Det slog mig at denne type kunst er noget overset her på siden.
eftersom jeg for et stykke tid siden fik konstateret kyssesyge/mononukleose har jeg haft uanede mængder af tid i sengen derhjemme, og dermed har jeg genopdaget litteraturens fantastiske univers.
kan i huske hvordan det var dengang man var lille og lå midt om natten under dynen med en lommelygte og en bog man ikke kunne slippe? eller lå time efter time og læste i den samme bog mens man var i sommerhus med forældrene? og forvirrelsen når bogen sluttede og man tænkte: "hvad skal jeg nu lave?"
det er nemlig helt utrolig lang tid siden jeg har læst en bog som ikke var skolerelateret og dermed en pligt og stressfaktor. fy for den! det var derfor helt utroligt overraskende at genopdage hvilket fantasiunivers en bog kan indhylde én i, hvis ellers den er fortalt godt, og nydt under de rette omstændigheder.
en kop guldkakao og så dynen godt op over skuldrene, så er man klar til en hel lille rejse
den bog jeg læser hedder "Den Uendelige Historie" af Michael Ende, og er virkelig en hyldest til fantasien.
andre bøger der kan anbefales er:
"Momo og tidsrøverne" - Michael Ende
en trilogi af Philip Pullman:
Det gyldne kompas (originaltitel Northern Lights)
Skyggernes kniv (originaltitel The Subtle Knife)
Ravkikkerten (originaltitel The Amber Spyglass)
de sidste kan man diskutere om hvorvidt de høre hjemme i "børne- ungdomsgenren" men uanset hvad er de nu værd at læse, hvis man har tid... og nogenlunde nemme at sætte sig ind i, selvom man er skæv

se gennem fingre med eventuelle stavefejl - jeg er lidt skæv endnu

EDIT: skriv gerne forslag til andre bøger, jo flere der er i tråden desto bedre - det var egentlig det den var til