Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 09:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: København
Hej allesammen!!
Jeg er ny her og overvejer at tage svampe som et led i en bevidsthedsudvidende proces, som allerede er startet på anden vis, i form at meditation, læsning m.m.
Tænkte på om der var nogen der har nogle erfaringer, hvor de over en længere eller kortere periode havde sat en proces igang. Er meget interesseret i at høre hvad der blev sat igang, hvilken forskel gjorde indtagelsen af svampene, hvordan var forløbet osv osv.
glæder mig til at læse jeres svar.

Cirkel

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: (København)
Jeg var nok noget forsigtig med doseringen af psilocybin-svampe; jeg oplevede i grunden intet usædvanligt, bortset fra en øget klarhed, en pædagogisk omsorgs-følelse, bogstavelig højheds-fornemmelse, klarere farver/lys, kendte omgivelser fremstår i en 'forskudt stemning', men jeg oplevede ikke så meget, måske fordi jeg var for forsigtig med doseringen i den periode, jeg tog dem, fra september 2000 til marts 2001, med en lille ekstra rennæisance juli 2001, hvor jeg tog dem for at holde mig vågen, idet jeg havde meget travlt.

Der var en umiddelbar efter-effekt af søvnbesvær, en mere snigende effekt i form af påfaldende humørmæssige udsving, altså svingninger i min hjernens serotonin-koncentrationer - psilocybin-svampe giver endogen frigørelse af 'det psykedeliske signalstof', serotonin. Serotonin-systemet er et af hjernens primære, hvor det cannabinole system synes mere sekundært, supplerende.

Man leger med et primærsystem. De forskellige signalstoffer repræsenterer jo nemlig foraskellige typer af bevidsthed, og kan siges at udgøre forskellige 'systemer'. Disse 'systemer' er tæt hvævet ind i hinanden, men kan betragtes særskilt, idet rusmidlerne går ind og virker specifikt, mere eller mindre på dette og hint signalstof-system. Herefter er der kommet uorden i signalstofbalancen.

Det kan så meget vel tænkes, at det er forskelligt fra person til person, hvordan hjernen kompenserer for en ændring af balancen mellem signalstoffer.

Jeg synes lige, det var værd at tænke over...men godt trip, da! Andre, der rent faktisk har oplevet noget interessant, kan naturligvis følge op på dette tekniske indlæg, og lægge andre vinkler på.

P.S. Det skal med, at jeg kombinerede svampene med hash, sommetider sådan, at de neutraliserede hinanden - med resultat, at jeg følte mig noget tåbelig...men i andre tilfælde gav kombinationen af svampe og hash mystiske oplevelser, på det stemningsmæssige plan, forstås, en sans for mystik, en åbenhed, åbenhjertighed, øget indlevelses-evne...jeg taler altså om 'KEMISK BUDDHISME' udsat for 'STORE STYGGE ULVS PSYKISKE ONANI', og i dén dur.

[ 01 Juni 2002: Besked ændret af: Zannioy ]

Medlem

Hej Zannioy!!
Tak for dit lidt "tekniske" svar. Jeg kommer til at tænke på lykkepiller når du nævner ordet serotonin, er det ikke det samme der bliver "rørt ved"???
Hvad var din indfaldsvinkel til at starte "din periode" med svampe??

Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Hej Cirkel.

Det bliver lidt svært at give at bare nogenlunde kortfattet svar der samtidigt er brugbart, men nu prøver jeg, og så kan jeg følge op senere.

Jeg har selv brugt svampe gennem de sidste 1 1/2 år som led i en proces med det mål at få en bedre kontakt til mit eget "selv", samt verden omkring mig. Derudover har der ligget et stort element af nysgerighed og søgen efter "sandheden" og "meningen".

Ud over svampe har jeg brugt mescalinkaktus og 2ci. Af de tre stoffer synes jeg jeg har haft mest ud af mescalinen. Jeg vil gætte på at jeg ialt er oppe på ca. 12 trips.

Jeg antager at dit mål er at slippe af med uønskede dele af din personlighed, samt at opdage nye sider af dig selv og verden. Hvis jeg skal beskrive hvordan det er at bruge stoffer i en sådan proces, kan jeg måske bruge følgende billede:

Meditation kan sammenlignes med at du former din personlighed med hammer og mejsel, og du udforsker den ukendte del af dig selv (og resten af verden) til fods.

På store doser af psykedeliske stoffer former du din personlighed ved at sprænge uønskede dele væk med dynamit, og du udforsker det ukendte med en rumraket.

Det er en utrolig effektiv metode, men jeg tror ikke at resultatet bliver lige så godt som hvis du bruger 30 år på meditation. Jeg selv er begyndt at tage større og større pauser mellem mine trips og er til gengæld begyndt at meditere dagligt.

Hvis du skal bruge psykedeliske stoffer konstruktivt er det efter min mening vigtigt at du under trippet modtager dine indtryk indefra, d.v.s. kun minimal samtale/ udadvendt opmærksomhed. Musik er næsten et must under trippet, især klassisk musik er efter min mening velegnet. Under trippet er det vigtigt at følge "oplevelsesflow'et" ligegyldigt om trippet tager en positiv eller negativ drejning.

Efter trippet er det en god ide at bruge lidt tid dagen efter på at gennemarbejde oplevelsen. Derudover kan du med stor fordel lægge mærke til dine drømme i dagene efter trippet, da de vil være meget intense og fyldt med symbolske svar på uforløste sider af trippet. Selv om du ikke straks kan tolke drømmene, så bliv ved med at tænk over dem. Så vil du tit opleve at du lige pludselig opdager deres mening.

Du vil også opdage at det ikke er nok at gennemarbejde dine trips. Det vil hurtigt stå klart for dig at svampene vil "kræve" store ændringer i din livsførelse, for at du kan komme videre i proces. Det kan være forbandet svært at foretage disse ændringer, da det kan dreje sig om at aflægge den opførsel der gør, at du indtil nu har opnået succes og anderkendelse. Desuden er det svært at aflægge gamle vaner.

Her er på ultrakort form nogle af mine tripoplevelser, samt hvad de har betydet.

Tripoplevelse 1:
Jeg var 4 år og følte mig totalt alene i verden. Jeg oplevede den tilsvarende følelse i mange situationer senere i mit liv.
Ændring:
Efter dette trip er jeg blevet af med en grundlæggene følelse af ensomhed og tristhed, som ellers har præget mig meget.

Tripoplevelse 2:
Jeg oplevede at få en helt anden personlighed som var præget af ekstrem optimisme og humor.
Ændring:
Jeg opdagede at jeg indeholder mange positive sider som jeg ikke lever ud.

Tripoplevelse 3:
Alting omkring mig begynder at forsvinde og jeg ender med at svæve i total tomhed. Alle mine behov er forsvundet og jeg oplever hvad man måske kan kalde en stille ekstase.
Ændring:
Herefter har jeg haft en oplevelse af at universet er et meget trygt sted. Samt jeg kan nu nogle gange opnå samme følelse under meditation. Bagefter er jeg totalt afslappet og genopladet.

Tripoplevelse 4:
Oplevelse af at blive angrebet og fortæret af små væsner fra en anden dimension. Langsomt ophørte jeg med at eksistere, men en guddommelig intelligens greb ind og reddede mig.
Ændring:
Ekstrem skræmmende og storslået oplevelse, som næsten har fjernet min dødsfrygt og givet mig et mere afklaret forhold til at der er noget der er uendeligt meget større end mig.

Jeg har mange flere oplevelser men det må være nok for nu.

Du skal være opmærksom på at disse oplevelser måske også bare kan tolkes som en kemisk påvirkning af hjernen og dermed som hjernespind.

Før du kaster dig ud i eksperimenter vil jeg klart anbefale dig at læse Stanislav Grof's "Introduktion til den indre rejse", samt eventuelt den indre rejse bind 1-4. (Hvis du ikke allerede har gjort det). Han har også udgivet en del siden, men jeg synes at fremstillingen er klarere i disse tidlige udgivelser.

Et godt bud på et verdenssyn der kan rumme de psykedeliske oplevelser kan fås i den noget oversete danske forfatter Martinus. Han mener i øvrigt at det er en dårlig ide både at meditere og tage stoffer, da din udvikling på nogen punkter så vil gå for hurtigt, mens f.eks. moral og præcis intuition vil halte efter.

Du skal i øvrigt være opmærksom på følgende forhold. De gamle Alkymikere siger at faserne i et udviklingsforløb er sort, hvid og rød.

Sort står for død, sammenstyrtning af dit verdensbillede, ondskab, meningsløshed og depression.

Hvid kan beskrives med billedet "Guldkisten ved regnbuens fod". Du føler at du er ved at være der men du når alligevel aldrig frem.

Rød. Her er du fremme. Du vil opleve indsigt energi og en tilstand som du vil ønske at forblive i. I starten opleves den glimtvis.

Det sorte opleves i et spiralformet kredsløb hvor du tit vil føle at nu er du igennem, men så skal det alligevel gennemarbejdes flere gange med en anden indgangsvinkel. I denne fase er det vigtigt at have personer som kan støtte og opmuntre en, da det kan føles ekstremt håbløst.

Venlig hilsen Felix
(Jeg bliver kaldt Felix fordi mine venner synes jeg er lige så underlig som tegneseriefiguren)

[ 02 Juni 2002: Besked ændret af: Felix ]

Medlem

Cirkel:
---------------------------------------------
Hvad var din indfaldsvinkel til at starte "din periode" med svampe??
---------------------------------------------
Ekstra Bladets kampagne mod ecstasy havde gjort mig nysgerrig efter den kultur, der er omkring ecstasy og psykedeliske stoffer. Jeg så flere gange læge Henrik Rindom figurere, hans bog 'Rusmidlernes biologi' blev nævnt; den anskaffede jeg mig. Efter at have læst hvad han skriver om psilocybin-svampe, fandt jeg, at det ikke var så slemt endda; jeg holdt ny pause fra hash og genovervejede min beslutning om at flytte. Havde skrevet en masse artikler til medier og andre, som sædvanligt var de ignorerede, og jeg fokuserede atter på mit private miljø i lejligheden, hvor jeg så skrev om et fantasi-stof, jeg kaldte 'mystery', medens nød røgelse og Gl. Dansk. Efterhånden syntes jeg, at jeg måtte finde ud af, hvad det var for noget med de svampe. Jeg var da inde i en rolig periode og følte, jeg havde nogenlunde styr på mit liv og min økonomi.

Virkningen første gang kom bag på mig, da der næsten ingen var; jeg prøvede igen og igen, og oplevede 'den ophøjede tilstand', en stemningsmæssig 'forskudthed'...jeg var træt af altid fanatisk at 'holde mig til hashen', men værgrede mig på den anden side ved stoffer som lsd, ecstasy, amfetamin. Så jeg valgte et kompromis - "det kan fås på Christiania - så er det nok ikke så slemt endda"...thja. [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Medlem

Takker for jeres svar som giver mig en god fornemmelse af hvad der kan ske.
Felix, angående Martinius. Hertil kan jeg gengive Jung, som mener at alle mennesker kan leve i ubevidsthed, som dyr og planter, et frø vil da leve til at blive til en plante, en kalv til en ko, et barn til en voksen. Men åbner man for sin bevidsthed kan et menneske udvikle sin sjæl, få kontakt med selvet, starte en proces og blive oplyst. Vi har alle den mulighed liggende i os, det gælder for os at vælge, at lade os omvende... Det gælder om at samle sin energi istedet for at sprede den, for på den måde at samle sit fokus på at åbne sig og lade sig forvandle. Fornemmer i den forbindelse at indtagelsen af svampe kan åbne andre og nye døre, som man skal være varsom med.
Cirkel

Medlem

Mon ikke det generelt er en god idé ofte at foretage sig praktiske ting, såsom at rydde op, vaske op, gøre rent O.L., når man er påvirket af noget euforiserende, psykedelisk, for således at bevare jordforbindelsen?

[ 02 Juni 2002: Besked ændret af: Zannioy ]

Medlem

Angående praktiske gøremål....
Tror det er vigtig at lade det opstå som nu opstår..
Der hvor praktiske gøremål kan være en god ting er nok mere bagefter, når man forsøger at lade de informationer synke som man har fået. Lade dem synke og fordøje dem. Med og i sin krop. Sådan har jeg oplevet det når jeg har modtaget erkendelser, billeder, forståelser m.m. af andre kanaler.
Cirkel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]