine rejser tilbage i tiden og smadrer den maskine. Hvis man gjorde det, ville man ikke ha haft muligheden for at ha taget tilbage i tiden. Og på den måde havde man ikke smadret maskinen, så man kunne faktisk godt rejse tilbage og smadrer den alligevel. Men det kunne man jo så ikke da man havde smadret den

Det er det der kaldes Bedstefar paradokset ( http://en.wikipedia.org/wiki/Grandfather_paradox )

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
kender godt til tanken - har selv arbejdet med den af og til... det eneste jeg ved er at det eneste som er til er nu. Der findes intet andet i hele universet end nu. Der er en lang forklaring på det, hvis man er til den tankegang.

det med at man ikke kan ændre fremtiden, underbygger også teorien om at der ikke findes nogle tilfældigheder. Alt er forudbestemt og alligevel er det eneste virkelig nuet.....

jeg får mindfuck af bare at tænke på det.... =)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
well, fremtiden eksisterer til en hvis grad!!! men ikke alt er forudbestemt, f. eks, den anden dag rendte jeg ind i en person jeg af alle ikke ville se af private årsager. jeg tager aldrig i byen for bare at hænge ud så chancen for jeg ville møde ham er selvfølgelig mikroskopisk.
og det sker selvfølgelig, det må fucking være forudbestemt.
det var bare et eksempel. man kender alle det at man for sjov regner ud hva oddsene er for en given ting skal ske er, og ironisk nok sker det lidt efter. men tror ikke alle detaljer er bestemt, langt fra

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ang. fremtiden.... Jeg er matematiker på det hårde, og ser systemer i matematik så hvis noget ikke passer i en ligning ser jeg det ikke som et forkert tal men nærmere som et brud i kæden/systemet.

Af det mener jeg jo så, at jeg ser hele vores/min tilværelse som en matematisk ligning. Hvilket vil sige at et menneskes liv er påvirket af baggrund, opdragelse, venner, familie og ALT hva der sker... Også de medfødte egenskaber (DNA). Så min teori ligger på at hvis man ku regne alt dette ud hos det enkelte menneske, og herefter hos alle andre mennesker, ville man kunne forudsige fremtiden med næsten 100% nøjagtighed (visse ting spiller ind som naturen, universet osv som gir en fejlmargin, men hvis man kendte disse ville vi ryge op på 100%).

Ved ikke om i kan se hva jeg mener, men har tænkt meget over det så jeg synes det virker som en logisk teori et eller andet sted :)

Ang. fortid.... Der har jeg ideen om at hvis man bevæger sig hurtigt nok kommer man så hurtigt et sted hen at man ender der før man tog af sted. Men det har jeg ikke givet nogen seriøs tanke... Kun et lille strejf :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvorfor tænker folk aldrig på at der ved en tidrejse kan forståes som at man blot befinder sig i den tid. Altså at der ikke sker noget ved at man tager tilbage i tiden og slår sig selv ihjel, for dig som person jo ikke er en del af fremtiden men blot en person mere.

Håber i forstår, ellers skriver jeg det om, om en times tid når tågerne har lagt sig :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]