Dj Delay skrev:
hey... jeg vil godt skrive hvordan jeg gør men har ikk tid til det lige nu..
jeg kommer nok med nogle mere konkrete spørgsmål når jeg får læst teksten du linkede til, men all-round detaljer er nu altid en go' ting, nogle gange opdager man noget nyt man slet ikke tænkte på at spørge om

Men det haster ikke for mit vedkommende, jeg er bare ude efter generelt at blive bedre til at ramme den rigtige lyd (hvilket jo er en løbene process)
Jeg er godt nok igang med en ny række sange, men jeg er ikke nået så langt så det kun er mastering'en der mangler endnu. Jeg er stadig i skrive-processen, og har indtil videre fået første side af lp'en lavet

(det man idag ville kalde halv-delen af cd'en, hehe)
Så den rene mastering process er stadig lidt ude i fremtiden. Jeg har bare, som et slags midt-vejs forsøg, prøvet det på de sange jeg har skrevet indtil nu, for ligesom at høre om jeg er nogenlunde på ret kurs, og jeg ka' bare ikke ramme lige præcis dén lyd der er helt tilfredsstillende.
Dj Delay skrev:
men du kan da læst lidt om det her..
http://www.tweakheadz.com/perfect_mix.htmlen rimlig god side

Jeg har downloadet den, så jeg ka' læse den ordentligt. Jeg skimmede den lige, og den ser meget spændende ud

Jeg tror faktisk det er i mit downmix jeg ikke rammer rigtigt, som siden jo nævner noget om, og at det er derfor mastering'en altid er problematisk for mig. Og jeg så lige der stod nogle detaljer i teksten om netop dén del, så det er jeg ret interesseret i at kigge nærmere på.
Tak for linket.
ConfusioN skrev:
første plugin er ultrafunk sonitus compressor med "complete mix" preset
Jeg google'de det, og det ligner et købe-plugin som ikke længere er i produktion. Der var et link til et andet forum, hvor de sagde firmaet var lukket i 2003. Eller har jeg fundet det forkerte?
ConfusioN skrev:
andet plugin jeg bruger er fra min powercore firewire, master eq og der bruger jeg dens indbygget preset som hedder "pop master" og piller så lidt ved det alt efter behag..
du si'r "fra min powercore firewire", hvad er det? Er det noget hardware hvor der følger plugin's med?
ConfusioN skrev:
de 2 til sammen i ovennævnte rækkefølge plejer at gi et udemærket lydbillede.. er som sagt ik vildt ferm til det endnu så plejer at loade presets som lyder derhen og så ændre det der fra

Bruger du kun dine ører, eller bruger du også visuelle spektrometre og den slags? Og hovedtelefoner eller højtalere (eller monitore som den slags jo kaldes)
Jeg plejer at bruge hovedtelefoner, for bedre at ku' høre detaljer, i kombination med forskellige visuelle hjælpemidler (fordi hovedtelefonerne jo har et begrænset lyd-spektrum), og så højttalere som check når jeg synes jeg har fundet noget der lyder fornuftigt. Jeg overvejer dog ligenu at skifte til kun at bruge højttalere, for jeg rammer jo alligevel hele tiden forkert med den metode jeg bruger nu.
ConfusioN skrev:
og det med at lytte sig døv er jo bare at lytte det samme igennem næste dag efter man har slået det hele ud af hovedet

Hehe, ja, hvis man har tålmodighed til at vente

Jeg har faktisk lige gjort det du siger; test-lyttet en master jeg lavede igår, og som jeg på dét tidspunkt syntes jeg havde fået lavet helt vildt godt... for (igen-igen) at opdage at det _stadig_ lyder forkert

Generelt synes jeg dog først jeg sådan rigtigt har fået tømt gammel musik-farve ud af hovedet efter mindst 14 dage hvor jeg ikke har lyttet til det. Jeg synes stadig lyd-farven, ihvertfald i generelle træk, bli'r hængende i hovedet selvom der går et par dage uden man hører det.
Igår forsøgte jeg mig med noget ekstra cutoff-filter i top og bund af frekvens-spektret (det læste jeg et andet sted sku' være en rigtig go' ide), og det lød også som om det var bedre end den master jeg havde lavede nogle dage i forvejen. Men idag, hvor jeg så test-lyttede det, lød det meget mere fladt end den gamle master.
Det er jo UMULIGT når det ska' være på den måde!!!

Når det der synes at lyde godt den ene dag, lyder dårligt den anden dag, og det der før lød dårligt så alligevel lyder bedre

Anyways, jeg ska' ha' kigget lidt mere på downmix'et, og se om det måske mere er dér jeg fucker op, end i mastering'en som jeg indtil nu har fokuseret mest på. Men man ka' jo blive ved

Jeg forsøgte mig iøvrigt også med 2 kompressorer chain'et lige efter hinanden, og det virkede faktisk ikke så tosset, men det er jo nok bare mere tegn på jeg ikke får EQ'et rigtigt fra starten af.
well, back to the drawing board