Hola psybrugere,
I tidens løb har man inden for kunstverden generelt skelnet mellem to forskellige kunstnertyper: Den apollinske og den dionysiske. Førstnævnte har sit navn fra den græske solgud Apollon, der i forlængelse af sin magt over solen også var hersker over lyset, klarheden og digtekunsten (tænk her på de faste, metriske mønstre, som antikkens Epos (heltedigt) fx "Odysséen" var konstrueret omkring - en klar og kontrolleret kunst). Den apollinske kunstner søger således strukturen og overblikket i sin kunst. Skønheden opstår for ham i de rene linjer og i de symmetriske mønstre, hvad enten hans kunst er af litterær, musikalsk, billedlig (osv) karakter.
Den dionysiske kunstner er ovennævntes diametrale modsætning og er opkaldt efter Dionysos, vinens og rusens gud. I modsætning til Apollon er Dionysos en importeret gud, og myterne fortæller, at hans ankomst til Grækenland udløste stor eufori blandt indbyggerne. Der berettes bl.a. om en særlig kvindekult, menaderne, der i gudens navn drak, festede, kneppede og slog ihjel i én enorm ekstase. Som du sikkert allerede har gættet, arbejder den dionysiske kunstner med rusen som katalysator for sin kunst, og jeg kunne forestille mig, at vi har en del af disse her på psy.dk. Her nærmer jeg mig trådens egentlige formål, jeg kunne nemlig godt tænke mig at høre om, hvordan du bruger rusen til kreative projekter. Mit kunstneriske talent ligger primært inden for lyrikken og litteraturen, og der er intet, der kan få tankerne til at flyve og fingrene til at stryge over tastaturet, som en god skunkjoint. Rullet inspiration! En bønne kan virkelig sætte gang i systemet, men jeg har sværere ved at ta' det lange, seje træk, som kræves for at få mine tekster skrevet færdig, når jeg er skæv. Tjalden er en god starter, men disciplinen ryger af helvedes til. Udover at skrive spiller jeg (en smule) klaver, men her fungerer tjalden overhovedet ikke for mig, og jeg sejler rundt på tangenterne. Stærkere rusmidler som fx svampe har ikke (endnu) givet mig den såkaldte poetiske raptus, i hvert fald ikke mens trippet stod på, var al for optaget af de pulserende vægge o.lign.
Men nok om mig, hvordan bruger DU rusen? Kaster du blæst på LSD maling rundt i dit atelier, eller giver du den gas på el-spaden, mens dine kæber er ved at sprænges af MDMA? Lad idéerne og inspirationen flyde.
|